בפרשתנו יוצאים בני ישראל לנקום במדין. איפה נמצאת ארץ מדין?
כיום מקובל לזהות אותה בהרים שממזרח לערבה הדרומית (בין ים המלח לאילת). אלא שמהכתוב בתנ"ך נראה שמיקומה שונה לגמרי.
כשבני ישראל יושבים בערבות מואב, שהוא החלק בבקעת הירדן המזרחית, שמול העיר יריחו, אומרים זקני מואב לזקני מדין "עַתָּה יְלַֽחֲכוּ הַקָּהָל אֶת כָּל סְבִיבֹתֵינוּ", ושני העמים שולחים שליחים אל בלעם שיבוא לקלל את ישראל. אם כך, ערבות מואב היא חלק מסביבותיהם של מדין גם כן.
לאחר מכן מחטיאות בנות מואב ובנות מדין את ישראל באותו אזור – בשיטים, ולכן מגיעה הנקמה במדין בפרשתנו. איך הגיעו בנות מדין אל ערבות מואב? מסתבר שארץ מדין אינה רחוקה משם, ואינה מול הערבה הדרומית, מרחק של לפחות מאה קילומטר משם.
איפה יכול להכנס עוד עם באזור הזה? מעל ים המלח נמצאת ארץ מואב. בגולן ובחורן שמזרחית לו, נמצאת ארץ עוג. בין זו לזו, מעל בקעת הירדן, נמצאת ארץ סיחון. מזרחה לארץ סיחון נמצאת ארץ עמון. ובינה לבין ארץ עוג יש את גשור ומעכה. נשאר רק מקום אחד, מזרחית לארץ סיחון, דרומית לארץ עמון. כלומר מול יריחו, אבל בעומק הרי מואב.
הפסוקים ביהושע מראים שאכן זה כנראה המקום. כשמפורטת נחלת ראובן בספר יהושע, רואים שהיא נמצאת בחלק הדרומי של ארץ סיחון, צפונית למואב עד מערבית לעמון. ושם מוסיפים הפסוקים: "וְכֹל עָרֵי הַמִּישֹׁר וְכָל מַמְלְכוּת סִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר מָלַךְ בְּחֶשְׁבּוֹן אֲשֶׁר הִכָּה מֹשֶׁה אֹתוֹ וְאֶת נְשִׂיאֵי מִדְיָן אֶת אֱוִי וְאֶת רֶקֶם וְאֶת צוּר וְאֶת חוּר וְאֶת רֶבַע נְסִיכֵי סִיחוֹן יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ". נראה מהפסוק הזה ששבט ראובן גם ירש בפועל את ארץ מדין. וכן נקראים מלכי מדין "נסיכי סיחון", משמע שהיו חלק מהממלכה שלו, וגבלו בה.
המשמעות היא, שלמרות שמשה לא הורשה לכבוש את ארץ כנען, ורק ניהל מלחמות "אין ברירה", הוא כבש בפועל גם את סיחון וגם את עוג, שיצאו נגד ישראל, וגם את מדין כנקמה על מעשה השיטים. ואת כל הארצות האלו הוא צירף לארץ ישראל והנחיל אותן לראובן, גד וחצי שבט מנשה.
ולמעשה, למרות שלא כבש חלק מהארץ שהובטחה לישראל, שהיא ארץ שבעת עמי כנען, הוא כבש חלק מהארץ שהובטחה לאברהם.
לאברהם נאמר: "לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָֽת: אֶת הַקֵּינִי וְאֶת הַקְּנִזִּי וְאֵת הַקַּדְמֹנִֽי: וְאֶת הַֽחִתִּי וְאֶת הַפְּרִזִּי וְאֶת הָֽרְפָאִֽים: וְאֶת הָֽאֱמֹרִי וְאֶת הַֽכְּנַֽעֲנִי וְאֶת הַגִּרְגָּשִׁי וְאֶת הַיְבוּסִֽי". מוזכרים כאן עשרה עמים. ששה מתוך שבעת עמי כנען, (החיוי לא מוזכר) ועוד ארבעה עמים: קיני, קניזי, קדמוני ורפאים.
לא ברור מתוך התנ"ך איפה הם הקדמוני (משמו משמע שהוא ארץ מזרחית), והקניזי (שאולי הוא בארץ אדום, כי לאליפז בן עשיו יש בן בשם קנז). אבל ידוע איפה הרפאים שהיו בארץ עוג, כמו שכתוב בדברים ב': "וְיֶתֶר הַגִּלְעָד וְכָל הַבָּשָׁן מַמְלֶכֶת עוֹג נָתַתִּי לַחֲצִי שֵׁבֶט הַמְנַשֶּׁה כֹּל חֶבֶל הָאַרְגֹּב לְכָל הַבָּשָׁן הַהוּא יִקָּרֵא אֶרֶץ רְפָאִים", וכמו שידוע לנו "כִּי רַק עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן נִשְׁאַר מִיֶּתֶר הָרְפָאִים". והקיני הם מדין. כמו שנאמר "וּבְנֵי קֵינִי חֹתֵן מֹשֶׁה עָלוּ מֵעִיר הַתְּמָרִים", ויתרו חותן משה היה ממדין.
ואם כן זכה משה לכבוש את ארצות הקיני והרפאים ולהנחיל אותם לישראל, בנוסף לשבעת עמי כנען אותם יכבוש יהושע.
ההבטחה לאברהם התקיימה כמובן במלואה. נראה שארץ הקדמוני היא הארץ שמזרחית לארץ ישראל, כלומר מואב עמון וסיחון. סיחון נכבשו על ידי משה, ועמון ומואב הם ממשפחתו של אברהם. ואם אכן קניזי הם ארץ אדום, הרי שעשיו נכדו של אברהם קיבל אותה. ואם כן כל הארצות האלו נמצאות ביד משפחתו של אברהם. (גם מדין, אם לא היו מחטיאים את ישראל, היו נשארים במקומם. כי מדין הם מבני קטורה, וגם הם צאצאי אברהם).
וכשדוד כובש את עמון, מואב, ואדום, הוא משלים את כיבוש כל עשרת העמים שהובטחו לאברהם, על ידי ישראל.
[הרחבה ועיון נוסף: בראשית רבה לך לך פרשה מד כג, בראשית פרק טו פסוק יט: רש"י, רד"ק, יהושע פרק יג פסוק כא: רד"ק, מצודת דוד, דברים פרק ב פסוק ה: רש"י].
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.