רק אתכם ידעתי
בתחילת ספר עמוס מופיעות תוכחות ונבואות פורענות למספר עמים. הוא פונה לדמשק, עזה, צור, אדום, עמון ומואב, ולכולם מבשר חורבן וצרות על חטאיהם. הפניה לכולם נערכת בלשון דומה – "על שלושה פשעי [דמשק/עזה/...] ועל ארבעה ולא אשיבנו..." הנביא מיעד לכל אומה כי תסבול צרות וחורבן מחמת חטאיה.
והנה, לאחר סבב הנבואות לאומות, פונה הנביא בפרק ב ליהודה ולישראל בלשון דומה – "עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יְהוּדָה וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ...". הדמיון בפניה לעמים ולישראל מהווה תוכחה חריפה לישראל. חטאיהם השפילום והם דומים במידת מה לאומות העולם. על כן הם גם יחרבו כמותם.
אולם לאחר התוכחה הקשה על חטאי ישראל, יוצר הקב"ה הבדלה בין ישראל לעמים. לאחר הפניה אל אומות רבות, חוזר הנביא ומפנה בתחילת פרק ג את דבריו בהדגשה לישראל בלבד: "שִׁמְעוּ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' עֲלֵיכֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל כָּל הַמִּשְׁפָּחָה אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתִי מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר". המצב הטבעי של הנביאים היא לפנות לישראל – אל עם הקודש שמתוכו הם צומחים.
ובכן, מה אומר עמוס לישראל בלבד על חטאיהם? באמירתו הוא ממשיך ומדגיש את בחירת ישראל לעם בחיר ה'. אך המסקנה שלו מבחירה זו מפתיעה: "רַק אֶתְכֶם יָדַעְתִּי מִכֹּל מִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה עַל כֵּן אֶפְקֹד עֲלֵיכֶם אֵת כָּל עֲוֹנֹתֵיכֶם". דווקא משום שישראל הם העם הנבחר, הקב"ה יפקוד את עוונותיהם ויגמלם גמול קשה.
ויש להבין: וכי בחירת ישראל להיות עם ה' גורמת לזירוז מפלתם?
ההבדלים בין גמולי ישראל לגמולי העמים
בהמשך ספר עמוס מתגלים בדברי הנביא מספר הבדלים בין גמולי ישראל על חטאיהם לגמולי העמים. ההבדלים שזורים לאורך נבואות עמוס באופן שנראה כי נושא מרכזי מאד לאורך ספר עמוס הוא לבאר ולפרט את ההבדל בין ישראל לעמים בנושא זה:
- רק לעם ישראל שולח הקב"ה נביאים בכדי להזהירם מחטאיהם ומן הגמול העלול להגיע. כך אומר הנביא בהמשך פרק ג (פסוק ז): "כִּי לֹא יַעֲשֶׂה אֲדֹנָי ה' דָּבָר כִּי אִם גָּלָה סוֹדוֹ אֶל עֲבָדָיו הַנְּבִיאִים". וכן מפרש שם הרד"ק: "וכיון שגלה סודו אל עבדיו הנביאים להזהירכם ותראו שבא כמו שאמרו לכם תדעו כי למה באה לכם הרעה ולמה לא תשובו מדרכיכם הרעים ותנצלו מהרעה".
- הקב"ה מביא על ישראל צרות בהדרגה בכדי שישובו מחטאיהם. אין הוא מפיל על ישראל את כל הפורענויות בבת אחת. בפרק ד מתיחס עמוס הנביא למספר צרות שהביא הקב"ה על ישראל בזו אחר זו מתוך ציפיה שישובו –
[א] "וְגַם אֲנִי נָתַתִּי לָכֶם נִקְיוֹן שִׁנַּיִם בְּכָל עָרֵיכֶם וְחֹסֶר לֶחֶם בְּכֹל מְקוֹמֹתֵיכֶם וְלֹא שַׁבְתֶּם עָדַי נְאֻם ה'".
[ב] "וְגַם אָנֹכִי מָנַעְתִּי מִכֶּם אֶת הַגֶּשֶׁם... וְלֹא שַׁבְתֶּם עָדַי נְאֻם ה'".
