זמן הקטרת הקטורת במקדש מקביל לטיפול במנורה: "וְהִקְטִיר עָלָיו אַהֲרֹן קְטֹרֶת סַמִּים בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר בְּהֵיטִיבוֹ אֶת הַנֵּרֹת יַקְטִירֶנָּה: וּבְהַעֲלֹת אַהֲרֹן אֶת הַנֵּרֹת בֵּין הָעַרְבַּיִם יַקְטִירֶנָּה". מה הקשר בין המנורה לבין הקטורת?
הקטורת היא עשן, ענן המסתיר את כבוד ה'. ולכן כשנכנס הכהן הגדול לקודש הקודשים ביום הכיפורים הוא נכנס עם קטורת: "כִּי בֶּעָנָן אֵרָאֶה עַל הַכַּפֹּרֶת". נרות המנורה הם אש, אור המאיר ומגלה לנו את ה' בעולם.
גילוי ה' בעולם והסתרתו חייבים לבוא יחד. בכל מקום שבו אנחנו מוצאים גילוי של ה', שבדרך כלל מתגלה באש, אנחנו מוצאים הסתרה שלו, שבדרך כלל באה בענן או עשן.
כך בהר סיני "הִנֵּה אָֽנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶֽעָנָן", "וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו ה' בָּאֵשׁ", כך בבנית המשכן "וַיְכַס הֶֽעָנָן אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּֽן", כך בי"ג מידות רחמים "וַיֵּרֶד ה' בֶּֽעָנָן".
הקב"ה מוביל את ישראל במדבר בעמוד ענן ועמוד אש. את שניהם רואים ממרחק, אבל התכונה שלהם הפוכה: הענן מסתיר את מה שלידו, האש מראה ומגלה את מה שלידה.
אחת הסיבות לשילוב הזה היא שגילוי מוחלט של האלוקות, והבנה מלאה שלה, מגלה שאין בעולם דבר מחוץ לה'. ולכן לכאורה גם אין מקום לפעולה של בני אדם. ה' יכול לעשות הכל, אם הוא רוצה, והוא לא צריך עשיה של בני אדם. ולכן בני האדם לא יעשו דבר.
ההסתרה באה להשאיר לבני האדם תחושה שיש להם גם כן מקום בעולם, שיש משמעות לעשייה שלהם, כי רצון ה' הוא שבני האדם יעשו ויתקנו את העולם בעצמם.
מצד שני חייבים את גילוי ה' בעולם, כדי שנדע שלא בנו תלוי הכל, ושמה שאנחנו לא יכולים לעשות, ה' עושה.
ולכן בזמן היום, שהוא הזמן שבני האדם פועלים, גילוי ה' צריך לבוא עם הסתרה של ענן. ולכן ביום היה נוסע עמוד הענן דווקא, ולכן ביום באה הקטורת עם הטבת הנרות ולא עם הדלקתן. הדלקת המנורה שייכת עקרונית ללילה.
אבל בזמן הלילה, הזמן שבו האדם כבר לא פועל, שם יש את עמוד האש שמראה את הופעת ה'. ושם יש את הדלקת נרות המנורה שמגלות את ה' גם בתוך החושך.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.