כשלומדים בפשט את פרשיות המשכן עולה שאלה פשוטה: למה צריך לדעת את כל הפרטים האלה? התורה מאריכה מאוד בפרטים טכניים, שלכאורה אין לנו בהם תועלת. כיון שהמשכן במילא נבנה כפי שהראו למשה בהר סיני, ואם כן לא צריך לפרט אותו. וכיון שלא יצטרכו לבנות משכן נוסף במהלך הדורות, אלא רק מקדש שבנוי בצורה שונה, ואם כן למה צריכים לדעת את כל פרטי המבנה?
ולכן רבים מפרשני הפשט מבינים שהפרטים נועדו כדי שנבין מהם למה רומז המשכן ולמה רומזים כליו.
למשל ננסה להבין את פרטי המנורה: למה צריך שבעה קנים? ולמה בכל קנה שלשה גביעים ובקנה האמצעי ארבעה? ולמה יש כפתור בין כל שני קנים?
המנורה רומזת לחכמה. כשאנחנו לא מבינים דבר אנחנו נמצאים כביכול בחושך, ולא יכולים "לראות" את הדבר. וכשאנחנו מבינים יש לנו אור, שמראה לנו מה נכון ומה לא.
ימי הבריאה הם שבעה, כלומר כל צדדי העולם הזה יחד הם שבעה, והצד השביעי, שבת, הוא הצד של הקודש שהוא התכלית של כל מעשה בראשית. כדי להבין את כל צדדי העולם הזה יש שבעה קנים של חכמה: כל החכמות של הבנת העולם נרמזות בקני המנורה. וכך אומר שלמה המלך "חָכְמוֹת בָּנְתָה בֵיתָהּ חָצְבָה עַמּוּדֶיהָ שִׁבְעָה".
הקנה האמצעי הוא השביעי, הוא הצד של הקודש, שהוא החכמה המרכזית בעולם. זו החכמה שהולכת מלמעלה ועד למטה ונותנת פשר רוחני ואמיתי לכל הדברים שבעולם. ומצידיה יוצאות שאר החכמות, שאם נדע להתבונן היטב נראה שכולן נובעות מהתורה, כיון שהתורה היא הבסיס לעולם כולו.
הגביע הוא כלי קיבול שמקבל את החכמה מלמעלה. הכפתור והפרח הם שני הדברים שאנחנו יכולים לעשות עם החכמה: הכפתור מרכז ומחבר את החכמה למקור אחד: מוצא כללים. הפרח מפשט את החכמה לצדדים ומוציא מהכללים שלה מידע נוסף.
לכל חכמה יש כפתור ופרח, אבל כל החכמות מתרכזות ונהיות דבר אחד בקנה האמצעי. חכמת התורה מאחדת אותן. ולכן כל זוג קנים יוצא מהקנה האמצעי ותחתם יש כפתור שמאחד אותם אל חכמת התורה.
בכל חכמה יש לנו שלשה שלבים: חכמה, בינה ודעת. הגביע העליון הוא החכמה, הוא מקבל את החכמה מבחוץ, ובו יהיה הנר שמאיר. הגביע השני מכיל את הראשון, והוא הבינה. הבינה לוקחת את מה שלמדה בחכמה ומבינה ממנו דבר מתוך דבר, היא מכילה וחוקרת את החכמה. הגביע השלישי מכיל את השני והראשון והוא הדעת, שלוקחת את מה שנלמד ומישבת אותו בלב, והופכת אותו לחלק מהאדם.
אבל בחכמת התורה, בקנה האמצעי, יש מעל שלשת הגביעים האלו גביע נוסף של רוח הקודש ונבואה, הקבלה של התורה מתחילה מלמעלה, מאת ה', ורק אז עוברת לחכמה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.