לאחר ההודעה על מכת בכורות מגיע סיכום של עשרת המכות: "וּמֹשֶׁה וְאַהֲרֹן עָשׂוּ אֶת כָּל הַמֹּפְתִים הָאֵלֶּה לִפְנֵי פַרְעֹה וַיְחַזֵּק ה' אֶת לֵב פַּרְעֹה וְלֹא שִׁלַּח אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאַרְצוֹ". מדוע סיכום זה לא מופיע לאחר שנעשתה המכה האחרונה? הרמב"ן מבאר שכאן נשלם חלקם של משה ואהרון במכות: "ואמר זה בעבור שהשלים כל המעשים שעשו, וגזרת מכת בכורות שכבר הודיעו אותה לפרעה, כי במיתת הבכורות אין למשה ואהרן בה מעשה". כלומר שחלקם של משה ואהרון במכה האחרונה הוא בהודעה בלבד והביצוע נעשה ע"י הקב"ה לבדו.
הבלעדיות של הקב"ה במכת בכורות מוסברת בהרחבה בהגדה: "וְעָבַרְתִּי בְאֶרֶץ מִצְרַיִם בַּלַּיְלָה הַזֶּה - אֲנִי וְלֹא מַלְאָךְ. וְהִכֵּיתִי כָּל בְכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם - אֲנִי וְלֹא שָׂרָף. וּבְכָל אֱלֹהֵי מִצְרַיִם אֶעֱשֶׂה שְׁפָטִים - אֲנִי ולֹא הַשָּׁלִיחַ. אֲנִי ה' - אֲנִי הוּא וְלֹא אַחֵר". מכת בכורות משלימה את גילוי שם ה' בעולם בעשרת המכות: "וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' " ולכן היא צריכה להיות בגילוי שכינה הגדול ביותר.
לכאורה היה אפשרי שכל עשרת המכות ייעשו ע"י הקב"ה בלבד. אמנם פעולתם של משה ואהרון בכל המכות היא פעולה קלה כגון נטיית המטה וכד' ועיקר המכה היא דבר על-טבעי שנעשה ע"י הקב"ה לבדו, אך בשונה ממכת בכורות הם שותפים בדרך כלשהי ביצירת המכה, וכביכול המכה לא היתה מתרחשת בלעדיהם. אפילו במכות ערוב ודבר שאין פעולה פיזית במטה וכד' ה' שולח את משה להזהיר את פרעה ואילו במכת בכורות אין סגנון של אזהרה אלא הודעה בלבד: "עוֹד נֶגַע אֶחָד אָבִיא עַל פַּרְעֹה וְעַל מִצְרַיִם אַחֲרֵי כֵן יְשַׁלַּח אֶתְכֶם מִזֶּה ... כֹּה אָמַר ה' כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם".
בפרשת שמות הארכנו לבאר את ההקבלה בין עשרת המכות לעשרת המאמרות של בריאת העולם. עשרת המאמרות מסתיימים בבריאת האדם שנאמר לו: "כָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי". יציאת מצרים היא בריאה מחודשת של העולם כשבראשו ישראל שהם דמות ה'אדם' בעולם: "אַתֶּם קְרוּיִים אָדָם וְאֵין אוּמוֹת הָעוֹלָם קְרוּיִים אָדָם" ובשבילם נברא העולם - כדי שימליכו עליו את שם ה'. דמות האדם שמופיעה בעם ישראל באופן לאומי, מופיעה במשה רבנו באופן פרטי. לכן משה צריך להיות שותף בעשיית תשעת המכות שראשונות שהן ה'בריאה' של העולם המחודש שנברא כולו בשבילו. אמנם מכת בכורות היא בריאת ה'אדם' עצמו שהרי בעקבותיה יצאו ישראל ממצרים ונולדו כעם. לכן לא ייתכן שה'אדם' - ישראל יהיה שותף בבריאה שלו עצמו.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.