|
יעקב אבינו (2108-2255)
|
דוד המלך (2854-2924)
|
א
|
לידה לאחר עקרות (בראשית כה, כא)
|
לידה בקשיים, לא ראוי לבא בקהל[1]
|
ב
|
נולד מהול [2]
|
נולד מהול (שם), ראוי להוולד עם יעקב[3]
|
ג
|
יופיו של יעקב כיופיו של אדם הראשון[4]
|
"...יפה עינים וטוב ראי" (שמו"א טז, יב)
|
ד
|
"...מִי יָקוּם יַעֲקֹב כִּי קָטֹן הוּא (עמוס ז, ב וכן ה)
|
"וְדָוִד הוּא הַקָּטָן..." (שמואל א יז, יד)[5]
|
ה
|
לא ישן בלילה כשלמד בבית המדרש - אמר תהילים[6]. לא ישן כשעבד אצל לבן[7]
|
לא ישן - אמר תהילים. עד חצות מתנמנם כסוס (ברכות ג ע"ב)
|
ו
|
גבורה - הרים אבן כבדה מהבאר, נלחם במלאך
|
גבורה - נלחם בארי ובדוב, נלחם בגלית
|
ז
|
קניית חלקת השדה בשכם ע"י יעקב[8]
|
קניית מקום המקדש ע"י דוד (שם, שם)
|
ח
|
רועה צאן - נתגדל ע"י הצאן[9]
|
רועה צאן - נתגדל ע"י הצאן שהרג את הארי
|
ט
|
נשא שתי אחיות, חמיו רצה להורגו[10]
|
נשא שתי אחיות, חמיו רצה להורגו
|
י
|
נתיירא, נרדף וניצל[11]. זכות יעקב עמדה לדוד
|
נתיירא, נרדף וניצל. זכות יעקב עמדה לדוד
|
יא
|
ניתן לו רמז ולא חש ולבסוף היה מתיירא[12]
|
ניתן לו רמז וחש ואז הרג את גלית (שם, שם)
|
יב
|
אשתו מתה בגלל גניבת התרפים (בראשית לא, לב)[13]
|
אשתו הצילתו ע"י התרפים (שמואל א יט, יג)
|
יג
|
קרע בגדיו כששמע ש"מת" בנו יוסף
|
קרע בגדיו כשמת בנו (ראב"ע יואל ב, יג)
|
יד
|
יעקב לא מת (בבלי תענית ה ע"ב)
|
דוד לא טעם טעם מיתה בחייו כי לא ישן
|
טו
|
רעב בעולם בימיו (רות רבה (וילנא) א, ד)
|
רעב בעולם בימיו (שם, שם וכן מדרש שמואל ח)
|
טז
|
"... וַיְבָרֶךְ יְ-הֹוָה אֹתְךָ לְרַגְלִי..." (בראשית ל, ל)
|
"נֵר לְרַגְלִי דְבָרֶךָ וְאוֹר..." (תהילים קיט, קה)
|
יז
|
"...וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב וַיָּגֶל אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר" (בראשית כט, י)
|
"לָכֵן שָׂמַח לִבִּי וַיָּגֶל כְּבוֹדִי..." (תהילים טז, ט)
|
יח
|
"אֶל עָקֹד וְכָל חוּם בְּצֹאן לָבָן..." (בראשית ל, מ)[14]
|
"...יֶעְשַׁן אַפְּךָ בְּצֹאן מַרְעִיתֶךָ" (תהילים עד, א)
|
יט
|
"...עִם לָבָן גַּרְתִּי וָאֵחַר עַד עָתָּה" (בראשית לב, ה)
|
"אוֹיָה לִי כִּי גַרְתִּי מֶשֶׁךְ..." (תהילים קכ, ה)
|
כ
|
"... פֶּן יָבוֹא וְהִכַּנִי אֵם עַל בָּנִים" (בראשית לב, יב)
|
"אִם יוּכַל לְהִלָּחֵם אִתִּי וְהִכָּנִי..."(שמו"א יז, ט)
|
כא
|
"וַיִּקָּחֵם וַיַּעֲבִרֵם אֶת הַנָּחַל..."[15](בראשית לב, כד)
|
"בָּקַע יָם וַיַּעֲבִירֵם וַיַּצֶּב מַיִם..." (תהילים עח, יג)
|
כב
|
"...כִּי שָׁם נִגְלוּ אֵלָיו הָאֱ-לֹהִים בְּבָרְחוֹ מִפְּנֵי אָחִיו" (בראשית לה, ז)
|
"מִזְמוֹר לְדָוִד בְּבָרְחוֹ מִפְּנֵי אַבְשָׁלוֹם" (תהילים ג, א) "...בְּבָרְחוֹ מִפְּנֵי שָׁאוּל בַּמְּעָרָה" (תהילים נז, א)
|
כג
|
"וַיִּקְרְבוּ יְמֵי יִשְׂרָאֵל לָמוּת וַיִּקְרָא לִבְנוֹ..." (בראשית מז, כט)
|
"וַיִּקְרְבוּ יְמֵי דָוִד לָמוּת וַיְצַו..." (מלכים א ב, א)
|
[1] ילקוט המכירי תהילים קיח, כח: עשרים ושמונה שנים היה מרוחק מהוריו. או ילקוט מכירי קיח כא (ע"פ יביע אומר ח"י או"ח נה ח"ג).
