העדות - תרגם אונקלוס: סהדותא
המילה הארמית סהדותא מופיעה גם במקרא עצמו בספר בראשית (פרק לא פס' מז) "ויקרא לו לבן יגר שהדותא ויעקב קרא לו גל עד", אלא שבלשון המקרא היא כתובה בשי"ן (שמאלית) ולא בסמ"ך כמו התרגום כאן. ובתרגום אונקלוס שם יש הבדל בין מהדורות שונות אם כתוב סהדותא או שהדותא. אמנם בשאר המקומות תמיד כתוב בתרגום אונקלוס סהדותא בסמ"ך.
ויש לשאול למה בתרגום ברוב המקומות כתוב סהדותא בסמ"ך ובלשון המקרא שהדותא בשי"ן, ולמה בתרגום שם יש נוסחאות שג"כ כתוב בשי"ן כמו בפסוק, בשונה מצורת הכתיב הנפוצה בתרגום.
היה אפשר לומר שיש הבדל בין הארמית שבה משתמש אונקלוס בתרגומו, לבין הארמית שדיבר לבן, בצורת הכתיבה [ואולי גם ההגייה] של מילה זו, כמו שיש הבדלים נוספים ביניהם (עי' תוס' בבא קמא פג. ד"ה לשון סורסי). ועי' גם מנחת שי על הפסוק בבראשית שם, שכותב "אין לנו להשוות לשון הכתוב בתורה ללשון תרגום כי לשון תורה לחוד ולשון ארמי לחוד".
אמנם נראה שיש לתת טעם כללי למה בדרך כלל הכתיב בתרגום אונקלוס הוא בסמ"ך [ביחס לשכיחות השימוש בסמ"ך לעומת שי"ן שמאלית בלשון התורה], ומה העיקרון לפיו לפעמים נכתב בתרגום בשי"ן.
ונראה שיסוד העניין הוא בכך שהתרגום נכתב מתחילה ללא ניקוד. מתוך כך אם היו המילים נכתבות בשי"ן הייתה הטעות נפוצה, לקרוא בשי"ן ימנית במקום שמאלית ולהפך. לכן התחכמו הכותבים והעדיפו לכתוב בדרך כלל סמ"ך, במקום שהיה צריך להיות שי"ן שמאלית, וכך מנעו את הטעות בקריאה.
אמנם החשש מפני טעות היה בעיקר באופן שבו המילה הארמית שבה מופיעה האות שי"ן שונה מהמילה העברית. אבל באופן שהמילים דומות, היה ניתן לסמוך על הקורא שידע לקרוא כהוגן מתוך שיראה איך המילה מנוקדת המקרא. לכן במילים אלו לא נכתבה המילה בהכרח בסמ"ך אלא לפעמים השאירו אותה בשי"ן.
לדוגמא: "עשבא" שהוא תרגום של "עשב", מופיע כמעט תמיד בשי"ן. "בשרא" שהוא תרגום של "בשר" נמצא הרבה בשי"ן ומעט פחות בסמ"ך. וכיוצ"ב. אבל "סהדותא" שהיא תרגום של "עדות" מוכרח שתהיה בסמ"ך כדי למנוע טעות כנ"ל, מלבד באותה פעם יחידה שהמילה נמצאת גם בלשון המקרא ואז יש הבדלים בין המהדורות, כי אז אין צורך להקפיד על הכתיב.
ויש להוסיף שהשימוש הבולט ביותר של שימוש בשי"ן בתרגום הוא בשמות אנשים ומקומות, כגון שרה, דמשק, ישראל, כי בזה אין שום מקום לטעות, שהרי אין זו מילה ארמית אלא אותה המילה שבפסוק.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.