פעמיים בפרשתנו מברך הקב"ה את אברהם שלא יוכלו למנות את זרעו:
"וְשַׂמְתִּי אֶת זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ אֲשֶׁר אִם יוּכַל אִישׁ לִמְנוֹת אֶת עֲפַר הָאָרֶץ גַּם זַרְעֲךָ יִמָּנֶה",
"הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ".
והשאלה הפשוטה היא מתי התקימה הברכה הזו? האם עם ישראל היה אי פעם כל כך גדול עד שלא יכלו לספור אותם? הרי יש מצוה בתורה לקחת מחצית השקל מכל אחד ולמנות את ישראל, כלומר שהיה ניתן למנות אותם. וכמה פעמים בתנ"ך מנו את ישראל, ותמיד זה היה דבר אפשרי. לכאורה לא ידוע לנו על אף דור שבו היו ישראל כל כך רבים עד שאי אפשר היה למנות אותם. ובפירוש אומר הפסוק: "לֹא מֵֽרֻבְּכֶם מִכָּל הָֽעַמִּים חָשַׁק ה' בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם כִּֽי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָֽעַמִּֽים".
ועל זה צריך להוסיף שאלה, שלכאורה כוכבי השמים ניתנים לספירה. יש רק כמה אלפי כוכבים נראים ואותם אפשר לספור. וכן עפר הארץ ניתן להעריך את כמותו. אפשר לספור כמה גרגרים יש בסנטימטר מרובע, ולהכפיל בשטח העפר הכולל.
ולכן נראה שאין הכוונה שיהיה דור מסוים שבו יהיו ישראל כל כך רבים עד שלא ימנו, אלא שבישראל תהיה תכונה שונה מכל הגויים: כל עם צריך שיהיו בו אנשים, אבל זה לא משנה איזה אנשים אלו. חלק מהאנשים מתים, אחרים נולדים תחתיהם, העיקר שבכל זמן נתון יש מספיק אנשים כדי לקיים את העם. כמו בבעלי החיים: בכל רגע נתון צריכים להיות מספיק בעלי חיים מסוג מסוים כדי שהוא לא יכחד, אבל אין משמעות לשאלה כמה כאלו היו במשך הדורות, הם פשוט מחליפים אחד את השני.
בעם ישראל כל אחד חשוב. כל אחד יכול לתקן מה שאחרים לא יוכלו לתקן. לכל אחד יש את האות שלו בתורה, יש את התפקיד שלו בעולם. ולכן הם לא מחליפים אחד את השני, אלא בכל דור מקדמים היהודים את העולם עוד, ומעשי כל דור מצטרפים לדורות שלפניו. וזו הברכה לאברהם: לא שעם ישראל יהיה חריג בגודלו, לכאורה אין לו ענין בזה, אלא שכל דורות העם יהיו בעלי משמעות, ויצטרפו יחד לתיקון עולם[1] - " שֹׁמֵר הַבְּרִית וְהַחֶסֶד לְאֹֽהֲבָיו וּלְשֹֽׁמְרֵי מִצְוֹתָיו לְאֶלֶף דּֽוֹר".
כשמסתכלים על הכוכבים אפשר לספור אותם, אבל רואים שיש כוכבים קטנים יותר ויותר, ומזה אפשר להסיק שחלקם נעלמים לגמרי מעינינו. כשמונים את עפר הארץ אפשר להעריך את השטח העליון של העפר, אבל לא את העומק שלו שנסתר מעינינו. וכך אפשר למנות בכל דור את עם ישראל, אבל אי אפשר לסקור יחד את כל הדורות, כי חלקם נעלמים מעינינו[2].
[1] ובזה שונה הברכה שלא יוכלו לספור את ישראל מהביטוי התנ"כי " אֲשֶׁר לֹֽא יִסָּפֵר מֵרֹֽב", שאפשר להוכיח שפירושו שאין מוטיבציה לספור אותם כיון שהם רבים כל כך, למרות שהדבר אפשרי.
ולמה משתמש יעקב בביטוי הזה, במקום מה שאמר לו הקב"ה, זה נושא למאמר נפרד.
[2] ובדומה לזה נאמר בתהילים: "גָּלְמִי רָאוּ עֵינֶיךָ וְעַל סִפְרְךָ כֻּלָּם יִכָּתֵבוּ יָמִים יֻצָּרוּ וְלוֹ אֶחָד בָּהֶם: וְלִי מַה יָּקְרוּ רֵעֶיךָ אֵל מֶה עָצְמוּ רָאשֵׁיהֶם: אֶסְפְּרֵם מֵחוֹל יִרְבּוּן הֱקִיצֹתִי וְעוֹדִי עִמָּךְ" (קלט טז – יח).
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.