בספר ויקרא נפרס מבט חדש על החיים, מתוך המקדש. כאשר ה' יורד לשכון בישראל ומקים לשכינתו בית בתוכם, זהו שינוי שמשפיע על כל מרכיבי החיים שלנו. וכך חומש ויקרא שנאמר למשה בתוך המשכן מוסיף לתורה נקודת יסוד חדשה, והיא: שה' בתוכנו. עד כה, המעמד הראשי של חומש בראשית היה שה' הוא הבורא. הוא אדון העולם, והוא גם הבוחר באברהם ובזרעו. המעמד היסודי של חומש שמות היה שה' הוא אבינו: הוא גואל אותנו ממצרים ונותן לנו את התורה. בשני המעמדים הללו הדגש המרכזי הוא שהקב"ה למעלה ואנחנו למטה. כך היה המעמד בהר סיני: ה' שוכן בראש הר סיני, ואנו מקבלים תורה כאן למטה, למרגלות ההר, ואסור לנו להתקרב אליו.
אך בחומש ויקרא מתחדש מעמד חיים חדש: ה' שוכן בתוכנו, בלב מחנה ישראל. עולם חדש של מצוות נובע מכך. ה' אינו רק אדוננו, אבינו או אוהבנו וכדומה, אלא התרחשה עובדה פשוטה וחותכת שהוא כאן בתוכנו, שוכן בקרבנו. המצוות הנובעות מעובדה זה מבוססות על כך שהקשר הגדול ביותר כבר נוצר – ה' פה, ומוטל עלינו להתנהל בהתאם לכך.
בתחילה נובעים ממעמד זה מצוות שאינן משנות דוקא את כלל אופי החיים של עם ישראל, אלא הן מפרטות את המתרחש באתר השראת השכינה – במשכן ובמקדש. כלולים בכך כל דיני הקרבנות המופיעים בתחילת החומש, ודיני הטהרה והקדושה המופיעים בהמשך החומש. החלקים הללו של החומש עוסקים למעשה בבית ה' עצמו ומפרטות את המצוות הנוגעות אליו. בדומה לכך, פרשות נוספות בחומש נוגעות אל חיי היום יום של ישראל בהקשר ישיר של המקדש – כיצד יש לשמור על הטהרה הנצרכת כשבאים במגע עם המקדש וקודשיו.
אך ישנו עולם נוסף של מצוות הנוגעות לחיי השיגרה של עם ישראל, והן מקנות מבט חדש על אופי חייהם. אלו מצוות שאינן קשורות באופן ישיר למקדש, אלא הן מגלות כיצד החיים של עם ישראל צריכים להתנהל מאחר והם הפכו ל'שכנים' של השכינה שירדה אליהם. דוגמה ראשית למצוות כאלה מופיעה בסוף החומש: בפרשות בהר בחוקותי המבט מופנה אל עבר העתיד – אל עבר חיי השגרה שיהיו בארץ ישראל. וכעת מפורט כיצד העובדה של 'ה' בקרבנו' משליכה על אותם חיי שגרה. היסוד הראשי המתגלה בפרשות האלו הוא שהשראת השכינה יוצרת יסוד חדש לחיי החברה, ושומטת את יסודות החול של חיי ישראל.
בפרשת בהר נסתר יסוד הקנין הטבעי לאנושות: בדרך כלל לכל אדם בעולם יש מעמד חוקי של קנין. כלומר הוא יישות בפני עצמה שיכולה לרכוש ולמכור כרצונה. אולם ישראל אינם יישות עצמאית. ה' נמצא איתנו בארצנו והארץ כלל אינה שלנו אלא שלו. לכן אין לאדם זכות לקנות ולהיות בעלים ללא גבול של קרקעות. מבחינה דומה, נסתר בפרשת בהר גם יסוד השוויון בין בני החברה בענייני הקניינים: מתגלה שלכהנים יש דרכי התנהלות ייחודיות הנובעות מבחירת ה' בהם. יסודות החול של החיים ניטלים כאשר השכינה בלב העם.
באופן דומה, בפרשת בחוקותי סותרת התורה את שליטת חוקי החיים הגשמיים על חיי ישראל. עד כה התגלו על עם ישראל ניסים גלויים, ניסים חד פעמיים שהתחוללו מאז יציאת מצרים. אך בפרשת חוקותי, מתוארת לראשונה תופעת הניסים הנסתרים – קביעת חיי ישראל על פי חוקי המוסר. עם ישראל מוחרג מכל חוקי הבריאה והטבע ומתגלה שהטוב והרע של חייו נקבעים על ידי 'טבע' חדש המושפע מקיום או אי קיום מצוות ה'. כשה' שורה בנו משתנה טבע החיים שלנו והופך להיות בעל חוקים אלוקיים.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.