בהפטרתנו קוראים אנו על סיום בניין המקדש על ידי שלמה בפרק ז של ספר מלכים א (עדות ספרד ותימן נוהגות לקרוא מפסוק יג; עדות אשכנז קוראות מפסוק מ. אנו נתמקד בהקשר הכללי של הפרק). לאחר שבפרק ו תוארה כבר לכאורה בניית המקדש בשלימותו, בפרק ז נוספים כהמשך לבניינו, עוד שני תהליכים נוספים של בניין המהווים חידוש גדול: א. בניית בית המלוכה של שלמה. ב. בניית שלוש תוספות מיוחדות לבית המקדש. בהפטרתנו קוראים אנו חלק מתיאור תוספות אלו.
בתחילת פרק ז מתוארת בנייה של בית מפואר וגדול של שלמה – "בית יער הלבנון". תיאור הבניה של בית זה הוא מפורט. הנביא מתאר את חלונותיו, עמודיו, כיסאו של שלמה, ועוד. ניתן להבין את הגודל והפאר באמצעות ריבוי העמל של שלמה על בית זה: אם את בית המקדש לקח לשלמה לבנות שבע שנים (ו, לח), מלאכת בניית ביתו ארכה לא פחות משלוש עשרה שנה!
ניתן היה לחשוב כי פגם יש בדבר שמלאכת בית שלמה יתרה על מלאכת בית המקדש. אך חז"ל מלמדים שההיפך הוא הנכון. במדרש פסיקתא רבתי (פיסקא ו) נאמר: "ותשלם כל המלאכה: 'חזִיתָ איש מהיר במלאכתו' - זה שלמה. באיזה מלאכה [=הזדרז שלמה]? – במלאכת בית המקדש; אתה מוצא כשבנה ביתו הוא בונה אותו לשלש עשרה שנה, וכשבנה בית המקדש הוא בנה אותו לשבע שנים... מי ששומע שבנה ביתו לשלש עשרה שנה וביתו של הקדוש ברוך הוא לשבע שנים סבור [=עלול לסבור] שמא ביתו גדול היה משל הקדוש ברוך הוא. לאו [=אך באמת לא כן הוא], אלא שנתעצל בביתו ובביתו של הקדוש ברוך הוא לא נתעצל, ולא עוד אלא שהקדים כבודו של הקדוש ברוך הוא לכבודו [=שבנה קודם כל את בית המקדש, ורק לאחר מכן את ביתו]...".
ואכן, לאחר תיאור בית שלמה, מתאר הנביא באריכות בניין של תוספות ייחודיות בבית המקדש על ידי שלמה. בכך מודגש כי עיקר עיסוקו של שלמה היה בבניית בית המקדש – במקדש הוא פתח ובו הוא סיים – ורק בתוך כך עסק בבניית ביתו.
שלוש התוספות לבית המקדש
נפרט מעט את התוספות הללו:
לאחר מלאכת בניית בית שלמה, מביא שלמה במיוחד אומן מצור – חירם שמו, כדי לבנות שלוש תוספות מיוחדות לבית המקדש, אשר לא מצינו כדוגמתן במשכן. אין מדובר בכלים שהם צורך העבודה עצמה, אלא במבנים שמהווים תוספת של פאר, כבוד והדר:
א. שני עמודים מפוארים מאד, 'יכין' ו'בועז' שמם, אשר הוצבו באולם המקדש, לסימן טוב לישראל (שיכון בית המקדש לעולם, ושבו – בביהמ"ק יתן ה' עוז וקיום - רד"ק, מצודות בפסוק כא). לעמודים אלו היו גם 'כותרות' מעוטרות ברימונים.
ב. מאגר מים גדול ומפואר הקרוי 'ים', אשר נועד לטבילת הכהנים מטהרתם (על פי דברי הימים ב ד, ו).
ג. עשר תושבות מפוארות שעליהן מונחים היו הכיורים. תושבות אלו קרויות 'מכונות', והן היו מעוטרות בדמויות של אריות, בקר, כרובים ואופנים.
אם כן, סיום מלאכת הבניין של שלמה הוא בהוספת שלוש תוספות מיוחדות למקדש. בנבואת ירמיהו על חורבן הבית העתידי וגלות כלי המקדש (ירמיהו כז, יט-כב) מייחד הנביא את דבריו על שלוש תוספות אלו – "כִי כֹה אָמַר ה' צְבָאוֹת אֶל הָעַמֻּדִים וְעַל הַיָּם וְעַל הַמְּכֹנוֹת וְעַל יֶתֶר הַכֵּלִים הַנּוֹתָרִים בָּעִיר הַזֹּאת... בָּבֶלָה יוּבָאוּ וְשָׁמָּה יִהְיוּ עַד יוֹם פָּקְדִי אֹתָם". ובתוספתא תענית (ג, י) נאמר שחורבן הבית התחיל כאשר לקחו הגויים את העמודים, הים והמכונות מן המקדש, בשבעה באב. יהי רצון שנזכה לחזות בשובם לבית המקדש.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.