סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
נאמר בפרשתנו (כד, ה-ח):
"וישלח את נערי בני ישראל ויעלו עלת ויזבחו זבחים שלמים לד' פרים.
ויקח משה חצי הדם וישם באגנת וחצי הדם זרק על המזבח.
ויקח ספר הברית ויקרא באזני העם ויאמרו כל אשר דבר ד' נעשה ונשמע.
ויקח משה את הדם ויזרק על העם ויאמר הנה דם הברית אשר כרת ד' עמכם על כל הדברים האלה".
על פסוקים אלו יש לשאול שתי שאלות:
בהסבר דברים אלו נחלקו המפרשים.
נאמרו שלוש שיטות בהסבר ספר הברית:
על השאלה מדוע נכתבו דווקא דברים אלו בספר הברית ענינו על פי דברי רס"ג שכתב שכל ספרי הנביאים כוללים שלושה יסודות: ציווי ואזהרה, גמול ועונש, וסיפור מי שעשה טוב והצליח ומי שעשה רע ונענש.
לפי הראב"ע והרמב"ן ספר הברית הוא ספר הציווי והאזהרה.
לפי החזקוני ספר הברית הוא ספר הציווי והאזהרה, וגם השכר והעונש.
לפי רש"י ספר הברית הוא ספר הציווי והאזהרה, וגם השכר והעונש, וגם סיפור מי שעשה טוב והצליח ומי שעשה רע ונענש.
עוד הסברנו בדעת רש"י שספר הברית בא להדגיש את מה שתיקנו לנו חז"ל בברכת התורה: "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו".
על השאלה מה משמעות "דם הברית" נאמרו חמישה הסברים:
הנביא זכריה, ניבא על הגאולה העתידה ועל ביאת מלך המשיח: "גילי מאד בת ציון, הריעי בת ירושלים, הנה מלכך יבוא לך, צדיק ונושע הוא, עני ורֹכב על חמור, ועל עיר בן אתֹנות. והכרתי רכב מאפרים וסוס מירושלם, ונכרתה קשת מלחמה, ודבר שלום לגוים, ומשלו מים עד ים ומנהר עד אפסי ארץ. גם את בדם בריתך שלחתי אסיריך מבור אין מים בו" (ט, ט-יא).
מה משמעות נבואה זו?
כתב רש"י שם (בפסוק ט): "הנה מלכך יבוא לך - אי אפשר לפותרו אלא על מלך המשיח, שנאמר בו: 'ומשלו מים ועד ים', ולא מצינו מושל לישראל כזה בימי בית שני". [ועיין בדברי המיוחס לרמב"ן המובאים לעיל שהכריח שהפסוקים מדברים על מלך המשיח כיון שכתוב 'ומשלו מים ועד ים' שאלו הגבולות המוזכרים בפרשתנו שנאמרו לעתיד לבוא]
"בדם בריתך - בזכות דם הברית שנזרק עליכם בסיני: 'הנה דם הברית אשר כרת ד' עמכם'. שלחתי אסיריך - מן הגלות".
כלומר: עם ישראל יזכה להגאל מן הגלות ולביאת מלך המשיח בזכות דם הברית שכרת ד' עמנו בהר סיני[1].
[1] עיין בהרחבה במאמר "מה נכתב ב'ספר הברית' ומה משמעות 'דם הברית'?" בספרי "הדר התורה" בפרשת משפטים.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרק יב | | הקדמה: דברי רש"י על ברית המילה במצרים בפרשת בא נאמר: "ויאמר ד' אל משה ואל אהרן בארץ...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש שמות
פרשת בא | מדוע הוצרכו ישראל לקיים מצוה כדי להינצל ממכת בכורות? והרי בשאר המכות לא הוצרכו לקיים...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש שמות
פרק ו | | הקדמה מפורסמות הן ארבע הלשונות של גאולה המופיעות בתחילת פרשת וארא (ו, ו-ז), וכך נאמר שם: "והוצאתי...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש שמות
פרשת בשלח | הקדמה במכילתא דרבי ישמעאל נאמרו על פסוק זה דברים נפלאים: א. במדה שהאדם מודד בה מודדים לו תחילה...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש שמות