אם בני דור הפלגה רצו לבנות מגדל וראשו בשמים, ההגיון היה שיתחילו את בנייתו על הר גבוה, כך תהיה להם פחות עבודה. ואם כך, למה התחילו את הבניה בבקעה?
כבר אמרו חז"ל שחטאם של בני דור הפלגה סתום. לא מובן מה רצו להשיג במגדל ובראשו אשר בשמים. לא מובן איך זה קשור להיותם שפה אחת, ואיך בלילת השפות מנעה את החטא. ולא מובן מה נורא כל כך ב"לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת".
ואפשר להסביר כך: בני דור הפלגה ראו איך ה' מכריח את בני האדם לעשות את רצונו, למרות שיש להם בחירה חופשית: במקרה אחד (המבול) הוא מוצא אחד צדיק, ומשמיד את כל השאר. במקרה אחר (אדם הראשון וגם קין) הוא מונע ממנו את הנתינה האלוקית, ומאלץ אותו לעבוד קשה יותר כדי להשיג את לחמו. והם החליטו למנוע מהקב"ה את הפתרונות האלה, ומכאן ואילך לעשות מה שמתחשק להם, ולא לשמוע לו.
בני דור הפלגה הראו שהם כביכול לא צריכים את הקב"ה. הם לא משתמשים במה שהוא יצר, גם אם הוא לטובתם, כדי שלא תהיה לו אפשרות לקחת מהם את טובו. הם אמנם רוצים לבנות מגדל וראשו בשמים, אבל הם לא ישתמשו בהרים כדי להשיג חלק מהגובה, כיון שהם מעשה ה'. הם לא ישתמשו באבנים, אלא בטכנולוגיה שתחליף את מעשה ה'. הם אפילו לא יסתמכו על השבועה לנוח שלא יהיה עוד מבול, אלא יבנו מגדל וראשו בשמים שישאר מחוץ למים בכל מצב.
החלק השני בתכנית היה לדאוג שכולם ישארו יחד ויחטאו יחד. אם לא יהיה אפילו צדיק אחד, אי אפשר יהיה להשמיד את בני האדם, כי לא יהיה ממי להוציא את העולם מחדש. בעולם שבו אין נוח, אי אפשר להביא מבול. לשם כך חשוב שכל בני האדם ישארו יחד. אם יפוצו על פני כל הארץ, הם לא ידעו אחד מהשני, חברה אחת תשמד בזמן שחברה אחרת עוד לא תרשיע מספיק, או שיגדלו בה צדיקים. אם כולם יהיו יחד, בהנהגה אחת, אפשר יהיה לתפוס את הצדיקים בשלב מוקדם ולהשמיד אותם.
וכך במקום שם ה', יעשו הם לעצמם שם, וינתקו את בני האדם מתלות בה' ומעבודת ה'.
החטא הזה אינו חטא כשלעצמו, אלא הכנה לכל חטא שהוא. ועל כן "לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת".
בלילת השפה גרמה לכך שגם כשבני האדם יחד הם אינם מבינים זה את זה, וממילא דעותיהם שונות. ובמצב כזה תמיד יהיה מי שיהיה צדיק יותר. ומכאן נפוצו על פני כל הארץ, ויכול לצמוח עם שלם שיהיה צדיק יותר.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.