כשמשה אומר לה' "הֵן אֲנִי עֲרַל שְׂפָתַיִם וְאֵיךְ יִשְׁמַע אֵלַי פַּרְעֹה", עונה לו ה' "רְאֵה נְתַתִּיךָ אֱלֹהִים לְפַרְעֹה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ יִהְיֶה נְבִיאֶךָ". מה הכוונה שמשה יהיה "אלהים" לפרעה, ולמה לומר שאהרון הוא "נביאו"? הרי משה הוא הנביא ואהרון אומר בצורה ברורה את דבריו, ומה הרווחנו אם המשלנו את משה לאלוקים ואת אהרון לנביא? חלק מהמשל הזה פגשנו כבר בסנה, שם אמר לו ה' "וְהָיָה הוּא יִהְיֶה לְּךָ לְפֶה וְאַתָּה תִּהְיֶה לּוֹ לֵאלֹהִים", וגם שם לא מובן מה הרווחנו מהמשל?
יש שאלה, למה באמת יצר ה' את משה כבד פה וכבד לשון וערל שפתיים? הרי התפקיד שלו הוא הדיבור: לדבר אל פרעה ואל העם, ולומר לעם את כל התורה. הקב"ה יכל ליצור את משה עם כושר ביטוי טוב מראש.
על השאלה הזו עונה ה' למשה "מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם אוֹ מִי יָשׂוּם אִלֵּם אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר הֲלֹא אָנֹכִי ה'". ההבנה הפשוטה היא שה' אמר לו שהוא יכול לעשות הכל, והוא יגרום שמשה יוכל לדבר. אבל אפשר להבין כאן יותר מזה: אומר ה' למשה, אני בראתי אותך לתפקיד הגואל של ישראל ממצרים, ואני הוא ששם לאדם פה ומחליט מי יהיה כבד פה וכבד לשון ומי לא. ואם כן, אם נתתי לך פה כבד, כנראה שזה מה שאתה צריך בשביל המשימה. צריך דווקא אדם כבד פה וכבד לשון.
משה הוא "איש האלוקים", והוא מלמד אותנו איך מתגלה ה' בעולם. את מעשי ה' כולם יכולים לראות, יש מגפה, מלחמה או רעב שבא על הארץ. אבל להבין מה הקב"ה התכוון שנבין מהם, מאוד קשה. אלוקים מתגלה בעולם בדרך שהיא כביכול "כבדת פה וכבדת לשון". אמנם בדורות שבהם יש נבואה הקב"ה מסביר לפעמים את רצונו וכוונתו בצורה ברורה על ידי עבדיו הנביאים.
ולכן משה נבחר ללמד את העולם על הקב"ה, דווקא כאדם כבד פה וכבד לשון. והוא צריך לייצג בפני פרעה את אלוקים ולהראות לו שמה' באות אליו המכות ולא במקרה. וגם בפני עם ישראל, כמי שמפיו יוצא אליהם דבר ה'. וממשה ילמד העולם כולו שאלוקים עצמו מדבר בעולם, אלא שצריך הרבה מאמץ כדי להבין מה הוא אומר. ואילו אהרון נבחר ללמד את העולם מהו הנביא, כמי שמתרגם את הדיבור הקשה להבנה, לשפה שכל אחד יכול להבין.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.