החומש השני נקרא בישראל חומש 'שמות'. בטור על פרשת שמות עמדנו על כך ששם זה ניתן לחומש משום שבמרכזו מתרחשים גילויים של שם השם. ואכן הקב"ה הודיע שיציאת מצרים תוביל לגילוי שמו הגדול. יהיה זה שם הוי"ה אשר לא נודע לאבות (ו, ב-ג): "וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי ה'. וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם".
לאור זאת יש להבין: מתי היה הרגע בו ישראל 'ידעו' את ה' בעקבות יציאת מצרים? כבר מתחילת שליחותו של משה הוא הזכיר להם את שם ה' ואמר להם שה' שלח אותו, אך יש להבין באיזה שלב הם באמת הבינו והפנימו את מהות השם החדש הזה?
ובכן, באותם הפסוקים, מיד לאחר ההודעה שיתגלה שמו החדש, ה' התוה את הסדר הצפוי של יציאת מצרים, ושם התגלה מתי ישראל ידעו את שם ה' (ו, ו-ז): "לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה' וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים. וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם". אלו הפסוקים המפרטים את ארבע שלבי הגאולה, והתורה מגלה כי רק בשלב הרביעי ('ולקחתי') ישראל ידעו את ה'. כלומר בשלבים הראשונים של הפסקת הסבל, השחרור מן העבודה והגאולה ממצרים, ישראל עדין לא יכירו באמת את שם השם. רק לאחר כל אלו הוא יקח אותם לעם ואז הם יזכו לכך.
אם כן, יש להבין מהו המאורע של לקיחת ישראל לעם בו הם הכירו לראשונה את שם הוי"ה? התשובה לכך רמוזה בלשון הפסוק. המילים "וידעתם כי אני ה' אלקיכם המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים" מזכירות מאד את המילים הראשונות של מתן תורה: "אנכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים".
אכן הראב"ע (שם) מפרש שהכוונה היא למתן תורה: "כאשר תקבלו את התורה על הר סיני". המלבי"ם (שם) מבהיר שהכוונה היא לדיבור הראשון מתוך עשרת הדברות: "...הוא מתן תורה שאז אקח אתכם לי לעם, זה יהיה גם כן על ידי שם הויה שעל זה אמר: 'וידעתם כי אני ה' אלהיכם המוציא אתכם', כי הדבור הראשון היה: 'אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים' ואז תשיגו כי אלהיכם שהוציא אתכם ממצרים הוא שם הויה, כי יהיה זה באותות ובמופתים אדירים ונוראים".
אם כן, פסוקי התורה בפרשת וארא ויתרו מבהירים שמתן תורה הוא למעשה נקודת הגמר של יציאת מצרים: זהו השלב בו התגלה לישראל מי הוא זה שהוציא אותם ממצרים ועשה להם את כל האותות.
לאור זאת מובן שהדיברה הראשונה: "אנכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים", היא נקודת מפנה מאז תחילת התורה. כל פרשיות התורה עד כה סיפרו את מעשי ה', אך כל עוד לא נודע בעצם מי הוא, הכל היה חסר.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.