בפרשתנו נאמר "וַאֲנִי אַקְשֶׁה אֶת לֵב פַּרְעֹה וְהִרְבֵּיתִי אֶת אֹתֹתַי וְאֶת מוֹפְתַי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם", וידועה השאלה, אם ה' מקשה את לב פרעה, למה מגיע לו עונש? הרי הוא מעצמו היה כבר שולח את העם.
במקרה שבו אדם צריך להביא קרבן והוא לא רוצה, אומרת הגמרא "כופין אותו עד שיאמר רוצה אני". כלומר לא מביאים קרבן בשמו, אלא מייסרים אותו, עד שיבחר להביא את הקרבן מרצונו. ושואלת הגמרא אם כך זה לא מרצון, וקרבן צריך להיות מרצון? ועונה שבאמת הוא רוצה שתהיה לו כפרה.
כלומר: לאדם יש כמה רצונות שונים ולפעמים סותרים בתוכו. הוא רוצה מצד אחד כפרה, מצד שני הוא לא רוצה להוציא כסף. ולאדם יש בחירה חופשית בין הרצונות שלו. האדם הזה העדיף לא להוציא כסף. כשבית דין מכים אותו, הם מוסיפים כאן גם את הרצון החזק להפטר מהעונש, ולכן מכוונים אותו לבחור את הכפרה, ולשלם את הכסף. האדם הזה אמנם רוצה להביא קרבן, אבל הוא לא עושה את זה מבחירה חופשית.
פרעה לא רוצה לשלח את עם ישראל, אז הקב"ה מייסר אותו עד שיאמר רוצה אני. אבל הקב"ה לא רוצה לקחת לו את הבחירה החופשית, ולכן, כמו שאומרים רבים מהמפרשים, הוא מחזק את ליבו שיוכל לעמוד במכות. כך שהמכות לא מטות את הבחירה החופשית של פרעה, והוא יכול להמשיך לבחור כאילו לא היו מכות.
קרבן צריך להביא מרצון, ולכן לא חשוב אם הבחירה היתה חופשית, חשוב שיהיה באדם הזה רצון להביא קרבן. אבל פרעה הולך לקבל עונשים גדולים, ובשביל עונש צריך בחירה חופשית רעה. ולכן מה שחשוב הוא להשאיר לו את הבחירה החופשית.
מכות מצרים לא באו רק כדי להוציא את עם ישראל ממצרים, אלא המטרה העיקרית שלהם היא ללמד את העולם על הקב"ה. ולכן צריך שפרעה לא ישלח את עם ישראל מהר, אלא שיהיה לו כוח לסבול את המכות עד שה' ילמד את העולם את כל הצדדים שצריך שילמדו.
וזה לא רק ענין טכני, רק כדי שכל עשר מכות מצרים יתקיימו בסופו של דבר, אלא זה עצמו אחד הצדדים שחשוב ללמוד על ה': שהוא לא מתערב בבחירה החופשית. ולכן הקב"ה משאיר לפרעה בחירה חופשית לגמרי. וצד שני שחשוב ללמוד עליו הוא שלמרות הבחירה החופשית של האנשים, ה' פועל דרכם ומביא את העולם למטרות שלו, דרך הבחירות שלהם. למרות שקשה לנו מאוד להבין איך זה אפשרי. ולכן מראה לנו ה' שלמרות שפרעה לא רוצה לשמוע בקול ה', ולמרות שה' משאיר לו בחירה חופשית מלאה, בכל זאת הוא יעשה בסופו של דבר את רצון ה' וישלח את בני ישראל.
[הרחבה ועיון נוסף: שמות פרק ז פסוק ג: רמב"ן, ספורנו, הכתב והקבלה, אורות התשובה פרק טז א1, מדבר שור הדרוש השבעה ושלושים 'והנה יש בזה', עין איה ברכות פרק תשיעי רנט, אורות ישראל ותחיתו יג, רש"ר הירש דברים פרק לב פסוק ד 'בהשאלה לה'', עבודת ישראל במדבר שלח 'ואמר לו הקב"ה'].
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.