מלכות ד' בקריעת הים ובמלכות דוד
מעמד קריעת ים סוף הוא מעמד של מלכות ד'. זהו שיאה של שירת הים: ד' ימלוך לעולם ועד. וכך משבחים ישראל בתפילתם: מלכותך ראו בניך בוקע ים לפני משה. שידוד מערכות הטבע הוא ביטוי מובהק ומכונן של מלכות ד'. ואנו חוזרים אליו בתפילותינו כמה וכמה פעמים ביום.
הרמב"ם מעמידנו על כך, שדווקא בתחילת הפרשיה , אין הקב"ה משדד את חוקי הטבע. הקב"ה מסבב את ישראל הרחק מארץ פלישתים כדי שלא ינחמו בראותם מלחמה. וכך שואל הרמב"ם
"ואיזה מונע היה לה' מלהוליכם דרך ארץ פלשתים, ויתן להם יכולת להתייצב למלחמות, ואין צורך לכל הסיבוב הזה בעמוד הענן יומם ועמוד האש לילה".
הרמב"ם מבאר שהעמדתו של הטבע הישראלי כראוי למלחמה הוא תפקיד שמוטל על ישראל בבחירתם החופשית, והקב"ה מוביל את ישראל בתהליך ארוך במדבר כדי להעמיד את טבעם לכך. אך לא יתערב בהליכי נפשם ובחירתם החופשית. שהרי זוהי מגמת התורה והנבואה כולה – שהאדם בבחירתו החופשית יתרומם למגמה אליה מנחה אותו הקב"ה.
"ואילו היה מרצונו לשנות טבע כל אחד מבני אדם למה שירצה יתעלה מאותו אדם, כי אז היו בטלים שליחת הנביאים וכל הציווי כולה".
לשיטת הרמב"ם הליכת ישראל במדבר הייתה חלק ממפעל חינוכי אלוקי לבניית אומץ ויכולת מלחמה אצל עם ישראל:
"שניהלם ה' בעיכובם במדבר עד שנתאמצו נפשותיהם כפי שכבר ידוע כי המדבריות ופראות הגוף 40 מביאים אומץ, והפך זה מביא מורך, וגם נולד עם אשר לא הורגל לכניעה ולעבדות, וכל זה היה בציווים אלהיים על ידי משה רבנו: 'על פי ה' יחנו ועל פי ה' יסעו את משמרת ה' שמרו על פי ה' ביד משה' "
נמצינו למדים שקריעת ים סוף היא רק תחילתו של תהליך ארוך שייעודו תהליך בניית נפשם של ישראל בגבורה וביכולת להלחם מלחמות ד.
תהליך זה לא נסתיים עם הכניסה לארץ. עוד שנים רבות מוביל הקב"ה את ישראל בתהליך מורכב וארוך של בניין גבורה ישראלית המקושרת למקורה.
"וְאֵ֤לֶּה הַגּוֹיִם֙ אֲשֶׁ֣ר הִנִּ֣יחַ יְקֹוָ֔ק לְנַסּ֥וֹת בָּ֖ם אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל ... רַ֗ק לְמַ֙עַן֙ דַּ֚עַת דֹּר֣וֹת בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֔ל לְלַמְּדָ֖ם מִלְחָמָ֑ה" (שופטים פרק ג פסוק א - ב)
צמיחתו של דוד המלך בגבורתו וקדושתו מהווה איפה, השלמה תהליך ארוך של בניין גבורה באומה הישראלית. תהליך שתחילתו ב"לא נחם אלוקים דרך ארץ פלישיתים". שירתו של דוד והודאתו על הגבורה אשר נטע ד' בקרבו – מהווה שיא של מלכות ד' . מלכות אשר הופיעה דרך כוחות נפשו של דוד המלך, מתוך עמל ובחירה של ישראל ולא בשידוד מערכות ניסי בידי שמיים בלבד. והיא תהילתם. והיא תהילתו. מלכותך מלכות כל עולמים וממשלתך בכל דור ודור.
