סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
הדינים בפרשת משפטים הם פירוט של עשרת הדברות. לפני מתן תורה, בתחילת פרשת יתרו, יתרו הניח את תשתית הדינים והמשפט של ישראל. במתן תורה ניתנו עשרת המצוות שהן גם עקרונות-העל של התורה. כעת בפרשת משפטים המצוות של עשרת הדברות באות לידי ביטוי במערכת המשפטית. הן ממלאות את מערכת המשפט בתוכן האלוקי שניתן משמים. נציין כי מצוות המשפט הן העיקר בפרשה זו, אך לצידן מופיעות גם מצוות אחרות, באופן שכולן גם יחד יוצרים פירוט והרחבה לעשרת הדברות.
על הזיקה בין עשרת הדברות לבין פרשת משפטים עמד הרמב"ן בתחילת הפרשה: "טעם 'ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם' – כי רצה להקדים להם המשפטים, כי כאשר היה בעשרת הדברות הדיבור הראשון בידיעת ה', והשני באיסור עבודה זרה, חזר וצוה את משה: 'כה תאמר אל בני ישראל אתם ראיתם כי מן השמים דברתי עמכם' (כ, יט), שתזהירם אתה עוד שיתנו לבם למה שראו ויזהרו במצות האלו שצויתים: כי 'אתם ראיתם' כנגד דיבור 'אנכי', 'ולא תעשון אתי' כנגד: 'לא יהיה לך', להשלים ענין עבודה זרה, 'ואלה המשפטים' כנגד לא תחמוד, כי אם לא ידע האדם משפט הבית או השדה ושאר הממון יחשוב שהוא שלו ויחמדהו ויקחהו לעצמו. לפיכך אמר: 'תשים לפניהם' משפטים ישרים ינהיגו אותם ביניהם, ולא יחמדו מה שאינו שלהם מן הדין. וכן אמרו במדרש רבה (שמות ל טו): כל התורה כלה תלויה במשפט, לכן נתן הקדוש ברוך הוא דינין אחר עשרת הדברות. וכן יפרש באלה המשפטים המשפט בעבודה זרה (להלן כב יט), ובכבוד האב (שם כא טו יז), והרציחה (שם כא יב יד), והניאוף (שם כב יח), הנזכרים בעשרת הדברות".
על גבי העיקרון שהניח הרמב"ן נציע להבין את כל פרשת משפטים כמפרטת ומרחיבה את עשרת הדיברות:
דינים אלו מונעים מן האדם להשתלט באופן מוחלט על זולתו ובכך להחזיר אותו למצב ממנו הוציא הקב"ה את כל עם ישראל. המילה הדומיננטית בפרשת העבדות היא 'יציאה' – 'ובשביעית יצא', 'ויצאה אשתו עימו', 'לא אצא חופשי', 'ויצאה חינם'. התורה מציבה בתור יסוד הפרשה את העובדה המוגמרת שיש יציאה לעבד והוא אינו בשיעבוד מוחלט לאדונו. על בסיס יסוד זה קובעת התורה את פרטי היציאה כגון מתי מתרחשות יציאות העבד או האמה, ומי יוצא איתו.
הקבוצה השניה של המצוות פותחת ברציחה וממשיכה לדיני חובל, שור שהרג, שור שהזיק, דיני השומרים ועוד. המשותף לכולם הוא היותם דיני הנזיקין. הפתעה גדולה ביחס לדינים אלו שהתורה אינה משאירה למלך או לחברה לקבוע לבדם את חוקי הממונות. התורה מלמדת שדיני ההתנהלות בין אדם לחברו אינם ענין של חול המסור לראשי העם, אלא הם חלק מן המערכת של עבודת האלוקים.
דינים אלו נשענים על 'לא תרצח'. המהות הפנימית של ציווי זה היא הישמרות מפני פגיעה בחברו. הרציחה עצמה היא המעשה חמור ביותר, אך עיקרון ההימנעות מפגיעה כולל את כל הפגיעות בגופו של הזולת. היסוד השני של הנזיקין הוא 'לא תגנוב' אשר עוסק לפי חז"ל בגניבת אדם, אך הוא כולל בפשטו גם את כל מיני הגניבות (מלבי"ם). כך ששתי הדיברות הללו יחדיו הן היסוד לכל דיני הנזיקין המטילים זהירות ואחריות על אדם הפוגע בחברו או ברכושו.
כך כותב האברבנאל (דברים ה): "נמצא שהם כוללים הדברים ההכרחיים לאדם בבחינת חיותו והתקיימו במדינה. והוא שצריך שישמור את חברו שלא יזיקהו דבר בגופו וזהו: 'לא תרצח'... וגם נכלל בו לדעת חז"ל בפרק לא יחפור כל המצר ויורד לאומנתו ומונע פרנסתו, ואין צריך לומר הגורם נזק לגופו בהלשינו אותו בסתר ובגלוי על ידי כותים על ידי לסטים. וכיוצא בכל זה בכלל לא תרצח. וצריך גם כן לאדם עם חברו שישמור ממונו ונכסיו שלא יזיקהו בהם. וזהו לא תגנוב כפי פשט הכתוב".
