מה פירוש המילה 'כֹּה'?
בעברית בת זמננו משמעות המילה 'כה' היא 'כך'. כך לדוגמה משמעות המילה 'כה' בביטוי נפוץ מאד בתנ"ך, בעיקר בספרי הנביאים, "כֹּה אָמַר ד'". צירוף זה מצוי פעמים רבות כבר בתחילת ספר שמות, בדברי משה לפרעה: "כֹּה אָמַר ד' בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל" (ד, כב); "כֹּה אָמַר ד' שַׁלַּח אֶת עַמִּי וְיַעַבְדֻנִי" (ז, כו). וכך גם נביאים רבים משתמשים בפתיחה זו, כהקדמה לנבואותיהם שהם מפרטים לאחר מכן.
גם בהקשרים אחרים, לא כפתיחה לדברי נבואה אלא כהתייחסות לדבר שאירע או נאמר קודם, נאמרת המילה 'כך'. לדוגמה, בפרשת לך לך (בראשית טו, ה) נאמר: "וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ" המילה 'כה' בפסוק זה, עושה את ההשוואה בין מספר הכוכבים שאינם יכולים להמנות מרוב, לבין הבטחת גודל עם ישראל בעתיד, 'כה' – כמו הכוכבים גם זרעו של אברהם אבינו לא יימנה מרוב. גם בפרשתנו (כב, ל), אומרת האתון לבלעם: "הֲלוֹא אָנֹכִי אֲתֹנְךָ אֲשֶׁר רָכַבְתָּ עָלַי מֵעוֹדְךָ עַד הַיּוֹם הַזֶּה הַהַסְכֵּן הִסְכַּנְתִּי לַעֲשׂוֹת לְךָ כֹּה", כלומר, כך, כמו שעשיתי לך קודם.
אמנם, לא בכל מקום מתבארת המילה 'כה' במשמעות 'כך'. בכמה פסוקים בתורה, המילה 'כה' אינה ממקדת תוכן של דיבור או של מעשה שהיה, אלא מציינת מקום מסוים. כך בפרשתנו אומר בלעם לבלק (כג, טו): "וַיֹּאמֶר אֶל בָּלָק הִתְיַצֵּב כֹּה עַל עֹלָתֶךָ וְאָנֹכִי אִקָּרֶה כֹּה", וכוונתו לומר לו ששניהם יהיו 'כאן', בסמיכות מקום, קרוב למזבחות שבנה, כפי שביארו המפרשים. אותה משמעות יש למילה 'כה' גם בפסוקים אלה: "וַאֲנִי וְהַנַּעַר נֵלְכָה עַד כֹּה" (בראשית כב, ה); "שִׂים כֹּה נֶגֶד אַחַי וְאַחֶיךָ" (שם לא, לז); "וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ" (שמות ב, יב). כמו כן, ישנם פסוקים שבהם המילה 'כה' מציינת את הזמן הנוכחי, כמו לדוגמה בפסוק: "וְהִנֵּה לֹא שָׁמַעְתָּ עַד כֹּה" (שמות ז, טז). בכל הפסוקים הללו, ביאור המילה 'כה' ע"י המילה 'כך' אינו מתאים, ועלינו לחדד ולהרחיב מעט את משמעותה. המילה 'כה' מציינת דבר מסוים ומוכר מקרוב – בין אם מדובר באמירה, במעשה, במקום או בזמן. אפשר לומר שהמילה 'כה' היא מילה ש'מצביעה' על דבר מה.
למרות משמעות פשוטה זו - על פסוקים רבים שבהם מתפרשת המילה 'כה' כ'מצביעה' על דבר מסוים – אנו מוצאים דרשות חז"ל שמוסיפות משמעות אחרת, שגם עליה מצביעה המילה 'כה' . כך לדוגמה על המילים "ויפן כה וכה" הביא רש"י את המדרש: 'ראה (משה) מה עשה (האיש המצרי) לו (ליהודי המוכה) בבית, ומה עשה לו בשדה'. ועל דברי אברהם לנעריו בדרך לעקדת יצחק "נלכה עד כה", הביא רש"י את המדרש: 'אראה היכן הוא מה שאמר לי המקום (לעיל טו ה) "כה יהיה זרעך"'. בפרשתנו, מביא רבנו בחיי מדרש, לפיו רמז בלעם לבלק במילים "הִתְיַצֵּב כֹּה עַל עֹלָתֶךָ וְאָנֹכִי אִקָּרֶה כֹּה", שבלק יבטל על ידי קרבנותיו את ברכת "כה יהיה זרעך", ואילו בלעם יבטל בחכמתו את ברכת כהנים, הנפתחת אף היא ב'כה', "כֹּה תְבָרֲכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (במדבר ו, כג). ייתכן שיש סמך בפסוקים לדרשות אלו, מכך שהתורה השתמשה במילה 'כה' ולא במילים אחרות כמו 'פה', 'עתה' וכדומה.
יש לציין שפעמיים בפרשתנו (כג, ה וְ כג, טז) אומר ד' לבלעם: "שׁוּב אֶל בָּלָק וְכֹה תְדַבֵּר", אף שלא מפורט (בשלב הציווי) מה אמר לו ד' לדבר. בפשטות, כפי שמסביר החזקוני שם, אין צורך לפרט מה אמר לו ד' לומר כי ברור הדבר שהברכות שבירך בלעם, הן הן מה שד' אמר לו לומר, שכן לאורך הפרשה נאמר פעמים רבות שכל מה שבלעם דיבר היה רק מה שד' אמר לו לדבר, ולכן לא היה צורך לפרט את הברכות כאשר ד' שם אותן בפיו. אך 'דעת זקנים מבעלי התוספות' מבאר את המילים "וכה תדבר" על דרך הדרש: 'אמור לו מה שאמרתי לאברהם "כה יהיה זרעך", ואם כן אין לכלותם כיון שגזרתי עליהם להרבותם'.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.