סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
בתחילת פרשתנו נאמר:
א. "ויקהל משה את כל עדת בני ישראל ויאמר אֲלֵהֶם: אלה הדברים אשר צוה ד' לעשֹת אֹתם.
ב. ששת ימים תֵעשה מלאכה, וביום השביעי יהיה לכם קֹדש, שבת שבתון לד', כל העֹשה בו מלאכה יומת.
ג. לא תבערו אש בכל מֹשבֹתיכם ביום השבת".
כאשר מתבוננים בפסוקים רואים שניתן לחלק אותם לשתי קבוצות:
יש לשאול על פסוקים אלה שאלות רבות, וכאן נתמקד בחמש שאלות.
שאלות על פסוק א':
אם נעשתה דווקא פה - מדוע נעשתה דווקא פה?
אם היתה דבר קבוע - מדוע היא נזכרת דווקא פה?
שאלות על פסוק ב':
נאמרו שני הסברים על מטרת ההקהלה:
על פי המדרש כתבו המפרשים שלכן נאמר: "אלה הדברים אשר צוה ד' לעשֹת אֹתם", לשון רבים ולשון עשיה, ללמד על הקהלת הקהילות, והדרשה בפניהם!
כמו כן כתבו המפרשים ש"כל עדת בני ישראל" בא לרבות את הנשים, שגם הן צריכות לבוא לשמוע את ההלכות הנוגעות להן.
לכן נאמר: "אלה הדברים אשר צוה ד' לעשת אתם", לשון רבים ולשון עשיה, על נדבת המשכן ועשייתו.
כמו כן כתב הרמב"ן ש"כל עדת בני ישראל" בא לרבות את הנשים, שגם הן נדבו למשכן.
ועיין ברמב"ם בהלכות בית הבחירה (פ"א הי"ב): "הכל חייבין לבנות ולסעד בעצמן ובממונם, אנשים ונשים, כמקדש המדבר".
יש לציין שגם בספר יהושע (יח, א), בהקמת משכן שילה נאמר ביטוי זה: "וַיִקָהֲלוּ כל עדת בני ישראל שִלֹה, וישכינו שם את אהל מועד, והארץ נכבשה לפניהם". פסוק חגיגי זה מתאר שכל עדת בני ישראל, האנשים והנשים, נקהלו לשילה להקמת המשכן[1].
החזרה על ציווי השבת באה ללמד שאפילו מלאכת המשכן אינה דוחה שבת (רש"י ומפרשין נוספים).
העונש החמור על מי שמחלל שבת נאמר כאן כיון שבני ישראל היו רדופים וזריזים לבנות את המשכן שכיפר על חטא העגל (רש"י לא, יג).
יש לשאול: מדוע נאמר כאן: "ויקהל משה את כל עדת בני ישראל", ולא נאמר רק: "ויאמר משה אל כל עדת בני ישראל", בדומה לאמור בפרשת החדש ובפרשת קדושים?
כתב רבנו בחיי (בפסוק א) בשם המדרש שכנגד האמור במעשה העגל:
"וַיִּקָהֵל העם על אהרן, ויאמרו אליו: קום עשה לנו אלהים" (לב, א), נאמר כאן: "וַיַּקְהֵל משה את כל עדת בני ישראל, ויאמר אלהם: אלה הדברים אשר צוה ד' לעשות אותם".
זו לשון רבינו בחיי: "ובמדרש: 'וַיַּקְהֵל משה' - תבא קהלת משה, ותכפר על קהלת אהרן, דכתיב: 'וַיִּקָהֵל העם על אהרן' (שמות לב, א).
תבא אמירת משה, דכתיב: 'ויאמר אלהם משה' ותכפר על אמירת אהרן, שנאמר: 'ויאמרו אליו קום עשה לנו אלהים' (שם).
תבא 'אלה הדברים', ותכפר על 'אלה אלהיך ישראל' (שם, ד).
יבא זהב התנופה, ויכפר על זהב העגל".
ועיין ברש"י בראש פרשת פקודי שהמשכן מהווה עדות לישראל שהקב"ה ויתר להם על מעשה העגל.
בספר "אזנים לתורה" הוסיף וכתב: "ויקהל משה את כל עדת בני ישראל - למה את כל עדת בני ישראל? כדי לעשות הפגנה נהדרה, שתלמד זכות על ישראל, ותכפר על מעשה העגל. היא הראתה לכל, כי מספר בני ישראל השוקלים ליסוד משכן ד' עולה לשש מאות אלף ושלושת אלפים וחמש מאות וחמישים (לח, כו), ובהפגנה זו השתתפו גם נשים וטף (רמב"ן), ועמהם עלה המספר לכל הפחות לשלושה מליון, ואילו עובדי העגל (אשר לא מבני ישראל המה), היו רק כשלושת אלפים (לב, כח), הרי ש'בטלו באלף'"! ועיין גם ב"אזנים לתורה" בד"ה "אלה הדברים" שגם עשיית המשכן וגם שמירת השבת מהוים כפרה על חטא העגל[2]!
[1] עיין גם בספר "רנת יצחק" על יהושע שם (לרב אברהם יצחק סורוצקין, ישיבת טלז וויקליף אוהיו, תשמ"ט) ובספרי "הדר הנביאים", יהושע פרק יח, במאמר "המשכן בשילה והמשכן בגלגל", בהקדמה.
[2] ועיין בהרחבה בספרי "הדר התורה" שמות במאמר "לשם מה הקהיל משה את כל עדת בני ישראל?".
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרשת בשלח | הקדמה נאמר בסוף פרשתנו (פרק י"ז): טו. "ויבן משה מזבח ויקרא שמו: ד' נסי. טז. ויאמר: כי יד על כס...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש שמות
פרשת תרומה | הקדמה התורה האריכה מאד בתיאור כלי המשכן לפרטי פרטיהם. נשאלת השאלה: האם ניתן למצוא משמעות כללית...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש שמות
פרשת תרומה | "בטבעֹת הארֹן יהיו הבדים, לא יסֻרו ממנו" הקדמה בפרשת תרומה מצוה ד' את משה על עשיית...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש שמות
פרשת תצוה | הקדמה בפרקנו מפורטים בגדי הכהונה, בשני ציוויים: הראשון קצר והשני ארוך. בציווי הראשון נאמר:...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש שמות