שמואל ודוד ממסדים את הכהונה
לימדונו חז"ל ששמואל ודוד הם המייסדים את משמרות הכהונה:
משעמד דוד ושמואל הרואה עשאום עשרים וארבע משמרות כהונה ועשרים וארבע משמרות לויה, שנא' 'המה יסד דוד ושמואל הרואה באמונתם' אילו משמרות כהונה ולויה. עמדו נביאים שבירושלים וקבעו שם עשרים וארבעה עמודים כנגד עשרים וארבע משמרות כהונה ולויה, והדברים מופלאים.
(תוספתא תענית (ליברמן), פרק ג)
דווקא שמואל, אשר נלחם כל כך בהסתאבותה של הכהונה הממוסדת, הוא אשר מעמיד את מיסודה של הכהונה, לפני בניין הבית.
בניסוח אחר ניתן לומר: כשבאים להקים בית עולמים לד', יש לבנות היטב היטב את הכהונה - מצד אחד לשמר אותה מסיגיה, ומתוך כך להקימה על מכונה כראוי לה, כממכרי האבות.
למלא את דבר ד' אשר דבר על בית עלי
עם המלכת שלמה, מוקם דבר ד' אשר דיבר אל בית עלי:
וּלְאֶבְיָתָר הַכֹּהֵן אָמַר הַמֶּלֶךְ עֲנָתֹת לֵךְ עַל שָׂדֶיךָ כִּי אִישׁ מָוֶת אָתָּה וּבַיּוֹם הַזֶּה לֹא אֲמִיתֶךָ כִּי נָשָׂאתָ אֶת אֲרוֹן אֲדֹנָי ד' לִפְנֵי דָּוִד אָבִי וְכִי הִתְעַנִּיתָ בְּכֹל אֲשֶׁר הִתְעַנָּה אָבִי: וַיְגָרֶשׁ שְׁלֹמֹה אֶת אֶבְיָתָר מִהְיוֹת כֹּהֵן לַד' לְמַלֵּא אֶת דְּבַר ד' אֲשֶׁר דִּבֶּר עַל בֵּית עֵלִי בְּשִׁלֹה: (מלכים א, ב)
כביכול, מאיר עינינו הנביא לאמר: אל תתן עיניך רק בחשבון ה"פוליטי" כביכול אשר לשלמה עם אביתר. מסלול היסטורי ארוך הוא המושלם בזה, הקים את הדבר אשר דיבר ה' אל בית עלי.
מה מתבקש הדבר, לאור המתבאר לעיל, שלפני הקמת המקדש, יוקם דבר ד' אשר דיבר על בית עלי, תושלם טהרתה של הכהונה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.