|
עשו (2108-2255)
|
דוד המלך (2854-2924)
|
א
|
עשו לא נימול לשמונה[1]
|
דוד יצא מהול שנאמר מכתם לדוד[2]
|
ב
|
גיבור - הרג את הגיבור הראשון , נמרוד[3]
|
גיבור- הרג את הארי והדוב וכן את גלית (שמואל א, יז, לד-לו. שם נ-נא)
|
ג
|
לא רידהו אביו ויצא לתרבות רעה[4]
|
לא רידה את בנו אבשלום ויצא לתרבות רעה (שם שם)
|
ד
|
עשו בא להילחם עם יעקב עם 400 איש (בראשית לב, ז)
|
דוד רדף עם 400 איש את הפלישתים (שמואל א ל, י)
|
ה
|
400 איש שבאו עם עשו נגד יעקב נשמטו[5]
|
400 איש שבאו עם עשו נגד יעקב פרע בימי דוד שניצלו במלחמה (שם שם)
|
ו
|
רצה להרוג את אביו ע"י ישמעאל[6]
|
רצה בנו אבשלום להרגו (שמו"ר א, א)
|
ז
|
עבר על שפיכות דמים[7] ,ע"ז[8], ג"ע[9]
|
שמואל חשב שדוד שופך דמים[10], דוד רצה לעבוד ע"ז[11],חשדוהו באשת איש[12]
|
ח
|
יצחק חשב שעשו הוא כדוד המלך[13]
|
שמואל חשב שאדמוניות דוד כמו של עשו, ולכן לא ראוי למלוך (הערה 10)
|
ט
|
עשו פויס ע"י יעקב במתנות ולכן לא הרגו (בראשית לב, יד-כא)
|
דוד פויס ע"י אביגיל במתנות ולכן לא הרג את נבל. (שמואל א כה, יח)
|
י
|
תכונת הרצחנות של עשו[14]
|
לעומת תכונת הרחמנות של דוד (שם)
|
יא
|
"וַיֵּצֵא הָרִאשׁוֹן אַדְמוֹנִי כֻּלּוֹ כְּאַדֶּרֶת שֵׂעָר וַיִּקְרְאוּ..." (בראשית כה, כה)
|
"...וְהוּא אַדְמוֹנִי עִם יְפֵה עֵינַיִם וְטוֹב רֹאִי..." (שמואל א טז, יב)
|
יב
|
"...בָּא אָחִיךָ בְּמִרְמָה וַיִּקַּח בִּרְכָתֶֽךָ" (בראשית כז, לה)
|
"...הַיְשׁוּעָה עַל עַמְּךָ בִרְכָתֶךָ סֶּלָה" (תהילים ג, ט)
|
יג
|
"...נִסְעָה וְנֵלֵכָה וְאֵלְכָה לְנֶגְדֶּךָ" (בראשית לג, יב)
|
"שַׁתָּה עֲוֹנֹתֵינוּ לְנֶגְדֶּךָ..." (תהילים צ, ח)
|
[1] שו"ת חתם סופר, חלק ב' יו"ד ס' רמה.
[2] אבות דרבי נתן נוסחא א' פרק ב', ד"ה איזהו סייג.
[3] הדר זקנים בראשית פרק כה: "אמר הלעיטני נא כלומר שפוך לתוך פי מהר פן אמות ואותו יום הרג את נמרוד שנלחם עמו כי כשהתחיל עשו לצוד בשדות בא נמרוד שהיה גבור ציד ואין שום אדם שלא היה ירא מלעמוד לפניו. ואמר מי הרשהו לצוד בשדות בלא רשותו. סוף דבר לקחו זמן ויום נועד להלחם יחד בא עשו ונתייעץ עם יעקב א"ל יעקב כל זמן שיש לנמרוד בגדי אדם הראשון לא תוכל לו אך תאמר לו שיסירם מעליו ותלחם עמו וכן עשה וכשהפשיטם נמרוד בא עשו וילבשם במרמה וקם והרג נמרוד ולפיכך היה עשו עיף כדכתיב עיפה נפשי להורגים".
[4] מדרש שמות רבה א, א.
[5] רש"י וישלח לג, טז.
[6] פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת תולדות פרק כז:"יקרבו ימי אבל אבי. בא לו עשו בהמתנה שלא להעציב את אביו ר' נחמיה אמר אמר עשו הריני הולך להתחתן בישמעאל כדי שיהרוג את יעקב בשביל הבכורה ואני גואל הדם ואהרוג את ישמעאל ואוריש את שניהם".
[7] בבלי בבא בתרא טז ע"ב. לדעת רבי יוחנן עבר עשו 5 עבירות. השווה מדרש בראשית רבה סג, יב המציין רק 2 עבירות עבר עשו.
[8] בבלי בבא בתרא ט"ז ע"ב, כפר בעיקר, כפר בתחיית המתים.
[9] בבלי בבא בתרא ט"ז ע"ב, בא על נערה המאורסה.
[10] מדרש בראשית רבה סג, ח: אך דוד הורג על פי הסנהדרין. וכן במדרש שמואל פרשה יט.
[11] בבלי סנהדרין קז ע"א: "ויהי דוד בא עד הראש", ביקש דוד לעבוד ע"ז. בגלל חילול ה' כשאבשלום יהרגנו.
[12] בבלי סנהדרין קז ע"א: כששאלוהו הבא על אשת איש מיתתו במה? ענה דוד מיתתו בחנק ויש לו חלק לעולם הבא. אבל המלבין פני חבירו ברבים אין לו חלק לעולם הבא.
[13] שם משמואל בראשית פרשת תולדות שנה תרעג: "עשו הי' להיפוך לא כדמיון יצחק אבינו שחשבו כדוד להכניע את כל העולם תחת הקדושה".
[14] יד אפרים, שו"ת סימן ז. ע"פ המכילתא יתרו פרק ה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.