מעמד הכהנים
הכהנים הובדלו מישראל להיות מוכנים ומוכשרים לעבודת המקדש. האם מטרת הבדלה זו היא עבודת המקדש בלבד? מלמדים אותנו הנביאים שייעוד הכהן הוא ללמד ולהורות את העם את כל חוקי התורה ומשפטיה, כמו שנאמר כבר בתורה: יורו משפטיך ליעקב. בהפטרה זו אנו לומדים שעבודתם העיקבית של הכהנים כמשרתי השם מביאה אותם לפסגות מיוחדות בהבנת התורה, עד שהם ראויים ומסוגלים לחדש ולהוסיף הלכות והנהגות מכח דרישתם והקשבתם המתמדת לדבר השם ומצוותיו.
יחזקאל חוזה עתיד מאד נשגב, בו הכהנים העובדים בבית המקדש יצטרכו לפשוט את בגדיהם לפני שיגיעו למקום שבו נמצאים שאר העם, כדי שלא יעררו אצל כלל העם "מגע" עם מדריגות עליונות של קדושה שהן למעלה מכוחן ולא יוכלו לשאתן. בעולם הזה, העולם שלנו, הדין הוא שמותר לכוהנים להסתובב עם בגדי כהונה בכל הר הבית. אין הכוהנים מצווים לפשוט את בגדיהם בגמר העבודה כי "לא ניתנה תורה למלאכי השרת" ואין בשר ודם יכול לשנות את בגדיו והליכותיו בין רגע כשיוצא החוצה ממקום העבודה. המגבלות של בשר ודם חלים גם על הכוהנים ומונעים יצירת מפנה מאד חד בין מצב העבודה עצמה לבין ההימצאות במקום המקדש וחצרותיו לאחר העבודה. אולם בעתיד שצופה הנביא, ראשית, הכוהנים אמנם יהיו כמלאכי השרת, ויפשטו את בגדיהם מיד בסיום עבודתם. ושנית, יוכרחו לנהוג כך ולהצניע את מדריגתם הגבוהה כדי שלא "יזיקו" לשאר העם שלא יוכל לעמוד מול חשיפת מדריגה כל-כך גבוהה.
הבנה מחדש של הנחלת התורה על ידי הכהנים
כאשר הכוהנים מגיעים לפסגות רוחניות גבוהות כאלו, מבינים אנו שיכולתם להורות וללמד אינה נובעת ממומחיותם בלבד. ישראל "מקבלים" את הוראות הכהן ונשמעים לה, משום תשוקתם וחפצם לידבק בקדושת הכהן. מצד אחד, דואגים הכוהנים לא לזעזע את העם יתר על המידה הראויה "ולא יקדשו את העם בבגדיהם", ומצד שני, משתדלים הכוהנים "למלא" את כל חיי החברה בתורה ובקדושה כדי שיוכלו כל העם להיות גוי קדוש.
מניין זוכים הכוהנים להגיע לקדושה כל-כך עליונה? האם עצם סגולתם לבדה מביאה אותם לכך? פותחת ההפטרה ואומרת שמדובר על כוהנים ששמרו את משמרתם ברצף כל הדורות. גם בדורות שרבו בהם מאד החטאים והירידות שמרו כוהנים אלו את טהרתם ודבקו בתורה כיאות לאצילות מעמדם. הזכות המצטברת במרוץ כל הדורות מביאה את הכוהנים הללו בזמן הישועה, בעתיד המאושר, לעליות כל-כך נהדרות. בעוד שכלל העם בזמן הישועה מאושר ביכולתו לקיים את כל התורה, הכוהנים, לעומתם, מתעלים להבנת עומק כוונת השם בתורה ובמצוות. אין הכוהנים נחים על זירי דפנה, אלא כחסידים אמיתיים מבינים הם את רצון השם המתגלה על ידי התורה והמצוות כמסילה אין סופית של עלייה והתקדמות. זוכים הם הכוהנים ללמוד מכל מצוה ומצוה המון חכמה המיושמת על ידם בהרבה הידורים מיוחדים כגון אילו המתוארים בהפטרה. כך מדגימים לנו כוהנים אלו את הברכה האמיתית בחיים. דביקות שלימה בתורה המלווה בהתעלות מתמדת "מחיל אל חיל" באהבה רבה לשם ולישראל עמו.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.