וישב יהושפט בירושלים
בספר דברי הימים, לאותה פרשיה שבה מוכיח יהוא בן חנני החוזה את יהושפט על התחברותו עם אחאב מצרף הנביא את פעלו הרוחני של יהושפט ביהודה:
וַיָּשָׁב יְהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה אֶל בֵּיתוֹ בְּשָׁלוֹם לִירוּשָׁלִָם: וַיֵּצֵא אֶל פָּנָיו יֵהוּא בֶן חֲנָנִי הַחֹזֶה וַיֹּאמֶר אֶל הַמֶּלֶךְ יְהוֹשָׁפָט הֲלָרָשָׁע לַעְזֹר וּלְשֹׂנְאֵי ד' תֶּאֱהָב וּבָזֹאת עָלֶיךָ קֶּצֶף מִלִּפְנֵי ד': אֲבָל דְּבָרִים טוֹבִים נִמְצְאוּ עִמָּךְ כִּי בִעַרְתָּ הָאֲשֵׁרוֹת מִן הָאָרֶץ וַהֲכִינוֹתָ לְבָבְךָ לִדְרֹשׁ הָאֱלֹהִים:
וַיֵּשֶׁב יְהוֹשָׁפָט בִּירוּשָׁלִָם. וַיָּשָׁב וַיֵּצֵא בָעָם מִבְּאֵר שֶׁבַע עַד הַר אֶפְרַיִם וַיְשִׁיבֵם אֶל ד' אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיהֶם
מאופן הצגת הכתוב את הדברים, נראה שפעילות זו של יהושפט היא חלק מתפנית בדרכו אשר התרחשה לאחר תוכחת הנביא.
כיוון שהוכיחו הנביא על חיבורו עם אחאב. חדל יהושפט מלצאת ולבוא במלכות ישראל. מעתה יושב הוא בירושלים ומשקיע את כוחו בבניין רוחני של ממלכת יהודה "וישיבם אל ד' אלוקי אבותיהם".
ועמכם בדבר משפט
חלק מרכזי בפעלו של יהושפט הוא העמדת המשפט על תילו.
וַיַּעֲמֵד שֹׁפְטִים בָּאָרֶץ בְּכָל עָרֵי יְהוּדָה הַבְּצֻרוֹת לְעִיר וָעִיר: וַיֹּאמֶר אֶל הַשֹּׁפְטִים רְאוּ מָה אַתֶּם עֹשִׂים כִּי לֹא לְאָדָם תִּשְׁפְּטוּ כִּי לַה' וְעִמָּכֶם בִּדְבַר מִשְׁפָּט: וְעַתָּה יְהִי פַחַד ד' עֲלֵיכֶם שִׁמְרוּ וַעֲשׂוּ כִּי אֵין עִם ד' אֱלֹהֵינוּ עַוְלָה וּמַשֹּׂא פָנִים וּמִקַּח שֹׁחַד: וְגַם בִּירוּשָׁלִַם הֶעֱמִיד יְהוֹשָׁפָט מִן הַלְוִיִּם וְהַכֹּהֲנִים וּמֵרָאשֵׁי הָאָבוֹת לְיִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפַּט ד' וְלָרִיב וַיָּשֻׁבוּ יְרוּשָׁלִָם: וַיְצַו עֲלֵיהֶם לֵאמֹר כֹּה תַעֲשׂוּן בְּיִרְאַת ד' בֶּאֱמוּנָה וּבְלֵבָב שָׁלֵם: וְכָל רִיב אֲשֶׁר יָבוֹא עֲלֵיכֶם מֵאֲחֵיכֶם הַיֹּשְׁבִים בְּעָרֵיהֶם בֵּין דָּם לְדָם בֵּין תּוֹרָה לְמִצְוָה לְחֻקִּים וּלְמִשְׁפָּטִים וְהִזְהַרְתֶּם אֹתָם וְלֹא יֶאְשְׁמוּ לַד' וְהָיָה קֶצֶף עֲלֵיכֶם וְעַל אֲחֵיכֶם כֹּה תַעֲשׂוּן וְלֹא תֶאְשָׁמוּ:
שמו נאה לו והוא נאה לשמו:
רוב המלכים כשתדקדק בהם תמצא ששמם מורה על פי מה שארע בימיהם... יהושפט ע"ש משפטי ד' אשר העמיד בכל עיר... וכפי הנראה נקרא שם המלכים ביום לידתם על פי נביא.
(תפארת ישראל שקלים ו,א)
נקודה אחת ראויה להדגשה בעניין זה. יהושפט, אינו צומח בחלל ריק. את צמיחתו של יהושפט מלווים אנשי הרוח והקודש של אותו דור – בני אסף הלוויים. הם אשר בפרקיהם, שנחרתו בספר תהילים:
מִזְמוֹר לְאָסָף אֱלֹהִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל בְּקֶרֶב אֱלֹהִים יִשְׁפֹּט: עַד מָתַי תִּשְׁפְּטוּ עָוֶל וּפְנֵי רְשָׁעִים תִּשְׂאוּ סֶלָה: שִׁפְטוּ דַל וְיָתוֹם עָנִי וָרָשׁ הַצְדִּיקוּ: פַּלְּטוּ דַל וְאֶבְיוֹן מִיַּד רְשָׁעִים הַצִּילוּ:
ועוד פרקים רבים כהנה, לבני אסף בספר תהילים.
הלא דבריהם - דברי יהושפט ממש הם:
כִּי לֹא לְאָדָם תִּשְׁפְּטוּ כִּי לַד' וְעִמָּכֶם בִּדְבַר מִשְׁפָּט:
גם בישועתו של אותו דור - רב חלקם של בני אסף הלווים וכמו שנראה בהמשך.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.