פרק לז - בטח בה' ועשה טוב
כאשר האדם יודע בביטחון מלא, ומושרש הדבר בקרבו בלי שום פקפוק, שהכל מיד ה', אזי אין יצרו יכול לו. כיון שיודע נאמנה שלא יגיע לו שום הפסד מעשיית הטוב, כמו שראינו בפרק ל"ד: "כי אין מחסור ליראיו... ודורשי ה' לא יחסרו כל טוב"(תהילים לד י-יא), וכתוב "שומר מצוה לא ידע דבר רע"(קהלת ח ה). וכן להיפך, לעולם לא יוכל להרוויח מאומה מעשיית רע וכמו שכתוב "אני ה' חוקר לב בוחן כליות ולתת לאיש כדרכיו כפרי מעלליו... עושה עושר ולא במשפט בחצי ימיו יעזבנו ובאחריתו יהיה נבל"(ירמיה יז י-יא).
ועל זה כתב המשורר:
אַל־תִּתְחַ֥ר בַּמְּרֵעִ֑ים אַל־תְּ֝קַנֵּ֗א בְּעֹשֵׂ֥י עַוְלָֽה׃ כִּ֣י כֶ֭חָצִיר מְהֵרָ֣ה יִמָּ֑לוּ וּכְיֶ֥רֶק דֶּ֝֗שֶׁא יִבּוֹלֽוּן׃ בְּטַ֣ח בַּֽ֭י-הוָה וַעֲשֵׂה־ט֑וֹב שְׁכָן־אֶ֝֗רֶץ וּרְעֵ֥ה אֱמוּנָֽה׃ וְהִתְעַנַּ֥ג עַל־יְ-הוָ֑ה וְיִֽתֶּן־לְ֝ךָ֗ מִשְׁאֲלֹ֥ת לִבֶּֽךָ׃ ...כִּֽי־מְ֭רֵעִים יִכָּרֵת֑וּן וְקֹוֵ֥י יְ֝הוָ֗ה הֵ֣מָּה יִֽירְשׁוּ־אָֽרֶץ׃ וְע֣וֹד מְ֭עַט וְאֵ֣ין רָשָׁ֑ע וְהִתְבּוֹנַ֖נְתָּ עַל־מְקוֹמ֣וֹ וְאֵינֶֽנּוּ׃ וַעֲנָוִ֥ים יִֽירְשׁוּ־אָ֑רֶץ וְ֝הִתְעַנְּג֗וּ עַל־רֹ֥ב שָׁלֽוֹם׃ ...צַדִּיקִ֥ים יִֽירְשׁוּ־אָ֑רֶץ וְיִשְׁכְּנ֖וּ לָעַ֣ד עָלֶֽיהָ׃
(תהילים לז א-ד,ט-יא,כט)
דהיינו שהבוטח בה' לא יקנא בהצלחת הרשעים כי הצלחה זו היא דמיון זמני, שהרי הקב"ה, אשר ציווה על עשיית הטוב והזהיר מעשות רע, הוא עצמו מנהיג את העולם בכל פרט, והוא שהבטיח כי ייטיב לטובים ודרך רשעים תאבד. "אמרו צדיק כי טוב כי פרי מעלליהם יאכלו אוי לרשע רע כי גמול ידיו יעשה לו"(ישעיה נ י-יא).
כל מעשה חטא נובע מכך שהאדם מדמה להשיג על ידו איזו הנאה או רווח, או שעושה פעולות אסורות כדי להינצל מצער וקושי. וכן יש שאדם נמנע מעשיית מצווה כיוון שרוצה לחסוך מעצמו טרחה ויגיעה. אבל הבוטח בה' יודע שלא יתכן כדבר הזה, לא יתכן שעל ידי בחירתו הרעה ייטול האדם לעצמו טובה וקורת רוח. אף פעם אין מרוויחים מהליכה שלא כהוגן, וכמו שכתוב "למה זה אתם עוזבים את פי ה' והיא לא תצלח"(במדבר יד מא). כיוון שה' הוא המלך המנהיג את העולם והוא הקובע מי יזכה לטובה ורק בו הדבר תלוי, ואין האדם יכול ליטול לעצמו מאומה בזרוע. ולהלן יורחב בביאור הדבר.
הרי שהביטחון הוא יסוד ושורש לכלל שמירת התורה, כי אין חטא שאין בו העדר ביטחון, כי הבוטח בה' יודע שאי אפשר להשיג קורת רוח על ידי עשיית דבר שהוא נגד רצונו יתברך, וכן אין רווח מהמנעות מעשיית רצונו ומביטול מצוותיו. נמצא הביטחון יסוד לקיום המצוות, והעדרו שורש כל החטאים.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.