נוהג שבעולם, כתיבת ההסטוריה של אומה מתחילה בשלב בו היא מתגבשת לאומה על אדמתה. הדמויות הראשונות על במת ההסטוריה הלאומית שיופיעו הם מלכים ומנהיגים. שונה היא האומה הישראלית, אשר כתיבת שורשיה בתורה, מתחילה מדמויות מופת ומתא משפחתי הקורא בשם ד'. בנגוד לעשיו הממהר להעמיד מלכים בארץ אדום, את יעקב אנו לומדים כאדם פשוט שאפילו מוהר ומתן לשאת אישה אין בידו, והוא צריך לעבוד לשם כך במו ידיו. "וַיִּבְרַ֥ח יַעֲקֹ֖ב שְׂדֵ֣ה אֲרָ֑ם וַיַּעֲבֹ֤ד יִשְׂרָאֵל֙ בְּאִשָּׁ֔ה וּבְאִשָּׁ֖ה שָׁמָֽר" (הושע פרק יב פסוק יג, יג)
גם כשאנו מתגבשים כאומה, עדיין איננו לובשים צורה של הנהגה מלכותית, אלא מובלים על ידי נביא, ואחר כך על ידי שופטים: "וּבְנָבִ֕יא הֶעֱלָ֧ה יְקֹוָ֛ק אֶת־יִשְׂרָאֵ֖ל מִמִּצְרָ֑יִם וּבְנָבִ֖יא נִשְׁמָֽר" (הושע פרק יב פסוק יד, יד)
התמקדות שורשית זו, יכולה לעמוד לישראל בעת משבר, כאשר הממלכה מסתאבת ואינה יכולה להמשיך להתקיים – אין ישראל נעלמים כמו שקורה לאומות אחרות במצב דומה. הם יכולים לחזור אל האוהל המשפחתי, ולשקם את כוחותיהם הבסיסים, ומשם לחזור ולבנות מחדש את האומה. וכך קורא להם הושע בשעה שבה הממלכה מאבדת את זכות קיומה: "וְאָנֹכִ֛י יְקֹוָ֥ק אֱלֹהֶ֖יךָ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם עֹ֛ד אוֹשִֽׁיבְךָ֥ בָאֳהָלִ֖ים כִּימֵ֥י מוֹעֵֽד" (הושע פרק יב פסוק י - יא, י-יא) מתוך האוהל המשפחתי נקום מעפר. לאור דמויותיהם של האבות. מכוחם של בוני האומה עוד בטרם תהיה לאומה.
דברי הושע נאמרים בסוף בית יהוא. את הקמתו של בית יהוא ליווה אדם צדיק בשם יהונדב בן רכב. כשראה יהונדב את הסתאבות מלכות ישראל – ציווה את משפחתו לפרוש מן המערכת הלאומית ולחזור אל האוהל המשפחתי. "כִּי֩ יוֹנָדָ֨ב בֶּן־רֵכָ֜ב אָבִ֗ינוּ צִוָּ֤ה עָלֵ֙ינוּ֙ לֵאמֹ֔ר ...וּבַ֣יִת לֹֽא־תִבְנ֗וּ וְזֶ֤רַע לֹֽא־תִזְרָ֙עוּ֙ וְכֶ֣רֶם לֹֽא־תִטָּ֔עוּ וְלֹ֥א יִֽהְיֶ֖ה לָכֶ֑ם כִּ֠י בָּאֳהָלִ֤ים תֵּֽשְׁבוּ֙ כָּל־ יְמֵיכֶ֔ם לְמַ֨עַן תִּֽחְי֜וּ יָמִ֤ים רַבִּים֙ עַל־פְּנֵ֣י הָאֲדָמָ֔ה אֲשֶׁ֥ר אַתֶּ֖ם גָּרִ֥ים שָֽׁם" (ירמיהו פרק לה פסוק ו – ח)
התמקדות זו בתא המשפחתי בעת משבר לאומי, משאירה את בית יהונדב בארץ ישראל גם כאשר עשרת השבטים גולים. לא זו בלבד, אלא גם בגלות מלכות יהודה מקבל בית זה הבטחה מירמיה הנביא: "לָכֵ֗ן כֹּ֥ה אָמַ֛ר יְקֹוָ֥ק צְבָא֖וֹת אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל לֹֽא־יִכָּרֵ֨ת אִ֜ישׁ לְיוֹנָדָ֧ב בֶּן־רֵכָ֛ב עֹמֵ֥ד לְפָנַ֖י כָּל־ הַיָּמִֽים" (ירמיהו פרק לה פסוק יט, יט)
כבית יהונדב, גם האומה הישראלית כולה, החוזרת לארצה לאחר דורות של חיים בתאים משפחתיים וקהילתיים. תאים אלו נבנים בימינו לעינינו מחדש לאומה החוזרת קוממיות לארצה. אומה אשר לא נכרת לה עומד לפני ד' כל הימים.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.