הקדמה
נאמר בפרקנו (בפסוק ט'): "גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון אמר ד' צב-אות, ובמקום הזה אתן שלום נאֻם ד' צב-אות".
יש לשאול שאלה גדולה על פסוק זה: הרי חגי הנביא היה בתחילת ימי בית המקדש השני, והוא אומר שהבית הזה הוא הבית האחרון! לכאורה מפורש בדברי הנביא שבית המקדש השני הוא הבית האחרון ושלא יהיה ח"ו, בית מקדש שלישי!
א. הסבר הרשב"א
הרשב"א בתשובותיו (חלק ד סימן קפז) כתב ששאלה זו שאל אותו אחד מחכמי האומות, והוא השיב לו. זו לשונו:
"...חזר ובא עלי מצד אחר, ואמר: הנה הכתוב אומר שאין בית אחר הבית השני, שכן כתוב: 'גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון'. הנה שקראו אחרון. ואם יש אחר לאחריו לא יקרא לזה אחרון!
אמרתי: לא קראו אחרון אלא בהצטרף אל הראשון. וכמוהו: 'וישם את השפחות ואת ילדיהן ראשונה, ואת לאה וילדיה אחרונים, ואת רחל ואת יוסף אחרונים' (בראשית לג, ב). הנה קראה ללאה וילדיה אחרונים, אף על פי שרחל ויוסף אחרונים להם, אלא שקראם אחרונים בהצטרף אל השפחות וילדיהן.
אמר: זה בדיבור בני אדם, שאינם יודעים, ולא בידם האיחור, אבל בדברי הנביא, שיודע האמת לא יבא.
אמרתי יבא אפילו במה שיאמר לנביא מפי הגבורה. שכן כתוב במה שאמר הוא יתעלה למשה: 'והיה אם לא יאמינו ולא ישמעו לקול האות הראשון, והאמינו לקול האות האחרון. והיה אם לא יאמינו גם לשני האותות האלה, ולקחת ממימי היאור' (ד, ח-ט). הנה שקרא לאות השני אחרון, אף על פי שבא אות המים".
כלומר: בלשון התנ"ך "אחרון" הוא לאו דווקא אחרון כמו בלשון ימינו, אלא גם מי שהוא אחרי הראשון ויש אחריו עוד אחד.
ב. הרמז שאמר ה"חתם סופר"
בספר "שרי המאה" (חלק א' עמ' 80) מסופר שכאשר נאמרו הדברים הללו לפני ה"חתם סופר" בילדותו, אמר על כך ה"חתם סופר" שדבר זה נרמז בפסוק "והיה הדם לכם לאֹת על הבתים" (שמות יב, יג): הדם שהיה האות השלישי, אף על פי שעל קודמו נאמר "אחרון", יהיה לבני ישראל לאות על הבתים - הם בתי המקדש, שאף על פי שנאמר על בית המקדש השני "אחרון", עוד יהיה אחריו בית מקדש שלישי, שיבנה במהרה בימינו.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.