6. תקופת בעשא – עמרי: ניצנים ראשונים של התנתקות המלוכה מהנבואה
אצל בעשא, המלך השלישי של ישראל, אנו מוצאים ירידה דרמטית של כוח הנבואה. את בעשא כבר לא מושח נביא, אלא הוא מעצמו קושר קשר על נדב והורג אותו תוך כדי לחימה (טו' כז'). זהו משבר גדול! כאשר ה' מכרית את בית ירבעם זהו אסון לא רק לבית ירבעם אלא לכל המעמד של מלכות ישראל, שהרי זו הכרתה של שושלת מלכים אשר מונתה ע"י ה'. עצם היתכנותה של מחשבה לפגוע בשושלת כזו היא ירידה עצומה. בעשא הורס את השושלת הממונה על ידי ה' ומקים מלכות שיוזמה ומקימה הוא בשר ודם. (ואכן בפרק טז פסוק ז' נאמר בפירוש שה' העניש את בעשא על כך שהרג את שושלת ירבעם, ושואלים על כך המפרשים מדוע נענש, שהרי מעשהו היה בהתאמה לדבר ה' שבית ירבעם צריך להיכרת, ומדוע שיענש? המצודות ענה שהעונש הוא גם על כך שבעשא לא התכוון לעשות מחמת ציווי ה' אלא כדי למלוך מלכות חזקה). זה שמלך מולך מעצמו ולא בדבר ה' זהו שינוי כיוון היסטורי בישראל, וזו ירידה משמעותית מאד בכוחה של הנבואה. אם בזמן ירבעם ראינו שהמלוכה קבעה לה מקום נפרד ממקום הנבואה, כעת הבעיה מחריפה – המלכות כבר אינה ממונה על ידה. אמרנו לעייל שמינוי מלך הוא התפקיד העיקרי של הנבואה, וכעת הוא אובד ממנה. אכן הושע הנביא (ח' ד') הוכיח את ישראל באופן ממוקד על החטא הזה: "הם המליכו ולא ממני, השירו ולא ידעתי". עיי"ש במפרשים.
כתוצאה ממלוכתו של בעשא נוצר תהליך קבוע של מלוכה הנקבעת רק על פי כח הזרוע. זמרי הורג גם הוא את אלה בנו של בעשא כדי למלוך. לבסוף רוב העם ממליכים את עמרי והוא מתגבר על זמרי ומולך בעצמו, ובכך יוצר שושלת שלימה של מלכים שיסודה בהשתלטות אנושית על המלכות. נראה שההרשעה של מלכי השושלת הזאת טמונה בעצם כבר בנקודה הזאת. זו שושלת שאינה נובעת מן הקודש, וממילא אינה מכירה את המעמד של הכפפת המלוכה אליו.
בתקופת המלכים הללו, לא רק שהמלך איננו ממונה ע"י הנביאים, אלא שגם באופן כללי איננו מוצאים בה פעולות של הנביאים. בזמן בעשא – אלה – זמרי – עמרי לא נזכרת התערבות של הנבואה בענייני המלכות מלבד יהוא בן חנני שגם הוא רק מוכיח את בעשא ומנבא לו על כליון ביתו. מ"מ בתקופה זו קשר הנבואה למלכות נמצא עדיין בדרגה 1, שהרי נבואתו של יהוא בן חנני, על אף היותה נבואת פורענות, הרי היא נבואה למלך בתור מלך.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.