|
שמואל הנביא (2832-2884)
|
דוד המלך (2854-2924)
|
א
|
התפללה אמו וחיכתה שנים להולדתו[1]
|
התפללה אמו וחיכתה להולדתו[2]
|
ב
|
אלקנה, אבי שמואל, "ויהי איש אחד..." (שמואל א א, א)[3] - איש חשוב
|
ישי, אבי דוד, "זקן בא באנשים" (שמואל א יז, יב)[4] - איש חשוב
|
ג
|
נולד מהול (אבדר"נ נוסחא א' פרק ב)
|
נולד מהול (שם)
|
ד
|
רצה עלי הכהן להרוג את שמואל[5]
|
"מ֭וּזָר הָיִ֣יתִי לְאֶחָ֑י..." (תהילים סט, ט) -ממזר[6]
|
ה
|
"וְהַנַּעַר שְׁמוּאֵל הֹלֵךְ וְגָדֵל וָטוֹב גַּם עִם יְ-הֹוָה..." (שמואל א ב, כו)
|
"וַיֵּלֶךְ דָּוִד הָלוֹךְ וְגָדוֹל וַי-הֹוָה אֱ-לֹהֵי..."
(שמואל ב ה, י וכן דברי הימים א יא, ט)
|
ו
|
נביא (מגילה יד) - רואה [7]
|
נביא (מגילה יד) - רועה
|
ז
|
נקרא איש א-לוהים (שמואל א ט, ו)[8]
|
נקרא איש א-לוהים (שם, שם)
|
ח
|
תיקן 16 משמרות כהונה (תענית כז ע"א)
|
תיקן 24 משמרות כהונה (שם, שם)[9]
|
ט
|
נקרא פתואל - שפיתה לאל בתפילתו[10]
|
דוד כולו תפילה - ואני תפילה (תהילים קט, ד)
|
י
|
"...וַיֵּ֤לֶךְ הוּא֙ ושְׁמוּאֵ֔ל וַיֵּשְׁב֖וּ בְּנָֽיוֹת"
|
"...הִנֵּ֣ה דָוִ֔ד בְּנָי֖וֹת בָּרָמָֽה" (שמו"א יט יח-יט)[11]
|
יא
|
"בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ", תקנו שמואל
|
ודוד לשיר בכלי שיר במקדש[12]
|
יב
|
"זה היום עשה ה'" - אמר שמואל[13]
|
"אודך ה' כי עניתני"- אמר דוד (שם, שם)
|
יג
|
שמואל קרע בגדו של שאול[14]
|
דוד קרע את בגדו של שאול במערה
|
יד
|
בניו לא הלכו בדרכיו (שמואל א ח, א)
|
חלק מבניו לא הלכו בדרכיו[15]
|
טו
|
נולד שמואל לא הרגישה בו בריה מת הרגישו הכל[16]
|
נולד דוד לא הרגישה בו בריה מת הרגישו הכל (שם, שם)
|
טז
|
שמואל - "נַעַר חָגוּר אֵפוֹד בָּד" (שמואל א ב, יח) המסורה לא מציין השוואה זו
|
"...וְדָוִד חָגוּר אֵפוֹד בָּד" (שמואל ב ו, יד) המסורה לא מציין השוואה זו
|
יז
|
"וַיְהִי שְׁמוּאֵל מַעֲלֶה הָעוֹלָה וּפְלִשְׁתִּים נִגְּשׁוּ לַמִּלְחָמָה בְּיִשְׂרָאֵל וַיַּרְעֵם יְ-הֹוָה בְּקוֹל גָּדוֹל בַּיּוֹם הַהוּא עַל פְּלִשְׁתִּים וַיְהֻמֵּם וַיִּנָּגְפוּ לִפְנֵי..." (שמואל א ז, י)
|
"וַיַּרְעֵם בַּשָּׁמַיִם יְ-הֹוָה וְעֶלְיוֹן יִתֵּן קֹלוֹ בָּרָד וְגַחֲלֵי..." (תהילים יח, יד) המסורה מציין פעמיים מכאן ועד הסוף ההשוואות
|
יח
|
"וְגַם נֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר וְלֹא יִנָּחֵם כִּי לֹא אָדָם..." (שמואל א טו, כט)
|
"תָּבוֹא עַד דּוֹר אֲבוֹתָיו עַד נֵצַח לֹא יִרְאוּ..."
(תהילים מט, כ)
|
[1] 19 שנה חיכתה ללידתו. ילקוט שמעוני שמואל א, פרק ב רמז פט.
[2] 3 שנים פרש ישי מאשתו נצבת בת עדאל. ילקוט מכירי תהילים קיח, כח.
[3] נביא, ע"פ מגילה יד. איש מיוחד, גדול, מלבי"ם שמואל א א, א.
[4] "זקן בא באנשים אמר רבא ואיתימא רב זביד ואיתימא רב אושעיא: זה ישי אבי דוד שיצא באוכלוסא, ונכנס באוכלוסא, ודרש באוכלוסא", בבלי ברכות נח ע"א. ראה יבמות עו ע"ב.
[5] שמואל הורה ששחיטה כשרה בזר ועלי אמר לו שהוא מורה הלכה בפני רבו ולכן חייב מיתה, אבל חנה התעקשה עליו. ברכות לא ע"ב.
[6] חשדו אותו כממזר, "ביקשו בניה להורגה (את אימו) ואת בנה דוד כיון שראו שהוא אדום..." ילקוט המכירי תהילים קיח, כח.
[7] "כשאמר לו שאול הגידה נא לי איזה בית הרואה (שמואל א ט, יח) היה צריך לומר מה אתם מבקשין אני אומר לכם איכן הוא אלא נתגאה ואמר אנכי הרואה אמר לו הקדוש ברוך הוא אתה הרואה אף אני אראך שאין אתה רואה..." מדרש תנאים לדברים א, יז.
[8] עשרה נקראו איש האלוקים. אבות דרבי נתן נוסחא ב פרק לז.
[9] ויש דעה בגמרא ששואל ודוד תיקנו 24 משמרות כהונה. תענית כז ע"א. תקנו שלא יפחתו מ212 שוערים במקדש. רד"ק דביה"א ט, כב.
[10] פיתה להקב"ה בתפילתו. במדבר רבה (וילנא) נשא פרשה י סימן ה.
[11] "דרש רבא מאי דכתיב (ש"א יט, יח) וילך דוד ושמואל וישבו בניות ברמה, וכי מה ענין ניות ברמה אלא שהיו יושבין ברמה והיו עוסקין בנויו של עולם", זבחים נד ע"ב. שם ישבו וחקרו כל הלילה היכן בדיוק צריך להיות בית המקדש הנקרא נויו של עולם. וראה גם, "ודוד ברח וימלט ויבא אל שמואל הרמתה וגו' (שמואל א יט, יח), ר' הונא בשם רבי יוסי באותו הלילה שברח דוד מלפני שאול למד משמואל הנביא מה שאין תלמיד וותיק למד למאה שנה", מדרש שמואל (בובר) פרשה כב, ד.
[12] והם העמידו חלוקי שיר, כלי שיר. במדבר רבה (וילנא) פרשת בהעלותך פרשה טו, יא.
[13] בבלי פסחים קיט ע"א. וראה שם דעות נוספות מי אמר מה.
[14] ויש דעה נוספת והיא מסתברת ששמואל קרע את בגדו. רות רבה (וילנא) ז, יב.
[15] אדוניה, אמנון אבשלום.
[16] קהלת רבה (וילנא) פרשה ז, ד"ה ד.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.