תשובת הרב איתן שנדורפי
בס"ד עש"ק קרח תשע"ח
לשואל היקר שלום רב!
ספר שמואל פותח במלים: "ויהי איש אחד מן הרמתיִם צופים מהר אפרים".
א. הסבר הרד"ק
כתב הרד"ק שם: "מהר אפרים - לוי היה, והיה גר בארץ אפרים. ואפשר כי לטעם זה נסמך מעשה פילגש בגבעה לסיפור הזה בדבר אלקנה ותולדות שמואל. שגם הוא [בעל הפילגש] לוי היה, והיה גר בירכתי הר אפרים (שופטים יט, א), ומסיבתו באה רעה גדולה לישראל [שמתו רבבות במלחמות ישראל בבנימין], ו[לעומתו] מסיבת זה [אלקנה] באה טובה גדולה לישראל, ושמואל בנו החזיר ישראל לדרך טובה".
הרד"ק קישר רק בין פרשת פילגש בגבעה, החותמת את ספר שופטים, לפרשת אלקנה, הפותחת את ספר שמואל. יש להוסיף שגם בפרשת פסל מיכה מדובר על איש לוי שהיה בהר אפרים: הנער הלוי, כהן פסל מיכה, שגר אצל מיכה בהר אפרים (יז, ז-ח)!
ב. הסבר הרלב"ג
אכן כתב הרלב"ג בתחילת ספר שמואל: "והנה סמך זה הספור לשני הספורים הקודמים, כי בכל אחד מהספורים ההם היה מה שהגיע מהקלקול בסבת לוי שהיה גר בהר אפרים. כי הנער הלוי היה גר בבית מיכה שהיה בהר אפרים (יז, א), והאיש הלוי בעל הפילגש גם כן היה גר בהר אפרים (יט, א).
והסכימו עוד שני הספורים ההם שכבר נסע מ'בית לחם יהודה' מי שבא על ידו הקלקול.
כי הלוי אשר בא בבית מיכה היה מבית לחם יהודה (יז, ז), ופילגש הלוי היתה מבית לחם יהודה, ומשם נסע האיש הלוי בבוא התקלה על ידו (יט, א-י). והנה סמך לזה זה הספור שהיה איש לוי גר ב'הר אפרים', ויצא ממנו מי שבאה טובה גדולה על ידו לישראל".
יש בדברי הרד"ק והרלב"ג שתי נקודות קישור בין סוף ספר שופטים לתחילת ספר שמואל:
א. אנשים לויים מהר אפרים.
ב. בתחילת ספר שמואל כתוב התיקון לחטאים ולקלקולים שנעשו בסוף ספר שופטים!
נראה להוסיף שגם בספר שמואל מופיע המקום בית לחם יהודה! אמנם לא מיד בתחילת הספר, אבל בהמשכו, והוא המקום שממנו יצא האיש המרכזי בספר: דוד המלך!
כך נאמר בפרק י"ז פסוק י"ב: "ודוד בן איש אפרתי הזה מבית לחם יהודה, ושמו ישי ולו שמנה בנים והאיש בימי שאול זקן בא באנשים".
יהי רצון שנזכה לתיקון כל החטאים והקלקולים, ולראות בקרוב בביאת משיח בן דוד.