יהונתן (2844-2884)
|
דוד (2854-2924)
|
גיבור - מלחמתו עם הנער (שמו"א יד, יד)[1]
|
גיבור - מלחמתו בארי, בדוב, ובגלית
|
ענוה - (בבלי בבא מציעא פה ע"א)
|
ענוה - ואנוכי תולעת ולא איש (וכן חולין פט)
|
יפה אף נעים [2]
|
אדמוני עם יפה עיניים וטוב רואי (שמו"א טז, ב)
|
גדול בתורה - אב"ד (מועד קטן כו ע"א)
|
גדול בתורה (ילקוט שמעוני שמו"א, רמז קכה)
|
דומים במעלתם ולכן רצה יהונתן להיות משנה
|
לדוד המלך (עקידת יצחק שער ח, הערה ג)
|
אמר לדוד לך לשלום - ונתעלה דוד (שמו"א כ, מב)
|
אמר לאבשלום לך בשלום - הלך ונתלה[3]
|
בנו של יהונתן, מפיבושת, דוד הצילו (יבמות עט)
|
מפיבושת[4] מבייש פני דוד בהלכה, ולכן כלאב[5]
|
מיתת כהני נוב בגלל יהונתן, שלא הלווה לדוד לחם[6]
|
מיתת כהני נב בגלל דוד, שאמר שבא בשם שאול ורצה לאכול (סנהדרין קד ע"א)
|
אוהב את דוד, לכן נוסף ליונתן אות ה' - יהונתן[7]
|
אוהב את יהונתן - נוסף לשמו י' בדברי הימים[8]
|
לא שלטה רימה בגוית שאול ויהונתן (יבמות עט ע"א)
|
לא שלטה רימה בדוד לאחר מותו (בבא בתרא יז)
|
"וַיָּטֶל שָׁאוּל אֶת הַחֲנִית עָלָיו לְהַכֹּתוֹ וַיֵּדַע יְהוֹנָתָן כִּי כָלָה הִיא מֵעִם אָבִיו..." (שמו"א כ, לג) המסורה מציין פעמיים בתנ"ך
|
"וַיָּטֶל שָׁאוּל אֶת הַחֲנִית וַיֹּאמֶר אַכֶּה בְדָוִד וּבַקִּיר וַיִּסֹּב דָּוִד מִפָּנָיו..." (שמו"א יח, יא)[9]
|
"וְהָעִבְרִים הָיוּ לַפְּלִשְׁתִּים כְּאֶתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם אֲשֶׁר עָלוּ עִמָּם בַּמַּחֲנֶה..." (שמו"א יד, כא)[10]
|
"...וַיָּבֵא יְהוֹנָתָן אֶת דָּוִד אֶל שָׁאוּל וַיְהִי לְפָנָיו כְּאֶתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם" (שמו"א יט, ז)
|
"..הֲיוֹנָתָן יָמוּת אֲשֶׁר עָשָׂה הַיְשׁוּעָה..." (שמו"א יד, מה)
|
"לַי-הֹוָה הַיְשׁוּעָה עַל עַמְּךָ בִרְכָתֶךָ..." (תהילים ג, ט) [11]
|
"וַיַּעַן יְהוֹנָתָן אֶת שָׁאוּל נִשְׁאֹל נִשְׁאַל דָּוִד..." (שמו"א כ, כח)
|
"...וְאָמַרְתָּ נִשְׁאֹל נִשְׁאַל מִמֶּנִּי דָוִד..." (שמו"א כ, ו)
|
"...כִּי נֶעְצַב אֶל דָּוִד כִּי הִכְלִמוֹ אָבִיו" (שמו"א כ, לד)
|
"...לֵאמֹר נֶעֱצַב הַמֶּלֶךְ עַל בְּנוֹ" (שמו"ב יט, ג)
|
"וַיִּגָּלוּ שְׁנֵיהֶם אֶל מַצַּב פְּלִשְׁתִּים..." (שמו"א יד, יא)
|
"וַיֵּרָאוּ אֲפִיקֵי מַיִם וַיִּגָּלוּ מוֹסְדוֹת..." (תהילים יח, טז)
|
"...אוֹ מַה יַּעַנְךָ אָבִיךָ קָשָׁה" (שמו"א כ, י)
|
"יַעַנְךָ יְ-הֹוָה בְּיוֹם צָרָה..." (תהלים כ, ב)
|
[1] הרג את אחד הענקים, היו לו 24 אצבעות, מבני הרפאים בגת. מלבי"ם שמואל ב כא, כ.
[2] אברבנאל שמואל ב א, ד"ה בדם.
[3] בבלי ברכות סד ע"א. שם אמר יתרו למשה לך לשלום, עלה והצליח משה.
[4] בנו של שאול ואחיו של יהונתן נקרא מפיבשת.
[5] כלאב בנו של דוד מאביגיל שזכה להיות חכם כי מפיבושת בייש את דוד ולכן כלאב מכלים פני מפיבשת. ילקו"ש שמו"ב רמז קמב, ברכות ד.
[6] "דאמר ר' יהודה [אמר רב] אלמלא הלוהו יהונתן לדוד שתי ככרות לחם, לא נחלקה מלכות בית דוד, ולא נחרבה נוב עיר של הכהנים, ולא נטרד דואג, ולא נהרג שאול ויהונתן", מדרש אגדה (בובר) פרשת שמות פרק ב, סימן כ.
[7] "ועל ידי היותו אוהב את דוד ומקרבו נתוספה בשמו אות אחת של הקדוש ברוך הוא ויקרא: יהונתן". אלשיך, שמואל א פרק יט, א.
[8] בחומת אנך לחיד"א, שמואל א יט, א. וכן נוסף לדוד י' במלכים א ג, יד. החיבור של חלקי שמו של ה', ה"א אצל יהונתן ויו"ד אצל דויד.
[9] שאול רצה להרוג את דוד 5 פעמים. אברבנאל שמואל א, יט.
[10] מכאן ועד סוף ההשוואות המילים מופיעות פעמיים בתנ"ך. האם כאתמול שלשום זהה? העברים שעזרו לפלישתים נלחמו בהם כשראו את מהומת ה' במחנה פלישתים. אצל דוד נראה שחזר שאול לאוהבו כאתמול שלשום אבל לאחר שני פסוקים חוזר שאול ורוצה לפגוע בדוד.
[11] ויש פעם נוספת בישעיהו פרק יב: "...מ֖יִם בְּשָׂשׂ֑וֹן מִמַּעַיְנֵ֖י הַיְשׁוּעָֽה".
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.