סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
"בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי". מלבד המאורע המרכזי של מתן תורה ב'מעמד הר סיני' פרשתנו היא גם פתיחה ל'שנת הר סיני'. עם ישראל חונה ליד הר סיני כמעט שנה שלמה - מא' סיון 2248 עד כ' אייר 2249 אז "נַעֲלָה הֶעָנָן מֵעַל מִשְׁכַּן הָעֵדֻת, וַיִּסְעוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל לְמַסְעֵיהֶם מִמִּדְבַּר סִינָי". יתרו פותח וחותם את התקופה הזו מ"וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹקִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ כִּי הוֹצִיא ה' אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם" עד "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לְחֹבָב בֶּן רְעוּאֵל הַמִּדְיָנִי חֹתֵן מֹשֶׁה נֹסְעִים אֲנַחְנוּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר ה' אֹתוֹ אֶתֵּן לָכֶם".
השנה הזו תופסת חלק גדול מאוד מן התורה: 2/3 מחומש שמות, כל חומש ויקרא וכרבע חומש במדבר. ניתן לומר שזהו ה'לב' של התורה כאשר כל מה שאירע לפני כן הוא הכנה לשנה הזו וכל מה שאירע לאחר מכן הוא התפרטות והוצאה לפועל של השנה הזו. למרות שתקופה זו מתחילה ונגמרת באמצע חומש ניתן לומר שהיא עומדת כיחידה בפני עצמה. מצד אחד כל מה שקדם להר סיני נכתב ע"י משה כיחידה אחת: "וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֵת כָּל דִּבְרֵי ה' "- מבראשית ועד מתן תורה", ומצד שני סיום התקופה נחשב על פי חז"ל כסיום חומש: "ויהי בנסוע הארון ויאמר משה - פרשה זו עשה לה הקב''ה סימניות מלמעלה ולמטה... מפני שספר חשוב הוא בפני עצמו - דפרשה זו ספר לעצמו נמצא שלמעלה ספר לעצמו ושלמטה ספר לעצמו".
אחד המאפיינים של החלק הזה בתורה הוא הכלל 'אין מוקדם ומאוחר בתורה'. הסיפור ההיסטורי מבראשית ועד סיני ומסיני ועד מות משה נכתב כסדרו, למעט פסוקים בודדים שנכתבו כדי להשלים את העניין שבו עסוקים כגון: "וַיָּמָת תֶּרַח בְּחָרָן", "וַיִּגְוַע יִצְחָק וַיָּמָת" וכד'. לעומת זאת בתקופת סיני יש פרשיות שלמות שנכתבו שלא כסדרן:
בסוף פרשת פקודי: "וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הוּקַם הַמִּשְׁכָּן... וַיְכַס הֶעָנָן אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן".
בפרשות צו-שמיני: "קַח אֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ... וּמִפֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא תֵצְאוּ שִׁבְעַת יָמִים עַד יוֹם מְלֹאת יְמֵי מִלֻּאֵיכֶם... וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי קָרָא מֹשֶׁה לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו..." - היה נראה לנו
(ראב"ע) כי ביום השמיני שמיני לניסן כי המשכן הוקם באחד לחדש רק המעתיקים (חז"ל) אמרו שהיה ראש חדש ניסן". אם כן לדברי חז"ל ימי המילואים התחילו בכ"ג אדר וקדמו לכתוב בפרשת פקודי כדברי רש"י: "קח את אהרן - פרשה זו נאמרה שבעת ימים קודם הקמת המשכן, שאין מוקדם ומאוחר בתורה".
בפרשת נשא: "וַיְהִי בְּיוֹם כַּלּוֹת מֹשֶׁה לְהָקִים אֶת הַמִּשְׁכָּן... וַיַּקְרִיבוּ נְשִׂיאֵי יִשְׂרָאֵל...". הנשיאים הקריבו מא' עד י"ב ניסן ומכל מקום פרשה זו קדמה לתחילת ספר במדבר שהיא "בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית".
נראה שהסיבה לאי סדר שיוצר הכלל של 'אין מוקדם ומאוחר בתורה' נובע מה'סדר העולמי החדש' שנוצר בעקבות מתן תורה. התורה מצד עצמה קדמה לעולם ו"היתה אלפיים שנה קודם שנברא העולם, שכתוב ואהיה שעשועים יום יום (ויומו של הקב"ה הוא אלף שנה)", אך הופעתה בפועל היא באמצע העולם: "ששת אלפים שנה הוי עלמא שני אלפים תוהו שני אלפים תורה שני אלפים ימות המשיח". סדר הזמנים ההיסטורי הוא סדר הופעת הדברים בעולם, אך סדר כתיבת התורה נערך גם על פי הסדר המקורי שקדם לעולם.
הזכרתו של יתרו בתחילת ובסוף 'שנת הר סיני' היא כעין מה שנאמר בפרשיית 'ויהי בנסוע': "עשה לו סימניות מלפניו ומלאחריו לומר שאין זה מקומו" אלא מקומו קדם לעולם.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרשת שמות | | "בָּרוּךְ ה' אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד פַּרְעֹה". יציאת מצרים היא גם...
מתוך סדרת השיעורים:
עולמות חדשים בפרשה
פרשת משפטים | | עם ישראל התפתח להיות אומה בארבעה שלבים: 1- 12- 70- 60 ריבוא. בשלב הראשון היו האבות שכל אחד...
מתוך סדרת השיעורים:
עולמות חדשים בפרשה
פרשות ויקהל פקודי | משה פותח את הציווי על עשיית המשכן בציווי על איסור עשיית מלאכה בשבת: "הקדים להם אזהרת שבת...
מתוך סדרת השיעורים:
עולמות חדשים בפרשה
פרשת תרומה | | "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם", המשכן-מקדש הוא "בית ה' " שמשרה בו את שכינתו...
מתוך סדרת השיעורים:
עולמות חדשים בפרשה