כוחה של תרבות
הגמרא בברכות מתייחסת לבצלאל כמנהיג: ׳אין ממנים פרנס על הציבור אלא אם כן נמלכים בציבור תחילה׳. וקשה: מניין שבצלאל הוא מנהיג? הרי הוא סך הכל אומן? מסביר הרב קוק שאומן הוא מנהיג. מי שבא למשכן הושפע והתעלה בהשראת רשמי הקודש שבאומנותו של בצלאל, אף שמעולם בצלאל לא דיבר אִתו. אומנות אינה רק אסתטיקה. היא מסר. למדנו מכך כמה עמוקה השפעת התרבות שאנו צורכים, לחיוב ולשלילה. בלי לשים לב, מסרים עוברים דרך מוזיקה, שפה, בידור, אומנות, שירה, ציור ויצירה. מסר זה נוגע לשיקול דעתנו ובחירותינו כצרכני תרבות וליכולת לרומם את החברה על ידי תרבות. המטרה היא לא רק ללמד אמונה אלא ליצור בחיינו הפרטיים והציבוריים אטמוספירה מקיפה של אמונה וקדושה הנוגעת בכל כוחות הנפש של האדם והחברה. אמונה אינה רק השקפה, אמונה היא חיים. ׳צדיק באמונתו יחיה׳. ככל שחיינו האמוניים יעמיקו, יקומו בקרבנו בצלאלים שיבטאו בכל אפיקי הנפש והחיים בנאמנות גמורה את התוכן הטהור והפנימי של העולם והאדם מה שיצמיח את חיינו האישיים והציבוריים להשראת שכינה, כסיכום ספר שמות כולו: ׳וכבוד ה׳ מלא את המשכן׳, ועיקר המימוש הוא השכינה בחיים שלנו: ׳ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם׳. חזק חזק ונתחזק!
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.