הרצי"ה בשיחות לפרשת שבוע מלמד עקרון כללי בתורה- זוגיות הפרשות. מלבד החלוקה לחומשים יש חלוקה פנימית של החומש לזוגות של פרשות שעוסקות באותו עניין, כגון- פרשות בראשית-נח עוסקות בהיסטוריה שלפני עם ישראל, לך לך-וירא עוסקות באברהם אבינו וכו'. בשני מקומות הרצי"ה מבאר שיש חריגה מהסדר הזוגי- בפרשות כי תשא ושמיני, מדוע?
הזוגיות של הפרשות נגזרת מהזוגיות של הקב"ה ועם ישראל. לכל נושא יש צד אלוקי אובייקטיבי וצד אנושי סובייקטיבי. שתי הפרשות האלו הם זמנים של 'משבר בזוגיות' בין הקב"ה וישראל- חטא העגל וחטא נדב ואביהוא. זוג הפרשות האלו מפריד את הזוגיות במקום לחבר אותה.
על פי שיטתו של הרצי"ה ניתן לדמות את החטאים זה לזה. שני החטאים הם החמצה של הרגע העליון ביותר: "עַד שֶׁהַמֶּלֶךְ בִּמְסִבּוֹ נִרְדִּי נָתַן רֵיחוֹ"- בעוד שהשכינה בסיני קלקלתי בעגל'. על פי המדרש מדויק שהחטא נוצר בדיוק ברגע מסירת התורה למשה שהוא האחדות הגמורה בין ה' וישראל. וכן בחטא נדב ואביהוא: "וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה' וַתֹּאכַל עַל הַמִּזְבֵּחַ..." ומיד: "וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה' וַתֹּאכַל אוֹתָם וַיָּמֻתוּ לִפְנֵי ה' ".
גם היסוד של שני החטאים הוא אחד- עבודת ה' שלא על פי הסדר הנכון. וכך מבואר בספר הכוזרי שעבודת העגל לא היתה ע"ז במובן החמור של פניה לאל אחר ולכן אמרו עובדיו: "אֵלֶּה אֱלֹקֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם". באותו אופן גם חטאם של נדב ואביהוא היה כשהקריבו "לפני ה' " אבל 'אש זרה'.
ההבדל המרכזי בין שני החטאים הוא זהותם של החוטאים- בחטא העגל אלו האנשים הפחותים: "וירא העם"- זה הערב רב, כי בכל מקום נאמר לשון 'העם' על הפחותים'. ואילו בפרשתנו אלו הגדולים ביותר: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ"- בבחירי, אמר משה לאהרן, אהרן אחי, יודע הייתי שיתקדש הבית במיודעיו של מקום, והייתי סבור או בי או בך, עכשיו רואה אני שהם גדולים ממני וממך'.
על אף חומרת שני החטאים יכולת התיקון גדולה יותר כיוון שאינם זוג אמיתי ויש מרחק של זמן ביניהם. לכן יכול משה לטפל בכל חטא בפני עצמו, וכן הגדולים שבעם- בני לוי שלא חטאו, מתגייסים לטיפול בחטא העגל שעשו הפחותים. הקושי הגדול יותר נוצר כאשר חטא העגל חוזר ע"י גדולי העם. מצב זה נוצר בעקבות הפירוד היסודי בעם ישראל- חלוקת הממלכה.
ירבעם שחידש את העגל היה מגדולי הדור: "...תפשו הקב''ה לירבעם בבגדו ואמר לו חזור בך ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן", לכן הוא יוצר חיבור של שני החטאים ומדמה את עצמו לנדב ואביהוא: "וַיַּעַשׂ יָרָבְעָם חָג... וַיַּעַל עַל הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה בְּבֵית אֵל... וַיַּעַל עַל הַמִּזְבֵּחַ לְהַקְטִיר"- 'כי קרבן העולה נעשה ע''י כהני הבמות, אבל להקטיר קטורת עלה ירבעם בעצמו על המזבח, שעשה את עצמו דוגמת הכוהן גדול וכמו שביום הכפורים נכנס הכוהן גדול לפני ולפנים להקטיר קטורת, עלה הוא על ראש המזבח להקטיר שם קטורת' (מלבי"ם).
מבין שני החטאים שנכללים במעשהו של ירבעם התיקון של חטא העגל דורש זמן רב: "וַיִּקְרָא עַל הַמִּזְבֵּחַ בִּדְבַר ה' וַיֹּאמֶר מִזְבֵּחַ מִזְבֵּחַ כֹּה אָמַר ה' הִנֵּה בֵן נוֹלָד לְבֵית דָּוִד יֹאשִׁיָּהוּ שְׁמוֹ וְזָבַח עָלֶיךָ אֶת כֹּהֲנֵי הַבָּמוֹת הַמַּקְטִרִים עָלֶיךָ וְעַצְמוֹת אָדָם יִשְׂרְפוּ עָלֶיךָ". המלך יאשיהו מוציא לפועל את הנבואה הזו לאחר כ340 שנה. זמן זה הוא קצר יחסית לזמן התיקון של חטא העגל במדבר: "וּבְיוֹם פָּקְדִי וּפָקַדְתִּי עֲלֵהֶם חַטָּאתָם"- 'תמיד תמיד כשאפקוד עליהם עונותיהם, ופקדתי עליהם מעט מן העון הזה עם שאר העונות, ואין פורענות באה על ישראל שאין בה קצת מפרעון עון העגל'.
לעומת זאת, על חטאו של ירבעם בקטורת זרה יש תגובה מיידית כמו בפרשתנו: "וְהִנֵּה אִישׁ אֱלֹקִים בָּא מִיהוּדָה בִּדְבַר ה' אֶל בֵּית אֵל וְיָרָבְעָם עֹמֵד עַל הַמִּזְבֵּחַ לְהַקְטִיר"- 'בא בדבר ה' ובהשגחתו ברגע ההוא' (מלבי"ם)- "וְנָתַן בַּיּוֹם הַהוּא מוֹפֵת לֵאמֹר זֶה הַמּוֹפֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' הִנֵּה הַמִּזְבֵּחַ נִקְרָע וְנִשְׁפַּךְ הַדֶּשֶׁן אֲשֶׁר עָלָיו".
כיוון שירבעם רואה את עצמו כממשיך דרכם של נדב ואביהוא הוא רוצה שבניו ימשיכו גם הם במורשת זו- לבנו שמלך תחתיו הוא קרא נדב ולבנו השני קרא אביה. גם בזה כמו במעשה נדב ואביהוא שניהם נידונים למיתה- אביה חולה ומת ונדב נהרג ע"י בעשא שמשמיד את כל בית ירבעם.
אמנם החומרה הרבה בחטאם של הגדולים היא גם הפתח לתיקון: "נורא אלהים ממקדשך" אל תיקרי ממקדשך אלא ממקודשיך בשעה שעושה הקב''ה דין בקדושיו מתיירא ומתעלה ומתהלל"- ורואין העולם אם לעושי רצונו כך לעוברי רצונו על אחת כמה וכמה ויקחו מוסר לשוב', וכך מחטאם של הגדולים יבוא התיקון גם לחטאם של הפחותים. וכן לגבי הצדיקים עצמם העונש המיידי מברר "כי החטא אין ראוי להם, ולפיכך השם יתברך מדקדק עמהם כחוט השערה" (נצח ישראל למהר"ל) וממילא יעשו תשובה גמורה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.