תשובת הרב יואב אוריאל
שלום וברכה
מן הפסוקים עולה ששמעון אכן לא היה חלק ממלכות יהודה. כן נאמר בימי אסא (דברי הימים ב טו, ב-ט): " וַיֵּצֵא לִפְנֵי אָסָא וַיֹּאמֶר לוֹ שְׁמָעוּנִי אָסָא וְכָל יְהוּדָה וּבִנְיָמִן... וַיִּקְבֹּץ אֶת כָּל יְהוּדָה וּבִנְיָמִן וְהַגָּרִים עִמָּהֶם מֵאֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה וּמִשִּׁמְעוֹן כִּי נָפְלוּ עָלָיו מִיִּשְׂרָאֵל לָרֹב בִּרְאֹתָם כִּי ה' אֱלֹהָיו עִמּוֹ". ובהמשך בימי חזקיהו נאמר (שם לד, ה-ו): "וְעַצְמוֹת כֹּהֲנִים שָׂרַף עַל מִזְבְּחוֹתָם וַיְטַהֵר אֶת יְהוּדָה וְאֶת יְרוּשָׁלִָם. וּבְעָרֵי מְנַשֶּׁה וְאֶפְרַיִם וְשִׁמְעוֹן וְעַד נַפְתָּלִי בְּחַרְבֹתֵיהֶם סָבִיב".
לאור זאת קשה להבין כיצד התקיים שבט שמעון באופן עצמאי בתוך מלכות יהודה.
כפי שכתבת, אפשרות אחת ליישב היא שבימי דוד, ובהמשך בימי חזקיהו, גלו בני שמעון מגבולם, והוצרכו לנדוד למחוזות רחוקים ולכבשם (דברי הימים א, ד): "אֵלֶּה עָרֵיהֶם עַד מְלֹךְ דָּוִיד... וַיֵּלְכוּ לִמְבוֹא גְדֹר עַד לְמִזְרַח הַגָּיְא לְבַקֵּשׁ מִרְעֶה לְצֹאנָם: וַיִּמְצְאוּ מִרְעֶה שָׁמֵן וָטוֹב וְהָאָרֶץ רַחֲבַת יָדַיִם וְשֹׁקֶטֶת וּשְׁלֵוָה כִּי מִן חָם הַיֹּשְׁבִים שָׁם לְפָנִים... וַיַּחֲרִימֻם עַד הַיּוֹם הַזֶּה וַיֵּשְׁבוּ תַּחְתֵּיהֶם כִּי מִרְעֶה לְצֹאנָם שָׁם: וּמֵהֶם מִן בְּנֵי שִׁמְעוֹן הָלְכוּ לְהַר שֵׂעִיר אֲנָשִׁים חֲמֵשׁ מֵאוֹת וּפְלַטְיָה וּנְעַרְיָה וּרְפָיָה וְעֻזִּיאֵל בְּנֵי יִשְׁעִי בְּרֹאשָׁם: וַיַּכּוּ אֶת שְׁאֵרִית הַפְּלֵטָה לַעֲמָלֵק וַיֵּשְׁבוּ שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
אמנם דומה שבפסוקים שהובאו לעיל משמע שלפחות חלק מבני שמעון ישבו בעריהם עוד בימי אסא וחזקיהו, ועל כן יש ליישב באופן נוסף.
במשנה מסכת סוטה ח נאמר: "ונגש הכהן זה כהן משוח מלחמה ודבר אל העם בלשון הקודש ואמר אליהם (שם) שמע ישראל וגו' על אויביכם ולא על אחיכם לא יהודה על שמעון ולא שמעון על בנימין שאם תפלו בידם ירחמו עליכם". מבין כל שבטי ישראל נותנת המשנה דוגמה לקרב שבו מרחמים השבטים זה על זה, דווקא ממלחמה המתרחשת כביכול בין יהודה ובנימין לבין שמעון. מדוע דוקא שבטים אלה?
משמע כי המשנה חיפשה דוגמה של שבטים הקרובים זה לזה מאד ומצד שני יריבים. התוספות יום טוב (שם וכך אומר גם התפארת ישראל שם) מבאר ששבט שמעון היה למעשה מובלעת של מלכות ישראל בתוך מלכות יהודה: "לא יהודה על שמעון ולא שמעון על בנימין" - ועוד נ"ל דיהודה ובנימין היו לאחדים עם מלכות בית דוד. ושמעון שהוא ממלכות עשרת השבטים גבולו בתוך ערי יהודה כמפורש בספר יהושע. ולפיכך כשיהודה הולך ללחום עם מלכות י' שבטים מסתמא ילחום בשבט הקרוב אליו והוא שמעון. ומפני כן יהלוך שמעון ויתגרה מלחמה עם בנימין שנתחבר עם יהודה".
אולם יש לציין המהרש"א על הגמרא שם (סוטה מב א) לומד מכך שמחמת מיקומו של שבט שמעון – הוא גלה יחד עם שבטי יהודה ובנימין (ולא עם עשרת השבטים) וממילא גם חזר איתם מבבל : "ויש לעיין דנקט לא יהודה על שמעון ולא שמעון על בנימין דלכאורה טפי ה"ל למנקט לא יהודה על אפרים ולא כו' כדמייתי מקרא ויקומו האנשים וגו' דמיירי במלחמת יהודה ואפרים ונראה דהך משנה דהכא נשנית בזמן התנאים שהיו בבית שני שלא חזרו מבבל רק שבט יהודה ובנימין שהם גלו לבבל ע"י נ"נ וחזרו בבית שני אבל עשרת השבטים כבר גלו ע"י מלך אשור והם לא חזרו בבית שני ונקט הכא גם שמעון לפי שהיה נחלתו בתוך נחלת בני יהודה כמפורש בס' יהושע ומסתמא עמהם גלו וחזרו". נמצא שלפי המהרש"א בסופו של דבר משעה שגלו ישראל הפך שבט שמעון לחלק ממלכת יהודה.