ועשית עמדי חסד ואמת - תרגם אונקלוס: ותעביד עמי טיבו וקשוט
לפעמים חסד מתורגם "טיבו" (כמו כאן. וכן לעיל כא כג - כחסד אשר עשיתי עמך - כטיבותא דעבדית עמך, ועוד) ולפעמים מתורגם "חסדא" (כגון לעיל לט כא - ויט אליו חסד - ונגד ליה חסדא, ועוד). ונאמרו כמה דרכים לבאר זאת. והנראה הוא הביאור דלהלן:
יש קושי בביטוי "לעשות חסד", כי החסד אינו הדבר שאותו עושים, אלא עושים מעשה מסוים, כגון הכנסת אורחים ביקור חולים וכו', ואז כיון שהיה כאן מעשה של הטבה לאחר, נקרא המעשה מעשה של חסד. נאמר כך: כשעושים טוב למישהו, מעשה זה הוא מעשה של חסד. מחמת קושי זה, כשבאה המילה חסד בתורה ביחס למעשה, החליף אותה התרגום במילה טוב. אבל כשבאה המילה חסד שלא ביחס למעשה, השאיר אותה התרגום במובנה הראשון של חסד.
בזה הבנו את הקושי של התרגום בהשארת המילה חסד והצורך לשנותה, אבל קשה לכאורה על לשון התורה איך נאמר "ועשית עמדי חסד" וכדו'?
אפשר לומר כך: את המילים שמתארות עשייה (עשיה, פעולה, עבודה) ניתן להבין בשני מובנים, המובן האחד הוא של "לעשות דבר" כלומר לפעול וליצור אותו, כגון "ועשית מעקה". לפי מובן זה הביטוי עשיית חסד הוא קשה כמו שאמרנו. אבל המובן השני הוא שהעשייה מתייחסת לפעולה עצמה, כמו "לעשות הצגה", ההצגה אינה מוצר שעושים אותו אלא המעשה עצמו הוא הצגה. נראה שבלשון התורה שני המובנים האלו של מעשה אפשריים, לכן ניתן לומר "לעשות חסד" והכוונה עשייה שהיא עצמה חסד ולא שנעשה איזה מוצר שהוא חסד. ואילו בלשון התרגום הפירוש של עשייה (בלשונו: עבודה) הוא דווקא באופן הראשון, ולכן הוכרח לשנות מעט את הלשון "שהוא רודף הענין לא המלות".
בדרך אחרת יש לומר, שגם בלשון התורה עשייה היא דווקא עשיית איזה מוצר, אבל לשון הכתוב כאן ובמקומות נוספים שנזכרה עשיית חסד, היא לשון קצרה. וכאילו כתוב ועשית עמדי דברים שאינם חובה עליך אלא בתור חסד. והתרגום שינה את הלשון כדי לסלק את הקושי שבביטוי הקצר.
נראה שאותו ביאור שאמרנו כאן ביחס לביטוי חסד, שהתרגום הוצרך לשנותו כשבא בצירוף לעשייה, כך צריך לומר גם ביחס לביטוי אמת. כי כאן אונקלוס השאירו במובנו הראשוני ותרגם "אמת" - "קשוט". ואילו כשבאה "אמת" צמודה למעשה שינה את התרגום. כגון את הכתוב "מכל החסדים ומכל האמת אשר עשית" תרגם - "מכל חסדין ומכל טבון דעבדת". והיינו שהשאיר את ה"חסדים" כמו שהם, אבל את "האמת" שינה ל"טבון". והסיבה משום ששם המעשה נכתב סמוך לאמת, לעומת כאן שנכתב סמוך לחסד.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.