בתוך מערכת מצוות זו נכלל גם פסוק אחד הנובע מן הדיבר הרביעי: 'כבד את אביך ואת אמך'. בפסוק יז נאמר שמקלל אביו ואימו מות יומת. קללה אינה שייכת למערכת הנזיקין הרגילה, והאדם אינו מתחייב על קללת חברו. אך יש דין מוות למי שמקלל אביו ואמו מחמת המעמד המיוחד שלהם ביחס לאדם.
דיני הפגיעות בחברו והנזיקין מתחלקות בפרשה לשלושה חלקים:
הפירוט המלא של הניאוף שמור לחומש ויקרא שם יפורטו כל העריות כחלק ממערכת בניית הקדושה והטהרה במחנה ישראל. בשלב זה מפרטת התורה דינים ספורים הקשורים לכך:
יסודו של לאו זה הוא בכבוד לשופטים ולמערכת המשפט, ועל בסיס זה מגיע הציווי לא לנצל את המערכת הזאת לרעה על ידי עדות שקר. כהרחבה של עקרונות אלו התורה מנשאת בפסוקים אלו את מעמד השופטים עצמם. השופטים מוגדרים בתור 'אלוהים' כלומר כבעלי מעלה עליונה. יחד איתם מנושאים גם אופנים שונים של הנהגה: לא תקלל נשיא, וקדושת הבכורה (ואז מפרט ה' את המשמעות כלפי כל אחד מישראל - להיות אנשי קודש). וכך מפורטים דינים נוספים של המשפט: לא להשתתף עם עד חמס, לא לרעות אחרי רבים ואחרי רבים להטות, לא להעדיף דל, (לא לדאוג רק למה שבבעלותך - להשיב אבדה ולהקים חמור), לא להטות משפט אביון, להתרחק מדבר שקר ומשוחד, ואיסור על השופט ללחוץ גר (ראב"ע).
בפסוקים אלו מפורטים דיני שמיטה, שבת ושלוש רגלים. (מתוך הזכרת שלושת הרגלים, מופיעים גם מספר דיני קרבנות השכיחים ברגלים: לא ילין חלב חגי, ביכורים, לא תבשל גדי בחלב אימו).
הקב"ה מזהיר את ישראל להישמר במלאך ה' הנושא את שם ה' (כ-כא): "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי. הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ".
ה' מצווה את ישראל להתרחק מעבודה זרה בארץ ולשם כך לדאוג להכרתת הכנענים ולהימנע מלהתחבר אליהם: "לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לֵאלֹהֵיהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם וְלֹא תַעֲשֶׂה כְּמַעֲשֵׂיהֶם כִּי הָרֵס תְּהָרְסֵם וְשַׁבֵּר תְּשַׁבֵּר מַצֵּבֹתֵיהֶם... לֹא תִכְרֹת לָהֶם וְלֵאלֹהֵיהֶם בְּרִית. לֹא יֵשְׁבוּ בְּאַרְצְךָ פֶּן יַחֲטִיאוּ אֹתְךָ לִי כִּי תַעֲבֹד אֶת אֱלֹהֵיהֶם כִּי יִהְיֶה לְךָ לְמוֹקֵשׁ".
נמצא שעיקרה ורובה של פרשת משפטים היא פירוט והרחבה של עשרת הדברות. במעמד הר סיני נתן ה' לישראל את עשרת הדברים שהם היסודות והעקרונות הראשיים של התורה. אך היה צורך גדול ומידי להפוך את העקרונות הללו למערכת רחבה ומעשית של מצוות מעשיות ויום יומיות. שני היסודות הללו: הכללים הגדולים והמוחלטים, לצד המצוות המפורטות בונים יחדיו את יחודה של תורת ה': היא מתחילה מן העקרונות המוחלטים שבאים מן השמים, ויורדת על המצוות המפורטות שבארץ.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרשת בא | כאשר הקב"ה מצווה על התיארוך של התורה הוא אומר (יב, א-ב): "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - שמות
פרשת יתרו | הנהגה ישירה של הקב"ה מעמד מתן תורה הוא הפסגה של תהליך בריאת עם ישראל בתור עם ה'. יש מקום להביט...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - שמות
פרשת שמות | החל מפרשיות יציאת מצרים ועד הכניסה לארץ מופיעה תופעה יחודית, עקבית וגם מפתיעה: עם ישראל מתמודד עם...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - שמות
פרשת כי תשא | הקב"ה מצוה את משה לפקוד את בני ישראל. אך הוא אינו מנסח זאת בלשון של ציווי, אלא בתור תיאור מקרה...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - שמות