שלשת הפרקים האחרונים בדניאל הם מראה אחד רצוף.
דניאל התענה באותו זמן עשרים ואחד יום, שהם שלשה שבועות, כנראה כדי להבין למה יש עיכוב של עשרים ואחד שנה בין הזמן של סוף הגלות לבין בניית בית המקדש השני. כי כמו שנאעמר לו בפרק שעבר, שבעה שבועים יהיה גלות, וכמו שאנחנו יודעים, רק שישים שבועים יהיה בנוי בית המקדש, מול שש שנות העבודה שלפני השמיטה. יוצא שביניהם יש שלשה שבועים של עיכוב.
ואז היה דניאל על גדות החידקל, ונגלה אליו בהקיץ מלאך. המראה מאוד מפחיד, ולדניאל לא נשאר כוח. ורק כשהמלאך מחזק אותו כמה פעמים, הוא יכול לעמוד ולקבל את הדברים שהמלאך אומר לו.
קודם כל המלאך מבהיר לו שיש בשמים שרים לאומות העולם, ומי שמעכב את אותם עשרים ואחד שנים הוא שר מלכות פרס. ורק כשיבוא מיכאל שהוא השר של ישראל לעזור, יבנה בית המקדש. בנוסף מבהיר לו המלאך שהוא צריך להלחם עוד עם שר מלכות פרס, וכשיבוא שר מלכות יוון להחליף את פרס, כבר לא יוכל להלחם גם איתו.
ואז פורס המלאך לפני דניאל את ההסטוריה שהולכת להיות. הוא מסביר לו שמלכות יוון הולכת להתפצל לארבע מלכויות, ושתיים מהן ילחמו כל הזמן אחת בשניה. מלך הצפון שאלו היו מלכי יוון שבסוריה, ומלך הנגב, שאלו מלכי יוון שבמצרים. והמלאך מסביר לו איך כל ההסטוריה, עד אחרית הימים, כולל גוג ומגוג, בנויה ממאבק מתמשך בין הצפון לדרום.
כחלק מהמאבק הזה, משובצים לפי הסברי המפרשים, מלחמות החשמונאים, חורבן הבית, ומרד בר כוכבא. גזירות השמד והרוגי המלכות.
ובסוף, בזמן מלחמת גוג ומגוג, אומר המלאך, לפי ההסבר של המדרש, שמיכאל יפסיק ללמד סנגוריה על ישראל, ואז תהיה צרה שלא היתה לעם ישראל מעולם עד אז, וינצלו רק מי שכתוב בספר החיים. ולאחר מכן תהיה תחית המתים, ויקבל כל אחד את המעלה שלו לפי מה שעשה בעולם.
ואז רואה דניאל את שרי אומות העולם עומדים משני הצדדים של הנהר. ואחד מהם שואל את המלאך שמעל, מתי תסתיים המלכות שלהם. תשובת המלאך לא מובנת לדניאל ששואל את המלאך, והוא אומר לו שאי אפשר להבין את זה עד זמן הקץ, ובכל זאת טוב שידעו שיש זמן וינסו להבין אותו ועל ידי זה תתרבה הדעת. והידיעה שיש קץ עתידי תגרום לאנשים להוביל תהליכים של בירור ונקוי של עם ישראל מהחטאים, ותגרום להם לגלות מסירות נפש. ולמרות שהרשעים ימשיכו בשלהם, ולא כל העם יחזור בתשובה, מי שירצה להבין יוכל לקדם את הגאולה ולגרום שהקץ הקרוב שאפשר לחשב, יהיה גם הקץ האמיתי.
המלאך נותן לדניאל שני זמנים, שאותם צריך לספור מהזמן שהופסק קרבן התמיד. אלף מאתיים ותשעים שנה, ואלף שלש מאות שלשים וחמש שנים. והמלבי"ם בהסבר השני אומר שצריך לספור את שני הזמנים האלו אחד אחרי השני, מהפסקת התמיד בחורבן בית ראשון. אלף מאתיים ותשעים שנים אחרי חורבן בית ראשון תתחיל להיות אפשרות של גאולה, אם יזכו ישראל. והיא תבוא בוודאי במהלך אלף שלש מאות שלשים וחמש השנים שאחר כך.
התוצאה היא, כמו שמסביר המלבי"ם, שנגזרו על ישראל לא פחות משמונה מאות שנה של גלות, פי שניים מארבע מאות השנים שנגזרו בברית בין הבתרים. והגאולה תגיע לא יאוחר מארבעים שנה לפני תחילת האלף השביעי.
וכיוון שדור בתנ"ך הוא ארבעים שנה, כמו שנאמר "ארבעים שנה אקוט בדור", אפשר להסביר שנגזר על ישראל שעשרים דורות יהיו בגלות לכל הפחות. ולכל המאוחר תהיה הגאולה בדור האחרון של האלף השישי.
עד כאן שלושת הפרקים האלו
יש בפרקים האלו יותר נסתר מנגלה, והרבה מאוד שאלות. אנחנו נתמקד במבט הכללי של הפרקים, ונשאל מה הקשר בין החלקים השונים של המראה הזה?
מה הקשר בין התענית של דניאל על שלשת השבועים, שקשורה לכאורה רק לתחילת ימי בית שני, לבין הענין של שרי אומות העולם? ובינם לבין הפירוט של ההסטוריה, גם של הגויים, בתור מלחמה בין הצפון לדרום? ובין זה לבין תחית המתים? ובינה לבין התאריכים שמוזכרים בסוף המראה?