[2] מדרש שוחר טוב פרק ט.
[3] החיד"א דבש לפי מערכת ד אות יד: ראוי היה דוד להיוולד עם יעקב אך יצא עשו וכל סרחונו ויבוא דוד ויתקן.
[4] בבלי בבא מציעא פד ע"א. והשווה זוהר כרך א (בראשית) פרשת בראשית (דף טו עמוד א): "דיעקב שופריה דאדם הראשון הוה".
[5] בבלי חולין ס ע"ב. גם שמואל נזכר כקטן אך לא מובא עליו פסוק בגמרא.
[6] בראשית רבה סח, יא: אמר 15 מזמורי תהילים וי"א אמר ספר תהילים כשהיה בבית מדרשו של שם ועבר. וראה ב"ר עד, יא. ושוח"ט קכד.
[7] "לפי שלא אזוז רגע ולא שעה מן הצאן ותדד שנתי מעיני לשמור את העדר". אברבנאל בראשית פרק לא ד"ה: ויען.
[8] פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת וישלח פרק לג: "ויקן את חלקת השדה. אברהם אבינו קנה מערת המכפלה, יעקב אבינו קנה קבורת יוסף, דכתיב ואת עצמות יוסף קברו בשכם (יהושע כד, לב), ולמה בשכם, שמשכם נמכר ולשם החזירוהו, דוד המלך קנה מקום בית המקדש, דכתיב ויתן דוד לארונה במקום שקלי זהב חמשים (דה"א כא, כה)". בשכם נחלקה מלכות דוד.
[9] בעל הטורים בראשית פרק לג פסוק יג : ארז"ל (עיין שו"ט תהילים עח) דוד המלך ויעקב היו מרחמין על הצאן ומה היו עושין, כרועה עדרו היו מרעין אותן במרעה רך וטוב". פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שמות פרק ג: נתגדל מן הצאן, שנאמר: "ויצל אלהים את מקנה אביכן ויתן לי".
[10] תרגום אונקלוס דברים פרק כו, ה: "לבן ארמאה בעא לאבדא [לאובדא] ית אבא ונחת למצרים".
[11]בעל הטורים בראשית פרק לב: "והכני אם על בנים. אם יוכל להלחם אתי והכני (ש"א יז, ט) גבי גלית הפלשתי. לומר מה יעקב נתיירא אף דוד נתיירא. מה יעקב נרדף אף דוד נרדף. וכשם שיעקב ניצל מעשו אף דוד ניצל מגלית. וזכות יעקב עמד לדוד. וכשם שלדוד היה מלחמה אף יעקב הכין עצמו למלחמה, שהתקין עצמו לג' דברים (פסיקתא דר"כ פרשה יט)".
[12] מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי פרק יז: "אפשר מי שהבטיחו המקום יהא מתירא אלא אמר שמא יגרום החטא".
[13] בראשית רבה (וילנא) פרשת ויצא פרשה עד: "עם אשר תמצא את אלהיך לא יחיה, והוה כן כשגגה היוצאה מלפני השליט, ותגנוב רחל ותמת רחל".
[14] מדרש תהילים (בובר) מזמור כג: "ה' רועי לא אחסר. זהו שאמר הכתוב מזקנים אתבונן (תהילים קיט, ק), אמר ר' יוסי ב"ר חנינא אתה מוצא שאין אומנות בזויה בעולם מן הרועה, שכל ימיו הוא הולך במקלו ובתרמילו, ודוד קרא להקב"ה רועה, אלא אמר דוד מזקנים אתבונן, יעקב קרא לו רועה, שנאמר: 'האלהים הרועה אותי מעודי' (בראשית מח, טו), אף אני קורא אותו רועה: 'ה' רועי לא אחסר'.
[15] "ב' במסורת: ויקחם ויעבירם. ואידך בקע ים ויעבירם ביבשה (תהילים עח, יג). מלמד שנבקע לו מעבר יבק ועבר ביבשה". בעל הטורים בראשית לב, כד.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.