יהורם בן אחאב מלך ישראל(ה)
בפרקנו נשלח אלישע למשוח את יהוא שיהרוג את כל שושלת אחאב, כולל יהורם בן אחאב מלך ישראל.
אלישע הנביא ממנה שליח
כתב האלשיך שכיון שיהורם מלך ישראל נכנע בפני הנביא, לכן חלק לו הנביא כבוד בכך שמינה שליח למנות את מי שיכלה את כל זרע אביו של יהורם, ולא עשה זאת אלישע הנביא בעצמו.
עובדי הבעל - למיתה
והנה מזדמן לפניו אחזיה מלך יהודה(מלכים ב ט כז), שהיה מעובדי הבעל, ויהוא הורג גם אותו, שהרי עיקר תפקידו היה לבער את הבעל מישראל, ובודאי שמלך יהודה שעבד את הבעל כלול בגזירה זו.
וכן מאותה סיבה מחסל יהוא גם את אחי אחזיהו מלך יהודה בפרק הבא(מלכים ב י יג-יד)
בית איזבל - למיתה
ואולי זה הויכוח בין יהורם בן אחאב מלך ישראל ליהוא:
וַיְהִ֗י כִּרְא֤וֹת יְהוֹרָם֙ אֶת־יֵה֔וּא וַיֹּ֖אמֶר הֲשָׁל֣וֹם יֵה֑וּא וַיֹּ֨אמֶר֙ מָ֣ה הַשָּׁל֔וֹם עַד־זְנוּנֵ֞י אִיזֶ֧בֶל אִמְּךָ֛ וּכְשָׁפֶ֖יהָ הָֽרַבִּֽים׃
(מלכים ב ט כב)
יהורם מלך ישראל חשב שיהוא לא יהרוג אותו מפני שאיננו מעובדי הבעל, לכן פנה אל יהוא לשלום, אך יהוא עונה ליהורם מלך ישראל שהגזירה הייתה לכלות את בית איזבל, ולכן צריך הוא להרגו למרות שלא אחז במעשי אבותיו.
ופקדתי את דמי יזרעאל על בית יהוא
וַיֹּ֤אמֶר יְהֹוָה֙ אֵלָ֔יו קְרָ֥א שְׁמ֖וֹ יִזְרְעֶ֑אל כִּי־ע֣וֹד מְעַ֗ט וּפָ֨קַדְתִּ֜י אֶת־דְּמֵ֤י יִזְרְעֶאל֙ עַל־בֵּ֣ית יֵה֔וּא וְהִ֨שְׁבַּתִּ֔י מַמְלְכ֖וּת בֵּ֥ית יִשְׂרָאֵֽל׃
(הושע א ד)
המפרשים כתבו שהטענה על יהוא היא שלמרות שהרג את בית אחאב, עובדי העבודה הזרה, הרי שבניו שלו בעצמו היו כאלה, ואם כן מעשיו אינם נקיים. וקשה על דבריהם, שכן יהוא לא עבד עבודה זרה ממש, אלא רק הקריב בבמות לשם ה', וכבר עמדנו על ההבדל בין העוונות הללו.
וש לומר בדרך מחודשת, וכפי שהסברנו שיהורם מלך ישראל לא עבד עבודה זרה כבית אחאב. אם כן, כאשר שולח אלישע הנביא את יהוא להפרע מבית אחאב עובדי העבודה הזרה, אפשר לומר שיהורם לא כלול בין אלו שמוטל על יהוא להפרע מהם, שכן מה שנאמר שה' "פוקד עוון אבות על בנים", והיינו שגם בנים נענשים על מעשי אבותם, הוא רק כאשר הבנים אוחזים מעשי אבותם בידיהם, והרי יהורם נטה לטובה מדרכי אביו אחאב. אם כן, רצח יהורם מלך ישראל לא היה כלול בדברי אלישע הנביא אל יהוא, ואולי יש לומר שעל כך נענש יהוא, שהרג את יהורם מלך ישראל שלא כדין.
