בין 'אחר' ל'מתאחר'
הציווי בעשרת הדברות "לא יהיה לך אלהים אחרים על פני" המופיע בפרשתנו (כ, ג) מתפרש בדרך כלל כעבודת אלילים שאין בה אמת, ואינה מסייעת לעובדיה כלל, וכפירושו הכפול של רש"י (במקום) "א. שאינן אלוהות אלא אחרים עשאום אלוהים עליהם. ב. שהם אחרים לעובדיהם, צועקים אליהם ואינן עונים אותם".
אך בדברי הספרי במדרש מובא פירוש נפלא (עקב יא טז), וכך נאמר שם: "למה נקרא שמם אלהים אחרים? מפני שהם מאחרים הטובה מלבוא לעולם". וביאר הרב קוק (מאמרי הראיה עמ' 451) שאפילו ההידרדרות הרוחנית הקשה ביותר שיכולה להופיע בישראל, עבודה זרה, עם כל נזקיה והשלכותיה יכולה 'רק' לאחר, לעכב, את הטובה האלקית מלבוא לעולם, אך בשום פנים ואופן לא לאבדה, גם במצבים הנוראים ביותר הנראים חלילה כמנתקים בינינו לבין אבינו שבשמים - בגלל בחירותינו החופשיות המוטעות והמקולקלות - עדיין הקב"ה נמצא בקרבנו ואנו יכולים לתקן. כמובן, אנו משלמים 'מחירים כבדים' מאד על העיכובים האלה, אך עידוד גדול יש כאן, המלמדנו שאל לנו להתייאש אפילו במציאויות היותר קשות ונוראיות, וכדבריו שם: "גם הקלקלה הרוחנית היותר איומה לא תוכל להחריב כליל את משאת נפשנו, גם על פשעה של עבודה זרה שנינו ממדרש חכמים ז"ל - למה נקרא שמם אלהים אחרים? מפני שהם מאחרים הטובה מלבוא לעולם. דווקא לאחר את הטובה יש בכוחם של מקלקלים ומהרסים בישראל ולא לאבד את הטובה. אבל איחור הטובה כמה נורא ואיום הוא. כמה נפשות של דורות נשקעות באיחור של טובה כללית, שאנו צריכים לעמול בכל מסירות נפשנו להקדימה, אבל מפני שלא כנואשים אנו נלחמים, כי אם כגיבורים בטוחים במטרתם, על כן צריכה מלחמתנו להיות תמיד מלאה זהירות של יושר ודעת". אם כן, ברור שעלינו להיזהר מאד לא לגרום לאיחורים ולעיכובים בתהליך גאולתנו בכל מה שתלוי בנו מחד. ומאידך אל לנו להתייאש גם במצבים קשים מאוד של קלקולים רוחניים המופיעים בחיי הפרט והכלל בישראל, אלא צריכים אנו להיות בטוחים לגמרי שהאידיאלים והערכים האלקיים יופיעו בהמשך הדרך שהרי "נצח ישראל לא ישקר". ועל כן גם במאבקים קשים ונוקבים בתוכנו, בחברה הישראלית פנימה, עלינו לפעול בשום שכל, ביושר מוסרי, בזהירות ובמבט פנימי עמוק, על מנת שנוכל באמת להקדים את גאולתנו ככל שניתן. במהרה בימינו אמן.
באדיבות ערוץ מאיר
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.