סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
בפסוקי ציווי המשכן יש דגש גדול על המושג 'פנים'. במשכן יש כמה וכמה סדרים אשר התורה מצוה שהם יבטאו בחינה של פנים. חלקם מופיעים בהקשר של התקרבות לפני ה'[1], וחלקם בתור תופעה כללית יותר של 'פנים' שונות המופיעות במשכן. בשורות הבאות נמנה כמה מציוני הפנים המרכזיים בפסוקי המשכן, וננסה להבין איזה עיקרון במשכן מתבטא בהם.
ראשית נשים לב שביחס לחמשת הכלים המרכזיים של המשכן (הארון, השולחן המנורה מזבח הזהב ומזבח העולה) מצוי מושג הפנים.
אם כן, הפנים מופיעות בכל כלי המשכן. המשמעות היא שעליהם להיות בנויים כך שקרבתם לה' תהיה חתומה בהם. הם לא יהיו רק מוצבים במיקום קרוב לשכינה, אלא התכונה שלהם והכוונה בעשייתם יבטאו את היעוד שלהם להיות קרובים לשכינה.
בדומה לארבעת כלי המשכן המרכזיים, גם ארבעת הבגדים של הכהן הגדול עשויים לשמש 'לפני ה':
אם כן, בארבעת הכלים המרכזיים ובארבעת הבגדים המרכזיים מוטבע עיקרון הפנים. כולם עשויים כך שיבטאו את הקרבה אל השכינה.
על גבי תופעת הפנים בכלים המשכן ובבגדי השרת, במבנה המשכן עצמו מופיע המושג פנים בדרך שונה ומפתיעה.
נמצא שבמשכן, כליו ובגדי השרת שבו מגולמים סדרים שלמים שהנושא של כולם הוא כיצד ניתן לעמוד לפני ה'. יש בכך תיקון יסודי לחטא הקדום של אדם הראשון. בעקבות החטא האדם ואשתו חשו ריחוק מפני ה': "וַיִּתְחַבֵּא הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ מִפְּנֵי ה' אֱלֹהִים" (בראשית ג, ח). ומסביר הרש"ר הירש שם: "ויתחבא האדם ואשתו. לא עוד עמדו בקומה זקופה "לפני ה'", אלא נתחבאו "מפניו" וייראו את קרבתו". בהקמת המשכן חוזרת האפשרות לעמוד לפני ה' ולחיות לאור שכינתו. וכך בשלב זה של ההיסטוריה התרחש מעמד מפליא. משה היה מדבר עם הקב"ה פנים אל פנים: "וְדִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ" (לג, יא).
[1] בהמשך נביא מדברי הראב"ע ש'פנים' ו'לפני' הם מילים קרובות.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרשת משפטים | בדרך אל ארץ ישראל בסוף פרשת משפטים משיב הקב"ה את המבט אל מהלך היצירה של עם ישראל. מעמד הר סיני...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - שמות
פרשת משפטים | מיהו הריבון? פרשת השבוע, פרשת משפטים, פותחת במצוות השייכות להנהגה כלפי עבד עברי. הקב"ה מלמד את...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - שמות
פרשת יתרו | ההפתעה של מעמד הר סיני לפני פרשת יתרו, עם ישראל כלל לא ציפה שיהיה מעמד כדוגמת הר סיני. ייעוד זה...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - שמות
פרשת בשלח | המעמד הגדול של מלחמת ה' מול האויבים בים סוף גילה את הנהגת 'ה' איש מלחמה' בעולם. עד אז, לאורך כל...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - שמות