תשובת הרב איתן שנדורפי
בס"ד
לשואל היקר
א. איני בטוח שהבנתי את שאלתך.
הרי שמיני עצרת נזכר בתורה גם בפרשת אמר (ויקרא כג, לו-לט) וגם בפרשת פינחס (במדבר כט, לה-לח). וכן בספר מלכים (א ח, סו) ובמקבילתו בדברי הימים (ב ז, ט) ביחס לחנוכת בית המקדש הראשון בימי שלמה המלך. אז מנין נובעת הנחת היסוד ששמיני עצרת הובא רק על ידי הגולים מבבל, כלומר: בימי בית שני?
ב. אולי התכוונת לשאול על "שמחת תורה", ולא על "שמיני עצרת"?
ג. האם ריבוי פירושים אומר שאף אחד לא נכון?
אשאל אותך שאלה: האם אדם אוכל רק בגלל רעבונו, או רק מפני שהאכל בונה את גופו, או רק מפני שהאכל טעים?
אם אדם מסוים יאמר שכל התשובות נכונות - האם נגיד שהוא אינו יודע?
או לחילופין: אם אדם יאמר שהוא הולך כל יום מספר קילומטרים גם בשביל לחזק את שרירי רגליו, וגם בשביל לחזק את לבו וגם בשביל לחזק את ריאותיו - האם נאמר עליו שהוא אינו יודע מדוע הוא הולך?
הרבה יותר מזה נכון ביחס לתורה הקדושה, האין סופית, שניתנה מפי הקב"ה, שהוא שורש כל החכמה: יש בה מספר רב של פירושים וטעמים, וכולם יכולים להשלים זה את זה.
איתן שנדורפי