בפרשת השבוע הקודמת, פרשת יתרו קראנו אודות מתן תורה. במעמד הר סיני שהיה אירוע עוצמתי קיבל עם ישראל את התורה. משה רבנו עלה להר סיני, ושם קיבל את עשרת הדיברות. מעמד הר סיני נחשב לרגע מכונן בהיסטוריה היהודית, שבו הפך עם ישראל לעם נבחר, שקיבל את החוקים והמצוות המנחים את חייו.
בפרשת יתרו 3 פרקים: הראשון, פרק י"ח מתאר את הגעת יתרו ועצתו – שרי אלפים וכו'. פרק י"ט מתאר את ההכנות למעמד הר סיני – "וְהָיוּ נְכֹנִים לַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי... וַיֵּרֶד מֹשֶׁה מִן הָהָר אֶל הָעָם וַיְקַדֵּשׁ אֶת הָעָם וַיְכַבְּסוּ שִׂמְלֹתָם...". ובפרק כ' כתובות עשרת הדברות, כשבסופן מתואר בקצרה שיח שהתנהל בין בני ישראל לבין משה, אודות דיבור הקב"ה בעשר הדברות.
נעשה ונשמע
פרשתנו, פרשת משפטים פותחת בדיני עבד עברי ועוברת לעסוק בדינים שבין אדם לחברו, דיני נזיקין וחבלות. לאחר שלושת הפרקים הראשונים, לקראת סיום הפרשה, מתארת התורה בהרחבה בפרק כ"ד את שנעשה במעמד הר סיני: "וְאֶל מֹשֶׁה אָמַר עֲלֵה אֶל ה'... וְנִגַּשׁ מֹשֶׁה לְבַדּוֹ אֶל ה' וְהֵם לֹא יִגָּשׁוּ וְהָעָם לֹא יַעֲלוּ עִמּוֹ... וַיַּעַן כָּל הָעָם קוֹל אֶחָד וַיֹּאמְרוּ: כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה... וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע...". תיאור זה כולל גם את דבריהם המפורסמים של בני ישראל, שאמרו: 'נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע'. למקרא דברים אלו מבקשת ועולה השאלה: מתי נאמרו למשה דברים אלו?
השאלה מתעצמת נוכח הרצון להבין היכן מקומם של דברי בני ישראל, שאמרו: 'נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע'.
יש בכך 3 שיטות:
- כתוב במדרש אגדה: "זה המעשה היה קודם מתן תורה, ואמר למשה: 'עלה', כי לך הגדולה ראויה מחברך, ועל זה נאמר 'וְנִגַּשׁ מֹשֶׁה לְבַדּוֹ אֶל ה' וְהֵם לֹא יִגָּשׁוּ'", באופן דומה ביאר רש"י, שכתב: "פרשה זו נאמרה קודם עשרת הדברות, ובארבעה בסיון נאמר לו 'עֲלֵה'". ["וַיֵּרֶד ה' עַל הַר סִינַי אֶל רֹאשׁ הָהָר וַיִּקְרָא ה' לְמֹשֶׁה אֶל רֹאשׁ הָהָר וַיַּעַל מֹשֶׁה" (לעיל יט, כ)].
- שיטת רשב"ם, הפסוקים מתארים את שאירע במעמד הר סיני, שכתובים לאחר עשרת הדברות, החל מהפסוק "וּמֹשֶׁה נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל אֲשֶׁר שָׁם הָאֱלֹהִים. וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה כֹּה תֹאמַר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל..." (לעיל כ, יח-יט), ועד פסוק זה נאמר להם ביום ששמעו את עשרת הדברות.
פסוק זה 'וְאֶל מֹשֶׁה אָמַר עֲלֵה אֶל ה'...' אמר הקב"ה למשה בעת שירד מההר, והורה לו שיעלה למחרת. מיד לאחר מכן משה ירד, כפי שכתוב 'וַיָּבֹא מֹשֶׁה וַיְסַפֵּר לָעָם אֵת כָּל דִּבְרֵי ה'...'. למחרת בנה משה מזבח, הקריב קרבנות ועלה, ועל כך כתוב "וַיְכַסֵּהוּ הֶעָנָן שֵׁשֶׁת יָמִים...".
- שיטת רמב"ן, שכל הפרשיות כתובות כסדרן. מיד לאחר מתן תורה, בו ביום אמר הקב"ה למשה: "כֹּה תֹאמַר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אַתֶּם רְאִיתֶם כִּי מִן הַשָּׁמַיִם דִּבַּרְתִּי עִמָּכֶם" (לעיל כ, יט). ולאחר מכן נאמרו האזהרות על עבודה זרה 'לֹא תַעֲשׂוּן אִתִּי...' (לעיל כ, כ), וציווה אותו הקב"ה 'וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם' וכל המצוות שכתובות בהמשך, עד סיום פרק כג באזהרת עבודה זרה שימצאו בארץ ובעובדיה. לאחר מכן נאמר לו פסוק זה, וציינה התורה בפסוק ג' שמשה עשה כפי שציווה אותו הקב"ה (לעיל פסוק כ, יט) ובתגובה קיבלו בני ישראל את הכל בשמחה ואמרו 'כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע'.
באותו יום כתב משה בספר את כל שנצטווה, חוקים, משפטים ותורות, והשכים בבקר שלמחרת לכרות להם ברית על הכל, ובנה את המזבח וזבח את הזבחים.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.