בפרשה אנחנו רואים שאת המשכן עשו בני ישראל, ומשה לא השתתף בעשיה. רק כשנשלמה כל העבודה הביאו את המשכן אל משה, משה ראה שעשו את המשכן כמו שצריך ובירך אותם. "וַתֵּכֶל כָּל עֲבֹדַת מִשְׁכַּן אֹהֶל מוֹעֵד וַיַּעֲשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשׂוּ: וַיָּבִיאוּ אֶת הַמִּשְׁכָּן אֶל מֹשֶׁה... וַיַּרְא מֹשֶׁה אֶת כָּל הַמְּלָאכָה וְהִנֵּה עָשׂוּ אֹתָהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' כֵּן עָשׂוּ וַיְבָרֶךְ אֹתָם מֹשֶׁה". לעומת זאת את הקמת המשכן עשה משה בעצמו.
וכאן קשות כמה קושיות: משה הוא מי שראה בהר איך צריך המשכן להיות, לכן ההגיון היה שהוא יהיה נוכח בכל משך העבודה, ויאמר מה צריך לעשות ואיך צריך לעשות. למה משה לא נמצא בכל משך העבודה? יוצא שמשה היה צריך להסביר לבצלאל איך לעשות את המשכן לפי מה שראה בהר סיני, ולסמוך על ההבנה של בצלאל במקום לראות בעצמו, ורק בסיום כל העבודה לוודא שאכן בצלאל עשה כנדרש.
עוד קשה למה דווקא בהקמת המשכן שהיא עבודה שקשה מאוד לעשות אותה לבד, הקים משה בעצמו את המשכן, ולא כל העם או הלוויים?
ובמיוחד קשה, למה הביאו את המשכן אל משה, ולא את משה אל המשכן? מה ההגיון לסחוב את כל הקרשים והיריעות והמזבחות והארון והשולחן וכו', מהמקום שבו בנו אותם, אל משה, כשמשה יכול פשוט ללכת למקום העבודה ולראות שהכל נעשה כמו שציווה.
כמו שכבר אמרנו, מאז חטא העגל משה הוא הממצע בין ה' לבין העם. כשהעם צריך לפנות אל ה' או לפגוש את ה' הם פונים אל משה, וכשהקב"ה מעביר לעם מסרים הוא עושה את זה דרך משה. מלאכת המשכן מכפרת על חטא העגל. ישראל צריכים להקים את המשכן בעצמם, כדי לכפר על העגל שעשו, ולהראות שהם רוצים לעבוד ולבנות מקום לשכינה בתוכם. אבל הם לא יכולים לתת את המשכן בסוף העבודה לקב"ה ישירות, כי בעקבות החטא אין להם קשר ישיר מול הקב"ה כרגע. ולכן הם צריכים לתת את המשכן למשה, ומבחינתם זה נחשב שנתנו אותו לה'.
ולכן צריך שמשה לא יהיה בזמן המלאכה ולא יצווה את העובדים מה לעשות, כדי שלא יחשב שמשה עשה את המשכן, אלא שבני ישראל עשו אותו והביאו אותו למשה כנתינה לה'. ולכן מביאים את המשכן אל משה, ולא את משה אל המשכן. כי לא מדובר כאן בבקרת איכות, אלא בנתינה לקב"ה. כל דבר שהביאו אל משה, נתנו אותו בזה לקב"ה. ולכן מברך אותם משה, כשליח הקב"ה, על המלאכה שעשו.
אמנם משה אינו הקב"ה כמובן, ולכן כדי לקדש את המשכן ושה' ישרה שכינתו בתוכו, צריך שמשה יהיה מי שיסיים את המלאכה. העם אינו יכול למסור את המשכן לקב"ה, רק משה שממצע בין העם לבין הקב"ה יכול. ולכן משה מקים את המשכן, ובזה משה מוסר אותו לקב"ה בשם כל ישראל. ורק לאחר שמשה יקים את המשכן ישכון ה' בו. ולכן משה מקים את המשכן לבדו, ולא נעזר בעם ישראל במשימה הזו. ולכן משה גם ישמש ככהן בימי המילואים, כדי לקדש את העבודה ואת אהרון ובניו. רק לאחר מכן יוכלו הכהנים לעבוד במשכן, כי הקשר אל הקב"ה עובר דרך משה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.