[ג] "הִכֵּיתִי אֶתְכֶם בַּשִּׁדָּפוֹן וּבַיֵּרָקוֹן... וְלֹא שַׁבְתֶּם עָדַי נְאֻם ה'".
[ד] "שִׁלַּחְתִּי בָכֶם דֶּבֶר... וְלֹא שַׁבְתֶּם עָדַי נְאֻם ה'". ועל אותה הדרך מופיעות שם צרות אזהרה נוספות שנועדות להשיב את ישראל לה'.
- הקב"ה מלמד את ישראל לדרוש אותו ולעבדו, למען יחיו וינצלו מן הרעות. כך אומר עמוס הנביא שוב ושוב בפרק ה: "כִּי כֹה אָמַר ה' לְבֵית יִשְׂרָאֵל דִּרְשׁוּנִי וִחְיוּ... דִּרְשׁוּ אֶת ה' וִחְיוּ... דִּרְשׁוּ טוֹב וְאַל רָע לְמַעַן תִּחְיוּ וִיהִי כֵן ה' אֱלֹהֵי צְבָאוֹת אִתְּכֶם כַּאֲשֶׁר אֲמַרְתֶּם... שִׂנְאוּ רָע וְאֶהֱבוּ טוֹב וְהַצִּיגוּ בַשַּׁעַר מִשְׁפָּט".
- ביחס לעם ישראל, מופיעה בסופו של דבר מידת הרחמים, וחלק מגזרות ה' מתבטלות. בפרק ז מתפלל עמוס הנביא לה', ועולה בידו לבטל צרות שאמורות היו להיגזר על ישראל:
[א] "כֹּה הִרְאַנִי אֲדֹנָי ה' וְהִנֵּה יוֹצֵר גֹּבַי [ארבה]... וְהָיָה אִם כִּלָּה לֶאֱכֹל אֶת עֵשֶׂב הָאָרֶץ וָאֹמַר אֲדֹנָי ה' סְלַח נָא מִי יָקוּם יַעֲקֹב כִּי קָטֹן הוּא. נִחַם ה' עַל זֹאת לֹא תִהְיֶה אָמַר ה'"
[ב] "כֹּה הִרְאַנִי אֲדֹנָי ה' וְהִנֵּה קֹרֵא לָרִב בָּאֵשׁ אֲדֹנָי ה' וַתֹּאכַל אֶת תְּהוֹם רַבָּה וְאָכְלָה אֶת הַחֵלֶק. וָאֹמַר אֲדֹנָי ה' חֲדַל נָא מִי יָקוּם יַעֲקֹב כִּי קָטֹן הוּא. נִחַם ה' עַל זֹאת גַּם הִיא לֹא תִהְיֶה אָמַר אֲדֹנָי ה'".
- אצל אומות העולם גורמות הצרות לחורבן מוחלט. אך אצל בני ישראל לא יהיה לעולם שמד. כך אומר עמוס בפרק ט פסוק ח: "הִנֵּה עֵינֵי אֲדֹנָי ה' בַּמַּמְלָכָה הַחַטָּאָה וְהִשְׁמַדְתִּי אֹתָהּ מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה אֶפֶס כִּי לֹא הַשְׁמֵיד אַשְׁמִיד אֶת בֵּית יַעֲקֹב נְאֻם ה'".
- אצל עם ישראל תגיע בודאות גאולה לאחר הצרות שימרקו אותם. באופן פלאי, הם יגאלו וירשו את שאר האומות והגויים אשר נחרבו בחטאיהם. כך מיעד הנביא בפרק ט בחתימת ספר עמוס: "לְמַעַן יִירְשׁוּ אֶת שְׁאֵרִית אֱדוֹם וְכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר נִקְרָא שְׁמִי עֲלֵיהֶם [=על ישראל]. וּנְטַעְתִּים עַל אַדְמָתָם וְלֹא יִנָּתְשׁוּ עוֹד מֵעַל אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם אָמַר ה' אֱלֹהֶיךָ".
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.