|
שמשון (2811)
|
דוד המלך (2854-2924)
|
א
|
שופט - שפט את ישראל 40 שנה[1]
|
מנהיג - מלך 40 שנה על ישראל
|
ב
|
גיבור - הרג אריה (שופטים יד, ו)[2]
|
גיבור - הרג אריה ודב (שמואל א יז, לו)
|
ג
|
גיבור וגבורתו לרעה[3]
|
גיבור וגבורתו לטובה (שם, שם)
|
ד
|
ע"י אישה, דלילה, אבדה מלכותו[4]
|
ע"י אישה, רות, הגיע למלכות (שם, שם)
|
ה
|
נדמו לאדם הראשון ולקו שמשון בכוחו[5]
|
דוד גלגול אדם הראשון, אדמוני מלשון אדם[6]
|
ו
|
נמשל לאריה, דן גור אריה (דברים לג)
|
נמשל לאריה, גור אריה יהודה (בראשית מט)
|
ז
|
הרג בלחי חמור (שופטים טו, טז)
|
הרג את גלית באבן (שמואל א יז, מט)
|
ח
|
גייר את נשיו[7]
|
גייר את מעכה, אשת יפת תואר[8]
|
ט
|
שמשון צמא למים וה' בקע המכתש ויצאו מים (שופטים טו, יח-יט)[9]
|
דוד צמא למים וגיבוריו הביאו לו מים ודוד נסך אותם לה' (שמואל ב כג, טז)
|
י
|
נכשלו ע"י אישה: גיבור - שמשון
|
חסיד - דוד, וחכם - שלמה[10]
|
יא
|
שמשון התחיל מלחמות נגד הפלישתים[11]
|
מלחמות נגד הפלישתים נגמרו אצל דוד (שם, שם)
|
יב
|
משמשון נולד גלית[12]
|
דוד הרג את גלית (שמואל א יז, מט)
|
יג
|
חשב יעקב ששמשון מלך המשיח[13]
|
מדוד יצא מלך המשיח (שם, שם)
|
[1] עשרים שנה שפט את ישראל ועשרים שנה לאחר מותו פחדו הפלישתים מישראל.
[2] אצל שמשון: "ותצלח עליו רוח ה' וישסעהו כשסע הגדי" (שופטים יד, ו). אצל דוד: "וישסע דוד את אנשיו", שלא יפגעו בשאול (שמואל א כד, ז).
[3] "יש שהרבו גבורתן לטובתן, ויש שהרבו גבורתן לרעתן, שהרבו לטובתן: דוד ויהודה, שהרבו לרעתן: שמשון וגלית", קהלת רבה (וילנא) פרשה א, יח ד"ה: כי.
[4] צרור המור, פרשת ויחי מט, יז.
[5] "חמשה דברים נדמו לאדם הראשון ולקו: שמשון בכחו ולקה, דכתיב (שופטים טז, ל): 'ויט בכח', שאול בצוארו ולקה, שנאמר (שמואל א לא, ה): 'ויפל על חרבו וימות', אבשלום בשערו ולקה, שנאמר (שם ב יח, ט): 'ויחזק ראשו באלה', אסא ברגליו ולקה שנאמר (מלכים א טו, כג): 'לעת זקנתו חלה את רגליו', צדקיהו בעיניו ולקה שנאמר (שם ב יח, ט): 'ועיני צדקיהו עור", ספר כל בו, סימן קיח. השווה פרקי דרבי אליעזר פ' נג, המזכיר שישה אישים.
[6] בניהו בן יהוידע, ראש השנה טז ע"ב.
[7] רמב"ם, איסורי ביאה, פרק יג הלכה טז. ומוסיף שם הרמב"ם שלא ע"פ בי"ד ולכן סופן מוכיח על תחילתן.
[8] סנהדרין כא ע"א. הבת תמר קודם הגיור והבן אבשלום לאחר גיור אמו, מעכה בת מלך גשור.
[9] את ההשוואה הזו אמר לי ר' אהוד שרפי ממעלות.
[10] "שמשון גבור שבגבורים ודוד חסיד שבחסידים ושלמה חכם שבחכמים, ונכשל שמשון ע"י אשה ונכשל דוד ע"י יפת תואר ואשת אוריה לכך נכתב ענין שמשון ודוד ושלמה שנכשלו כדי להודיע תוקף אהבת נשים שיותר מדאי הוא והגדיל יצה"ר על הטובים", ספר חסידים (מרגליות) סימן תריט.
[11] "וזה ענין מלחמה עם פלשתים שהתחיל מימות שמשון עד דוד המלך ע"ה שהוא הגומר", ר' צדוק הכהן מלובלין, ליקוטי מאמרים, עמוד כה (אמנם הייתה מלחמה נוספת עם פלישתים בימי חזקיה [מלכים ב יח, ח]).
[12] חת"ס בראשית ויחי מט, יח.
[13] בראשית רבה צח, יד. על הפסוק 'לישועתך קיוותי ה'': "...דיעקב אבינו ע"ה חשב על שמשון שהוא משיח, היינו כי הוא מחובר לדוד המלך ע"ה שהוא באמת משיח כדרשת חז"ל (זוה"ק ח"א פ"ב, ב) ועסקם מלחמת פלישתים", ר' צדוק הכהן מלובלין, ליקוטי מאמרים עמוד כה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.