סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
נאמר בפרשת בא (שמות פרק יב):
ז. "ולקחו מן הדם, ונתנו על שתי המזוזֹת ועל המשקוף, על הבתים אשר יֹאכלו אֹתו בהם.
יב. ועברתי בארץ מצרים בלילה הזה, והכיתי כל בכור בארץ מצרים מאדם ועד בהמה, ובכל אלהי מצרים אעשה שפטים, אני ד'.
יג. והיה הדם לכם לאֹת על הבתים אשר אַתֶם שם, וראיתי את הדם ופסחתי עלֵכֶם, ולא יהיה בכם נגף למשחית בהכֹּתי בארץ מצרים".
כתב רש"י שם (בפסוק יג): "והיה הדם לכם לאת - לכם לאות ולא לאחרים לאות. מכאן שלא נתנו הדם אלא מבפנים.
וראיתי את הדם - הכל גלוי לפניו, אלא אמר הקדוש ברוך הוא: נותן אני את עיני לראות שאתם עסוקים במצותי, ופוסח אני עליכם".
שאל ה"באר יצחק" על רש"י (שם): "למה הוצרכו ישראל במכה זו לאות, יותר ממה שהוצרכו במכות הקודמות?
הרי כתוב במכת הערוב: 'ושמתי פדת בין עמי ובין עמך' (שם ח, יט)!
ובמכת החשך נאמר: 'ולכל בני ישראל היה אור במושבותם' (שם י, כט)!
וכן בשאר המכות [דֶבֶר, (ט, ד-ז), וברד (ט, כו)], מבלי שום אות וזכות מצוה!"
גם האברבנאל בפירושו לתורה ובפירושו להגדה (שער צ"ה) האריך לשאול, וכן מפרשים נוספים.
נאמרו על כך מספר תשובות, שניתן לחלק אותן למספר קבוצות:
"עאל [רבי יוחנן] ואמר קומיהון: מאיכן קשט הקושט הזה שתהא עבודה בבכורות? מן הדין קרייה: 'כי לי כל בכור ביום הכותי כל בכור בארץ מצרים' וגו' (במדבר ח, יז), וכתיב: 'ובכל אלהי מצרים אעשה שפטים' וגו' (שמות יב, יב)"
פירש שם "קרבן העדה": "עאל - נכנס. ואמר לפניהן: מהיכן דרש הדורש שתהא עבודה בבכורים קודם שהוקם המשכן, כדתנן בסוף זבחים (פי"ד מ"ד)?
מן האי קרא: 'כי לי כל בכור' - לעבודתי.
ובכל אלהי מצרים אעשה שפטים - והמצרים היו עובדים לבכורים. כשם שנפרעים מן העובדים, כך נפרעים מן הנעבדים".
כלומר: אף על פי שמצד היחס שבין מצרים לישראל לא היו הבכורות ראויים למות, מכל מקום הם היו ראויים למות מדין "אלהי מצרים"!
[ועיין במדרש בראשית רבה (צו, ה) ובמדרש תנחומא (ויחי ג), שדניאל פחד למות מכח הפסוק הזה, כיון שנבוכדנצר השתחוה לו, ועשה אותו לאלוה].
יש לשאול שלכאורה הסבר זה זהה להסבר שכתבנו לעיל בדעת האברבנאל!
באמת ההסברים אינם זהים: לפי האברבנאל בגלל השמדת העבודה זרה היה קטרוג על בני ישראל שעבדו עבודה זרה, ולכן הם היו ראויים למות, מדין עובדי עבודה זרה. ואילו לפי הירושלמי היו הבכורים עלולים למות לא מפני שהם עבדו עבודה זרה, אלא מפני שהם היו נעבדים כעבודה זרה על ידי המצרים.
יהי רצון שנזכה להינצל מכל הצרות, ונראה בקרוב בגאולה השלמה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
נסכם את השיטות העיקריות בעניין כפי שמצויות בראשונים ובאחרונים
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש שמות
פרשת וארא | הקדמה נאמר בתחילת פרשת וארא (פרק ו): ב. "וידבר אלקים אל משה, ויאמר אליו: אני ד'. ג. וארא אל...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש שמות
פרשת יתרו | הקדמה התורה מאריכה בפרק י"ט בהקדמה למתן תורה. גם בחג השבועות, שבו קוראים בתורה על מעמד הר סיני,...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש שמות
פרשת תרומה | הקדמה אחרי שציוה ד' את משה על עשיית שלושת הכלים הנמצאים בתוך המשכן: הארון (כה, י-כב), השולחן...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש שמות