הקדמה
בפרק י"ט מתארת התורה את עליותיו של משה רבנו להר סיני. אבל היא לא כתבה באיזה יום בדיוק היתה כל עליה. רש"י כתב בכל עליה של משה להר סיני באיזה יום בחדש היא היתה.
רש"י גם כתב (בפסוק י"א) שחלק מהדברים שקרו בתחילת החדש השלישי אינם מתוארים בפרשת יתרו, אלא רק בסוף פרשת משפטים: "[והיו נכונים] ליום השלישי - שהוא ששה בחדש. ובחמישי בנה משה את המזבח תחת ההר ושתים עשרה מצבה, כל הענין האמור בפרשת 'ואלה המשפטים' (שמות כד, ד), ואין מוקדם ומאוחר בתורה".
א. מה קרה בארבעת הימים הראשונים ומתואר בפרשתנו?
נסכם על פי רש"י מה קרה בכל אחד מהימים:
בא' בסיון באו בני ישראל למדבר סיני וחנו לפני ההר (יט, א-ב).
הגמרא במסכת שבת (פו ע"ב) אומרת שמשה לא נצטוה לעלות להר סיני באותו יום, מפני חולשת הדרך.
בב' בסיון משה עלה אל ד', וד' אמר לו להגיד לבני ישראל: "אתם ראיתם אשר עשיתי למצרים, וָאֶשָא אֶתכֶם על כנפי נשרים, וָאָבִא אֶתכֶם אֵלַי. ועתה אם שמוע תשמעו בקֹלי ושמרתם את בריתי והייתם לי סגֻלה מכל העמים, כי לי כל הארץ. ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש " (שם, ג-ו).
באותו יום ירד משה ואמר לעם את דברי ד', ובני ישראל אמרו: "כל אשר דבר ד' נעשה" (שם, ז-ח).
בג' בסיון משה עלה שוב אל ד', ומסר את דברי בני ישראל שאמרו "נעשה", וד' אמר למשה: "הנה אנכי בא אליך בעב הענן, בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם" (שם, ח-ט).
באותו יום ירד משה מההר ואמר לבני ישראל את דברי ד', ובני ישראל אמרו: "רצוננו לראות את מלכנו".
בד' בסיון עלה משה להר ומסר לד' את דברי בני ישראל, וד' קיבל את בקשת בני ישראל ואמר למשה להכין את בני ישראל - פרישה והגבלה - "כי ביום השלישי ירד ד' לעיני כל העם על הר סיני" (שם, ט-יג).
ב. מה קרה ביום הרביעי וביום החמישי ומתואר רק בפרשת משפטים?
ביום הרביעי גם אמר ד' למשה לעלות עם אהרון, נדב ואביהוא ושבעים מזקני ישראל, ושאחר כך יגש משה לבדו (כד, א-ב).
באותו יום ירד משה מההר ומסר לבני ישראל את דברי ד' על פרישה והגבלה (יט, יד-טו), וכן אמר להם את שבע מצוות בני נח ואת המצוות שניתנו במרה, ובני ישראל אמרו שוב: "כל הדברים אשר דבר ד' נעשה" (כד, ג).
באותו יום כתב משה את כל ספר בראשית וכחצי ספר שמות - עד מתן תורה, וכן כתב בפירוש את שבע מצוות בני נח ואת המצוות שניתנו במרה (כד, ד).
בה' בסיון השכים משה בבקר, בנה מזבח תחת ההר והקים שתים עשרה מצבות לשנים עשר השבטים, שלח את נערי בני ישראל שיקריבו עולות ושלמים, לקח חצי הדם ושם באגנות ואת חציו השני נתן על המזבח, קרא את "ספר הברית", דהיינו כל ספר בראשית וכחצי ספר שמות והמצוות שנצטוו במרה, ואז אמר העם: "כל אשר דבר ד' נעשה ונשמע" (שם, ד-ז).
אחר כך לקח משה חצי הדם שהיה באגנות וזרק על העם ואמר להם: "הנה דם הברית אשר כרת ד' עמכם על כל הדברים האלה" (שם, ח).
בו' בסיון עלה משה רבנו להר סיני לקבל את התורה מידי ד' (שם, ט-יא; יט, טז-כא).
סיום
נשאלת השאלה: מדוע הופרדו הפרשיות העוסקות בתיאור מה שנעשה בשבוע הראשון של חדש סיון? נאמרו על כך מספר הסברים שפורטו והורחבו במאמר "מדוע לא כתוב בפרשת יתרו שבני ישראל אמרו 'נעשה ונשמע'?" בספרי "הדר התורה".
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.