לא רק ההווה
למה פתח בבראשית? שואל רש"י. ומשיב שאם יאמרו אומה"ע ליסטים אתם, יאמרו להם, ברצונו נתנה לכם וברצונו נטלה מכם ונתנה לנו. מלמדנו רש"י שעלינו לחפש במעשה בראשית לימוד הנצרך לנו בהווה, ואל לנו להסתפק בפרשה זאת בידיעת והבנת העבר בלבד. מה שהיה בעבר נותן לנו את הכוח המוסרי לעמוד בהתמודדויות בהווה, בימינו.
באים אנחנו בקריאת ההפטרה וצועדים צעד נוסף. התרחשות מעשה בראשית, אומר ישעיהו, מלמדת אותנו ומבררת לנו את העתיד; את הבטחת הגאולה. גם אם הגאולה נראית "נמנעת", גם אם כל הנתונים בעולם מתנגדים לשינוי יסודי ומהותי כגאולת ישראל, אין כל זה מרחיק או משנה כלל את ייעוד הגאולה. כי הקב"ה שברא יש מאין אין לו שום מגבלה העלולה לעכב את השינוי, גדול ככל שיהיה. גם אם ההשגחה משתמשת באמצעים הנראים חלשים מאד, אין בזה שום בעיה ושום קושי. כי הקב"ה הבורא שמים וארץ במאמר פיו, יתן כוח בסיבה החלושה ביותר לשנות ולבנות, אם וכאשר רצונו בכך.
נראה, שלא רק בנושא יכולת ודרכי פעולה של ההשגחה לומדים אנו ממעשה בראשית, אלא גם בנוגע לתוצאת ומטרת הפעולה עלינו ללמוד. כשם שלא היינו יכולים לדעת ולשער איך תיראה הבריאה לפני סיומה שהרי מדובר בחידוש שאין לו הקבלה קודמת, כך אין אנו יכולים להבין אל נכון את הגאולה, לפני גמר התהוותה. נקודה זו צריכה עיון והעמקה.
כבר בתורה, בפרשת נצבים, נתפרש ענין הגאולה. ישעיהו הנביא מרחיב ומפרט מאד בחזונו את הגאולה השלימה ומצווה אותנו להאמין בה ולצפות לה. אם כן, מדובר על נושא מושג ונתפס שאנו יכולים להבינו. הגאולה היא השבת ישראל לארצם ולמעמדם הראוי, כאשר התרחשות זו מלווה בגילוי מאד ברור ומוחלט של יד השם המביא לאמונה שלימה של כל אנשי העולם בשם אלוקי ישראל ולנטישה סופית של כל האלילים והאלילות לכל ספיחיה. אולם כל ההגדרה הזאת אינה אלא ציור כללי המצביע על כיוון מסוים, ולא ידיעה שלימה. ההגדרה היא יותר "ידיעת השם" ולא ידיעת המהות. כי הגאולה ביסודה אינה פעולה מסוימת של ההשגחה, אלא התחדשות מדריגה. הגאולה היא באמת יצירת עולם חדש, עולם שתיקון וטוב מאפיינים אותו. כל עוד לא הגענו למצב זה, כל עוד לא חווינו אושר זה, אין אנו יכולים לשער כראוי במה מדובר. פעולה אלוקית נפלאה מביאה לתוצאה ייחודית שאינה דומה כלל לתוצאה הבאה בעקבות "מעשה אנוש" מעשה בשר ודם.
עולם הנברא בששת ימי בראשית בתכנון מדויק של הבורא הוא עולם המלא חכמה אלוקית. הוא עולם מלא סגולות וכוחות שבן אנוש לא יוכל אף פעם להקיף את כל "תכולתו". אף עולם הגאולה המתהווה ומתרחש מול עיננו והמשתף אותנו במידה מסוימת בעשייה האלוקית הוא נשאר ביסודו ובמהותו עשייה אלוקית שאין להעריך את גודלה על פי קריטריונים של השכל והמדע האנושיים. הדרכים המיוחדות והמפליאות שבוחרת ההשגחה "מעידים" על טיב המטרה והתוצאה. אכן עולם הגאולה הוא עולם חדש שבו כל המושגים החיוביים שהתרגלנו אליהם מתעלים מאד מאד. לפיסגה זו עלינו לשאוף להאמין ולהתפלל.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.