את כל עדת בני ישראל ויאמר אליהם - תרגם אונקלוס: ית כל כנשתא דבני ישראל ואמר להון
במהדורות התרגום שמבוססות על המסורת התימנית, יש נקודה (.) בין "כנישתא" ל"דבני ישראל", אבל בין "דבני ישראל" ל"ואמר" אין נקודה. וכך נמצא תמיד במהדורות אלו, שהיכן שיש טעם תביר בפסוק יש נקודה בתרגום, ואילו היכן שיש טעם טפחא (טרחא) אין נקודה. לפי הידוע בספרי הכללים אודות דירוג הטעמים השונים (עי' אנציקלופדיה תלמודית כרך כ בנספח לערך טעמים) הטפחא (טרחא) מפסיקה יותר מהתביר, וגם מצד העניין בפסוק כאן [וכן בדרך כלל בפסוקים נוספים שמופיעים תביר וטפחא (טרחא)], ברור שההפסקה היותר גדולה היא בטפחא (טרחא) ולא בתביר, ולא מובן למה לשים נקודה בתביר ולא בטפחא (טרחא).
אמנם התימנים עשו כן לפי שיטתם בטעמי המקרא, שחילקו אותם לג' סוגים - מעמידים מפסיקים ומוליכים, ובמעמידים עושים הפסקה יותר משמעותית בניגון מאשר במפסיקים. וכך גם סימנו נקודה כנ"ל בתרגום אונקלוס כל מקום שהיה מעמיד בפסוק. ומשום מה החשיבו את התביר בתור מעמיד ואת הטיפחא מפסיק.
בטעם של מסורת תימן יש לומר כמה אופנים -
א. הם אכן סברו שהתביר מפסיק יותר מהטפחא. ויש להעיר שמצינו סברא זו לאחד מגדולי המדקדקים, ר' אליהו בחור בספרו טוב טעם (נמצא בתוך "ספרי רבי אליהו בחור" בהוצ' זכרון אהרן) פרק ד. אמנם זהו להיפך מהמצוי בכל ספרי הכללים המצויים ולהיפך מהנראה בפסוקים רבים.
ב. הם דירגו את הטעמים לא רק לפי רמת ההפסקה העניינית שלהם, אלא גם מתוך שיקולים מוזיקאליים וכדו'. ומתוך שיקולים אלו היה יותר מקום להאריך בניגון התביר ולא בניגון הטפחא.
ג. יש פסוקים קצרים שמופסקים בטפחא באופן שהעמדה ארוכה בה הייתה משנה את העניין, כגון "לא תרצח" וכו' לפי הטעם העליון שקוראים בציבור. ולכן אף שהטפחא היא טעם מפסיק מדרג גבוה יותר, אם תמיד תיעשה בה הפסקה גדולה זה יגרום שיבוש בכוונה.
לסיום כמה הערות -
א. יש חלק מהתימנים שאכן קוראים את התביר בהעמדה קלה יותר מאשר שאר הטעמים ה"מעמידים".
ב. אותה הערה על התביר היה אפשר להעיר גם ביחס לרביע, שהתימנים מדרגים אותו בתור מעמיד, ואילו לפי הכללים הרגילים אינו נחשב מפסיק גדול.
ג. אם צודקת ההסברה הנ"ל שהתימנים החשיבו את התביר (והרביע) כמפסיקים גדולים משיקולים מוזיקאליים, נראה שבמהדורות של התרגום שנועדו לעיון ולא לשינון, יש לוותר על ההיצמדות לפיסוק התימני, אף אם נוסח התרגום הוא ממסורת תימן.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.