המצורע בתהליך הטהרה שלו, מגלח את כל שיערו פעמיים:
"וְכִבֶּס הַמִּטַּהֵר אֶת בְּגָדָיו וְגִלַּח אֶת כָּל שְׂעָרוֹ וְרָחַץ בַּמַּיִם וְטָהֵר וְאַחַר יָבוֹא אֶל הַמַּחֲנֶה וְיָשַׁב מִחוּץ לְאָהֳלוֹ שִׁבְעַת יָמִים: וְהָיָה בַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יְגַלַּח אֶת כָּל שְׂעָרוֹ אֶת רֹאשׁוֹ וְאֶת זְקָנוֹ וְאֵת גַּבֹּת עֵינָיו וְאֶת כָּל שְׂעָרוֹ יְגַלֵּחַ וְכִבֶּס אֶת בְּגָדָיו וְרָחַץ אֶת בְּשָׂרוֹ בַּמַּיִם וְטָהֵר" (ויקרא יד, ח – ט).
מה הענין של גילוח השיער? איזה סוג של טהרה זו? ובמיוחד כיון שיש לנו איסור מפורש להקיף את פיאת הראש, ולהשחית את פיאת הזקן, למה שהמצורע יעשה איסור כזה?
וכן למה מפרטת התורה את שיער הראש, הזקן, גבות העיניים וכל הגוף?
אפשר לומר שהשיערות רומזות לענין מסוים: השיער הוא חלק מהאדם, הוא יוצא ממנו. אבל אין בו עצבים, והאדם לא מרגיש מה שקורה עם השיער. ולכן אפשר גם לחתוך אותו בלי שיכאב.
אם כן השיער מסמל את המעשים, הרצונות או התוצאות שיוצאים מהאדם בלי מחשבה וכוונה: בלי להרגיש. לגבי חלק מהמעשים שלנו אנחנו בוחרים בהם ומתכננים אותם, חלק אחר מהמעשים יותר אוטומטי, ונעשה בלי מחשבה או רצון מיוחד, בתור תוצאה טבעית מצורת החשיבה או הרגשות שלנו.
עשיו היה איש שעיר, הוא פעל בלי מחשבה ותכנון, אלא לפי מה שהזדמן לו. יעקב היה איש חלק, פעולותיו היו במחשבה וקבלת החלטות מושכלת. הוא הרגיש את מה שהוא עושה.
הצרעת היא תהליך תיקון של יחס חברתי לא תקין, שקשור ליחס לא תקין אל הקב"ה. למשל לשון הרע הוא התנהגות חברתית לא נכונה, שמתעלמת גם מרצון ה'.
המצורע נדרש לשנות את תפיסת העולם שלו לגבי החברה, וכן לגבי הקב"ה. ולכן יש לו שני שלבי טהרה: הראשון כלפי החברה, שבסופו הוא חוזר אל תוך המחנה, והשני כלפי הקב"ה, שבסופו הוא נכנס לבית המקדש ומקריב קרבנות. בכל אחד משלבי הטהרה האלו המצורע נדרש לשנות לא רק את תפיסות העולם שלו, אלא גם את כל המעשים האוטומטיים שלו: את כל ההרגלים שלו. הוא צריך לבנות מחדש את התגובות האוטמטיות שלו אל החברה ואל הקודש. ולכן הוא מגלח את השיער, כדי שיצמח מחדש בצורה נכונה.
שיער הראש מסמל את התוצאות הלא מודעות של המחשבה. שיער הזקן מסמל את התוצאות של השפעת המחשבה על הלב – על הרצון. ולכן הזקן יורד מהראש אל הלב. שיער הגבות מסמל את התוצאות של הרגשות שמובעות באמצעות הגבות, ושיער הגוף כולו את התוצאות הלא מודעות של כל שאר צדדי האדם.
את כל אלו נדרש המצורע להחליף.
וממילא נבין למה בדרך כלל נאסר על האדם לגלח את ראשו ואת זקנו – אנחנו רוצים שהמחשבות ישפיעו גם על הלא מודע של האדם. ובמיוחד אנחנו מעוניינים שהמחשבות ישפיעו על הלב והרצון, ולא היצרים הם שישפיעו עליו.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.