מדברי הרמב"ם למדנו שתיקון הלב אינו נעשה על ידי נס. מוסיף הראי"ה ומלמדנו גם את הצד השני של המטבע, כאשר הלב מתוקן, אין צורך בנס. הטבע כולו מתוקן עמו, ואנו מתחברים אל הטבע וסדריו באהבה.
"אבל המגמה הטהורה שאין עמה גרעון, היא שישוב הלב לטהרת טבעו, והחפץ היותר טהור ונשגב יהיה שוה עם החפץ הטבעי של האדם, ואז כבר ההדרכה היותר נשאה באה עם הדבקות היותר עליונה בטבע הסידורי ואהבתו. ע"כ, עם כל הגדלות שאנו מרגישים בניסים, אין אנו צריכים לשכח כי רק נתפלא עליהם, אבל לאהבה נאהב את הטבע, את חק הכללי התדירי שבו חקק צור עולמים ב"ה את עולמו לעדי עד".
שירת דוד מלאה בתיאור צדיקותו של דוד ובור ידיו. בור ידיים שמכוחו מסייע הקב"ה במעשה ידיו עצמם בלי צורך בנס חיצוני. צא וראה כמה מפרט דוד בשירתו את מעשה ידיו דווקא. בתוכם ד' נגלה לו.
"מְלַמֵּ֥ד יָדַ֖י לַמִּלְחָמָ֑ה וְנִחַ֥ת קֶֽשֶׁת־נְחוּשָׁ֖ה זְרֹעֹתָֽי: וַתִּתֶּן־לִ֖י מָגֵ֣ן יִשְׁעֶ֑ךָ וַעֲנֹתְךָ֖ תַּרְבֵּֽנִי: תַּרְחִ֥יב צַעֲדִ֖י תַּחְתֵּ֑נִי וְלֹ֥א מָעֲד֖וּ קַרְסֻלָּֽי: אֶרְדְּפָ֥ה אֹיְבַ֖י וָאַשְׁמִידֵ֑ם וְלֹ֥א אָשׁ֖וּב עַד־כַּלּוֹתָֽם: וָאֲכַלֵּ֥ם וָאֶמְחָצֵ֖ם וְלֹ֣א יְקוּמ֑וּן וַֽיִּפְּל֖וּ תַּ֥חַת רַגְלָֽי: וַתַּזְרֵ֥נִי חַ֖יִל לַמִּלְחָמָ֑ה תַּכְרִ֥יעַ קָמַ֖י תַּחְתֵּֽנִי" (שמואל ב פרק כב פסוק לה - מא)
וכך מסכם הרמח"ל במסילת ישרים:
"ואמרו זכרונם לברכה (איכה רבתי טו): שדוד היה נזהר ומנקה עצמו נקיון גמור מכל אלה, ועל כן היה הולך למלחמה בבטחון חזק, והיה שואל (תהלים יח): ארדוף אויבי ואשיגם ולא אשוב עד - כלותם, מה שלא שאלו יהושפט אסא וחזקיה לפי שלא היו מנוקים כל - כך. והוא מה שאמר הוא עצמו בתוך דבריו (שם): יגמלני ה' כצדקי כבור ידי ישיב לי. ואמר עוד (שם): וישב ה' לי כצדקי כבור ידי לנגד עיניו, והוא הבור והנקיון הזה שזכרנו. ואז חזר ואמר (שם): כי בך ארוץ גדוד וגו', ארדוף אויבי ואשיגם. והוא עצמו אמר עוד (שם כד): מי יעלה בהר ה' ומי יקום במקום קדשו נקי כפים ובר לבב" (ספר מסילת ישרים פרק י)
הנקי- הוא הזוכה לסיוע במעשה ידיו. ככל שחסרה עדיין נקיות וטהרת הלב, נזקקים לנס חיצוני.
מלכות ד' המלאה- בתיקון לבבו של דוד, שהוא לבבם של ישראל. ומתוך כך בסייעתא דשמיא במעשה ידיו בתוך מסגרת הטבע.
ד' ימלוך לעולם ועד.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.