ושאלה שניה: למה יש פירוט כל כך גדול של הקושי של דניאל לקבל את דברי המלאך או לראות אותו, ושל כל החיזוקים שדניאל היה צריך כדי להצליח לקבל את הנבואה הזו. פירוט שלוקח לבדו כמעט פרק שלם? הרי לכאורה זה לא המראה עצמו, רק הסבר על הדרך שבה קיבל דניאל את המראה, ולמה צריך לפרט אותה כל כך?
נראה שדניאל התענה כדי להבין למה צריך פער של זמן בין הגאולה מבבל, לבין בניית בית המקדש בפועל. הרי עם ישראל לא עלה בזמן שהותר לו לעלות, ולכן נגזר שיהיו רק שבעים שבועים ובסופם יחרב בית המקדש. אבל למה לעכב גם את הבניה? האם משהו ישתנה בעם ישראל בנתיים? וכיוון שבית המקדש בכל מקרה יבנה בסופו של דבר, למה לא לבנות אותו מיד?
התשובה לדניאל כוללת ורחבה הרבה יותר. מה שמתברר בפרקים שלנו, הוא שלהסטוריה יש שני צירים. ציר אחד, שמובן לנו באופן טבעי, הוא עם ישראל. עם ישראל יצא לגלות בגלל החטאים שלו, וכשהתהליך של התיקון בגלות יושלם, הוא יוכל לחזור לארץ, ולבנות את בית המקדש.
אבל יש ציר נוסף, והוא הציר של התהליך שהעולם צריך לעבור כדי שהוא יוכל לקבל את מלכות ה' באחרית הימים. ולכן מתגלה לדניאל שלא רק לעם ישראל יש שר שאחראי עליהם בשמים, שהוא מיכאל, אלא גם לאומות העולם יש שרים בשמים. וגם התהליכים שלהם מנוהלים מהשמים.
ולא רק באופן כללי, אלא המלאך מפרט לדניאל את ההסטוריה של הגויים בינם לבין עצמם לפרטי פרטים. כי כל המלחמות של הגויים בעצמם הם מאבק בין שני צדדים עקרוניים בעולם, הימין והשמאל, שמתבטאים בצפון ובדרום. וכל זה חלק מתיקון העולם. כמו שאפשר לראות בדברי הרב קוק באורות המלחמה.
שני הצירים קשורים ביניהם ולכן הם משפיעים אחד על השני. שרי אומות העולם פועלים לתקן את החלק שלהם, מיכאל פועל כשיש ענין שצריך שיקרה מצד עם ישראל, בלי קשר לתהליך של אומות העולם. ולכן מי שמעכב את אותם עשרים ואחד שנה, הוא שר מלכות פרס. באמת מבחינת עם ישראל לא היה צריך את העיכוב הזה, אבל אומות העולם עוד לא מוכנות. עד שמתערב מיכאל, כי מבחינת עם ישראל צריכים להתחיל שישים השבועים של המקדש השני.
ולכן ההסטוריה של הגויים חשובה גם בפני עצמה, ומשולבת בהסטוריה שלנו ומשפיעה עליה. כי עם ישראל הוא "לב באברים" כדברי ספר הכוזרי, והוא מושפע מכל מה שקורה בעולם, כי הוא אמור לתקן את כל העולם.
אלא שאז נוצרת שאלה של צדק: הרי עם ישראל הולך לסבול צרות גדולות מאוד, חלקן בגלל הבעיות של הגויים ולא שלנו. ואם כך כל אותם יהודים שימותו על קידוש ה' בכל הדורות, בגלל בעיות של הגויים, נענשים על לא עוול בכפם?
ולכן מפרט המלאך גם את תחית המתים. לומר שיש דין צדק בסופו של דבר, וכל אותם צדיקים יקומו לתחיה, ויקבלו את השכר לפי מעשיהם בעולם הזה.
ולכן חשוב לציין את טווח הזמנים של הקץ. לומר שמצד עם ישראל צריך לפחות שמונה מאות שנה של גלות. אבל אחר כך יש עוד תהליך שהגויים צריכים לעבור. והוא יכול לקחת עוד הרבה זמן. ובכל אופן כיוון שהעולם הזה מוגבל לששת אלפים שנה כמו שכתוב בגמרא, דור אחד לפני סוף האלף השישי וודאי תבוא גאולה.
הפירוט הגדול של המלאך בפרק י' חשוב, כדי שנבין עד כמה קשה לקבל ולהבין את המראה הזה. עד כמה אנחנו לא יכולים בפשטות לחיות לפי המידע שכל מה שקורה בעולם מנוהל מהשמים, כולל כל המלחמות של הגויים. ועד כמה קשה לנו להבין שהעיכובים בגאולת ישראל יכולים להיות תלויים גם בגויים. ולכן דניאל עצמו לא יכול לקבל את המראה בלי חיזוקים רבים. ולפי זה נבין גם אנחנו שלא נוכל להבין את העקרונות האלו בפשטות, ולחיות על פיהן. אנחנו חיים בפשטות לפי נקודת המבט של עם ישראל בלבד. ורואים את העיכוב בגאולה כצורך של עם ישראל לתקן ולשוב בתשובה. אבל אנחנו צריכים לדעת, לפחות כמידע עקרוני, שיש נקודת מבט כוללת בהרבה מעל זה, שמסתכלת על תיקון העולם כולו.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.