בין שאול ויהוא לדוד ושלמה
וֶֽאֱלִישָׁע֙ הַנָּבִ֔יא קָרָ֕א לְאַחַ֖ד מִבְּנֵ֣י הַנְּבִיאִ֑ים וַיֹּ֨אמֶר ל֜וֹ חֲגֹ֣ר מָתְנֶ֗יךָ וְ֠קַח פַּ֣ךְ הַשֶּׁ֤מֶן הַזֶּה֙ בְּיָדֶ֔ךָ וְלֵ֖ךְ רָמֹ֥ת גִּלְעָֽד׃
(מלכים ב ט א)
וַיִּקַּ֨ח שְׁמוּאֵ֜ל אֶת־פַּ֥ךְ הַשֶּׁ֛מֶן וַיִּצֹ֥ק עַל־רֹאשׁ֖וֹ וַיִּשָּׁקֵ֑הוּ וַיֹּ֕אמֶר הֲל֗וֹא כִּֽי־מְשָׁחֲךָ֧ יְהוָ֛ה עַל־נַֽחֲלָת֖וֹ לְנָגִֽיד׃
(שמואל א י א)
חז"ל ראו דמיון בין משיחת שאול למשיחת יהוא, בזה שנמשחו בפך.
יש להוסיף על דברי חז"ל, שגם הפעולה שנאמרה בשניהם דומה: "ויצק", בניגוד למשיחתם של דוד ושלמה, שם נאמרה הפעולה: "וימשח".
וכתב אברבנאל שהיציקה על ידי הנביא נועדה לומר למי שיוצקים עליו שנבחר ע"י ה', וכן היה אצל שאול ויהוא שהודיע ה' שבחר בהם. אך משיחה היא הכתרה בכתר מלכות, וזה היה ראוי רק למלכים האמיתיים מבית דוד - דוד ושלמה, ולא לשאול ויהוא שאינם המלכים האמיתיים של התורה.
בית אחאב
וְהִ֨כִּיתָ֔ה אֶת־בֵּ֥ית אַחְאָ֖ב אֲדֹנֶ֑יךָ וְנִקַּמְתִּ֞י דְּמֵ֣י ׀ עֲבָדַ֣י הַנְּבִיאִ֗ים וּדְמֵ֛י כָּל־עַבְדֵ֥י יְהוָ֖ה מִיַּ֥ד אִיזָֽבֶל׃
וְאָבַ֖ד כָּל־בֵּ֣ית אַחְאָ֑ב וְהִכְרַתִּ֤י לְאַחְאָב֙ מַשְׁתִּ֣ין בְּקִ֔יר וְעָצ֥וּר וְעָז֖וּב בְּיִשְׂרָאֵֽל׃
וְנָֽתַתִּי֙ אֶת־בֵּ֣ית אַחְאָ֔ב כְּבֵ֖ית יָֽרָבְעָ֣ם בֶּן־נְבָ֑ט וּכְבֵ֖ית בַּעְשָׁ֥א בֶן־אֲחִיָּֽה׃
(מלכים ב ט ז-ט)
...מָלַ֛ךְ יְהוֹרָ֥ם בֶּן־יְהֽוֹשָׁפָ֖ט מֶ֥לֶךְ יְהוּדָֽה׃
וַיֵּ֜לֶךְ בְּדֶ֣רֶךְ ׀ מַלְכֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל כַּֽאֲשֶׁ֤ר עָשׂוּ֙ בֵּ֣ית אַחְאָ֔ב כִּ֚י בַּת־אַחְאָ֔ב הָ֥יְתָה לּ֖וֹ לְאִשָּׁ֑ה וַיַּ֥עַשׂ הָרַ֖ע בְּעֵינֵ֥י יְהוָֽה׃
(מלכים ב ח טז,יח)
...מָלַ֛ךְ אֲחַזְיָ֥הוּ בֶן־יְהוֹרָ֖ם מֶ֥לֶךְ יְהוּדָֽה׃
וַיֵּ֗לֶךְ בְּדֶ֨רֶךְ֙ בֵּ֣ית אַחְאָ֔ב וַיַּ֧עַשׂ הָרַ֛ע בְּעֵינֵ֥י יְהוָ֖ה כְּבֵ֣ית אַחְאָ֑ב כִּ֛י חֲתַ֥ן בֵּית־אַחְאָ֖ב הֽוּא׃
(מלכים ב ח כה,כז)
הביטוי "בית אחאב", אשר חוזר בפרקנו ובפרק הקודם שבע פעמים, מתייחס למשפחתו המורחבת של אחאב, ובאמת יהוא הורג גם את אחיזה מלך יהודה שבא לבקר את יהורם מלך ישראל(מלכים ב ט כז).
וכן גם את אחי אחזיה שוחט יהוא(מלכים ב י יג-יד), מפני שגם הם עבדו עבודה זרה ממש כמו אחאב ואיזבל והם אֶחָיו של אחזיה, חתן של בית אחאב.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.